۰

پروژه اسرارآمیز کرم یخی آمریکا در قطب شمال

پروژه اسرارآمیز کرم یخی آمریکا در قطب شمال

پروژه اسرارآمیز کرم یخی

در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی، ارتش آمریکا متهورانه ترین تجربه خود در طول جنگ سرد را پشت سر گذاشت و به عنوان بخشی از یک پروژه فوق محرمانه و اسرارآمیزی به نام «Iceworm» یا کرم یخی، از برنامه های خود برای پنهان کردن صدها موشک بالستیک زیر کلاهک ها یخی گرینلند پرده برداشت.

قرار بود که پس از عملیاتی شدن این برنامه و پنهان کردن مهمات یاد شده در زیر زمین های پوشیده از برف و یخ قطب شمال، از آنها برای انجام حملات هسته ای احتمالی علیه سرزمین های تحت حکمرانی اتحادیه جماهیر شوروی بهره گرفته شود.

ارتش آمریکا برای بررسی عملیاتی بودن طرح های خود نخست اقدام به ساخت نوعی پایگاه یخی به نام Camp Century نمود که به اسم یک تاسیسات انجام پروژه های علمی و تحقیقاتی ساخته می شد و در اصل کارهای دیگری در آن صورت می گرفت.

اما برای بنا کردن این پایگاه لازم بود که ده ها تونل زیرزمینی در لایه های یخی قطب شمال حفر گردند و سپس با استفاده از فولاد و برف مستحکم شوند. جالب است بدانید که بیش از ۲۰۰ نفر در آن تونل های سرد سیر زندگی می کردند و امکانات مختلفی از قبیل آزمایشگاه، بیمارستان، سالن سینما و مواردی از این دست نیز برای آنها در نظر گرفته شده بود که برق مورد نیاز همگی شان از طریق یک رآکتور هسته ای بسیار پیشرفته تامین می شد.

شاید بتوان Camp Century را یک معجزه اسرارآمیز تکنولوژیکی خواند و اما حاصل کار یکسری تونلهای بسیار گیج‌کننده و اسرارآمیز بود.
اما این بنا هیچگونه همخوانی و سازگاری با مادر طبیعت نداشت و پس از تنها چند سال به خاطر تغییراتی که در کلاهک های یخی آن منطقه به وجود آمد بسیاری از تونل های آن دچار ریزش شدند و دیگر امنیت لازم برای عبور کردن و زندگی را نداشتند. حقیقت این است که گرینلند جایی برای تسلیحات هسته ای نبود و در سال ۱۳۴۴ ارتش آمریکا به ناچار این پروژه را متوقف کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *