۰

هلم پتک‌ مشت،آخرین شاه از اولین سلسله‌ی‌ شاهان روهان سرزمین میانه

هلم پتک‌ مشت،آخرین شاه از اولین سلسله‌ی‌ شاهان روهان

هلم پتک‌ مشت

هلم پتک‌ مشت، نهمین و آخرین شاه از اولین سلسله‌ی‌ شاهان روهان بود.

پس از مرگ پدرش گرم، هلم در دوره‌ای بحرانی شاه شد. پدرش با مردمان وحشی دون‌لند که قلعه‌ی آیزنگارد را اشغال کرده بودند، جنگیده بود. در سال ۲۷۵۴ از دوران سوم، مردی از دون‌لند به نام فرکا که دورگه بود(نیمی از تبارش به روهان می‌رسید)، قصد کرد پسرش وُلف را به شوهری دختر هلم درآورد. فرکا به همراه لشگری بزرگ به ادوراس تاخت و تلاش کرد که با تهدید پادشاه، او را وادار به اجابتِ خواسته‌ی خود کند. اما هلم با مشت به او ضربه زد و فرکا کمی بعد مرد. هلم به‌دلیل نیروی زیاد به عنوان پتک‌مشت شناخته می‌شد.

ارتش فرکا ادوراس را ترک کرند. در سال ۲۷۵۸ از دوران سوم آن‌ها به همراه نیرویی بزرگ از دون‌لند و دشمنان تازه‌لنگر انداخته‌ی گاندور در جنوب برگشتند. به رهبری ولف آنها به روهان حمله کردند، هلم در گذرگاه آیزن با آن‌ها جنگید و شکست خورد و به سوتبورگ عقب نشینی کرد و در آنجا مدتی طولانی به محاصره در آمد. هلم، قلعه را در طول مدت زمستان طولانی حفظ کرد، زمستانی سرد و طاقت‌فرسا که حدود پنج ماه بر اریادور، روهان و دون‌لند چیره بود. هلم در شیپور خود می‌دمید و سفیدپوش به‌سان دیوِ برفی در صفوف دشمن رخنه و آن‌ها را با دست خالی شکار می‌کرد. اما وقتی که پسرانش هالت و هاما کشته شدند، او از شدت اندوه و قحطی ضعیف شد. اما صدای شیپورش هر بار دون‌لندی‌ها را می‌ترساند.

هلم پتک‌مشت سرانجام در یکی از شبیخون‌هایش از شدت گرسنگی و سرما جان داد. بدن یخ‌‌بسته‌اش ایستاده و آماده‌ی جنگ در میان برف‌ها پیدا شد. پس از مرگ هلم، خواهرزاده‌اش فری‌لاو جانشین او شد و دون‌لندی‌ها را شکست داد. مردم روهان معتقد بودند که صدای شیپور هلم گاهاً در «هلمزدیپ: گودی هلم» شنیده می‌شد و شبحش سرگردان در قلمرو روهان از قلعه‌ی هورن‌بورگ (نام جدید سوتبورگ به احترام هلم و نفیر شیپورش) دفاع می‌کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *