۰

منظور از حلقه مورگوت چیست؟

حلقه مورگوت

منظور از حلقه مورگوت چیست؟

عبارت”حلقه مورگوت”اولین‌بار توسط کریستوفر تالکین در کتابی به همین نام از مجموعه تاریخ سرزمین میانه به‌کار رفت.
مورگوت نیز مثل سائورون قدرت و اراده ذاتی خود را در یک حلقه متمرکز کرد،اما تفاوتش این بود که حلقه سائورون انگشتری طلایی بود و حلقه مورگوت تمامِ آردا!با این کار مورگوت جسم آردا را تحت کنترل گرفت،به طوری‌که خارج از سرزمین قدسی،تقریبا تمام مواد از قدرت ملکور تشکیل شده‌اند و جسم هیچ چیز از وجود او عاری نیست.از آنجا که در مورد موجودات زنده علاوه بر جسم بر روح نیز تاثیر دارد، همه موجوداتی که در آردا رشد و زندگی می‌کنند مستعد فساداند.مورگوت مانند یک عنصر در تمام مواد تشکیل دهندهءآردا(احتمالا غیر از آب و نقره)وجود دارد.
او دلایل فراوانی برای پخش قدرت خود در سرتاسر آردا داشت.مثلا:
-به فساد کشاندن موجودات و تبدیل آنها به خادمانش
-به مرگ و میر کشاندن انسان‌ها با ترس و وحشت
-فریفتن فرزندان ایلوواتار برای ایجاد سوظن در آنها نسبت به والار
-تضعیف الف‌ها با اجبارشان به سکونت در سرزمین‌های پلید
-دخالت در کار والار و تباه کردن تلاش‌هایشان
-ایجاد تغییر در آردا مثل ساخت دره و کوهستان‌های بلند
-توان گسترش نفوذ خود از اوتومنو به جهان بیرون
-بیمار و نابود کردن گیاهان و حیوانات و پرورش حیوانات پلید
در کل قصد مورگوت به هم ریختن آردا و به بار آوردن نابودی بود.هر آنچه از پلیدی در جهان می‌بینید به خاطر حلقه مورگوت است.با این حال این کارها باعث تضعیف قدرت ملکور شد تا بیشتر بندی خاک شود،اما در عوض قدرت عظیمی بر جهان فیزیکی پیدا کرد.

حلقه مورگوت

دلیل بی‌میلی و اکراه والار از جنگ با ملکور هم به همین قضیه مربوط است:در نتیجه کار ملکور،آردا فقط با نبرد فیزیکی آزاد می‌شود(درواقع “نبرد عظیم” که مورگوت کشته خواهد شد)،اما احتمالا نتیجه  آن ویرانی جبران ناپذیر آردا خواهد بود،زیرا نابودی ملکور بر مواد آردا تأثیر می‌گذارد و کل آردا نیز نابود شده و تباهی جهان را درنور خواهد دید.
بنابراین ملکور حتی اگر شکست بخورد و نابود شود باز هم پیروز است و به مقصود خود که نابودی آردا است خواهد رسید.جنگیدن با ملکور تنها ممکن است باعث کاهش هرج و مرج‌های او در سرزمین میانه شود.
اگر نبرد عظیم به نفع والار و فرزندان ایلوواتار پایان پذیرد،آردا می‌تواند دوباره بازیابی و پاک شود و پس از آن موسیقی دوم نواخته خواهد شد و ساکنان آردا در صلح و هماهنگی زندگی خواهند کرد.
تا میل ارو به چه باشد!

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *