۰

آیا فیلم Green Mile بر اساس داستان واقعی ساخته شده است ؟

فیلم Green Mile

فیلم Green Mile

فیلم Green Mile درباره زندانی و اعدام جان کافیی است، اما وقتی صحبت از این می شود که آیا مایل سبز بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است یا نه، پاسخ پیچیده است. این درام تخیلی گروهی از نگهبانان زندان از جمله پل اجکامب (تام هنکس) را معرفی می کند که در یک زندان لوئیزیانا با نام مستعار “مایل سبز” در حال اجرای حکم اعدام هستند. Edgecomb داستان خود را به عنوان یک مرد مسن تعریف می کند که به اتفاقات فیلم نگاه می کند. پل در روزهای جوانی، همانطور که شغلش ایجاب می کرد، سختگیر بود، اما اخلاقی نیز داشت. او به فشار آوردن به روان مردانی که قبلاً در مورد مرگ قریب الوقوع خود استرس داشتند، بیش از حد لازم اعتقاد نداشت.

با ورود زندانی به نام جان کافی، روال وحشتناک زندان متزلزل شد. اگرچه او بی گناه بود، اما یک مرد سیاهپوست بود که به تجاوز و قتل دو دختر جوان سفیدپوست محکوم شده بود. از آنجایی که فیلم مایل سبز، بر اساس کتابی از استیون کینگ، در جنوب ایالات متحده در طول رکود بزرگ اتفاق می افتد، بلافاصله مشخص می شود که غول مهربان شانسی برای پس گرفتن آزادی یا نجات زندگی خود نداشت. جنبه فانتزی فیلم زمانی شروع می‌شود که هم نگهبانان و هم مردم متوجه می‌شوند که کافی توانایی معجزه آسایی را دارد که افراد دیگر را از بیماری‌ها و جراحات شفا دهد. متأسفانه، نه معصومیت و نه استعداد ماوراء طبیعی او برای نجات او از یک مرگ ویرانگر عاطفی از طریق صندلی برقی کافی نبود.

در حالی که The Green Mile یک داستان واقعی نیست، رمان استیون کینگ از رویدادهای زندگی واقعی نشأت می‌گیرد. استیون کینگ اغلب کارهای بیوگرافیک را انجام نمی دهد، اما شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد یک فرد خاص الهام بخش داستان The Green Mile است. باورش سخت است که جان کافی دلسوز بتواند با وحشتی که در زندان مشاهده کرد روبرو شود، زیرا او به وضوح از جنایات متهم شده به آنها بی گناه بود. با این وجود، گرین مایل این موضوع را شرح می دهد و کار وحشتناکی را در به تصویر کشیدن یک مرد بی گناه و مورد آزار قرار گرفته در محکومیت اعدام انجام می دهد. در اینجا موضوع این است که آیا مایل سبز بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است یا نه ؟

فیلم Green Mile

از آنجایی که این نوع تراژدهی های ناعادلانه در طول سال ها ثبت شده است، این سوال به طور طبیعی مطرح می شود که آیا مایل سبز بر اساس یک داستان واقعی است یا نه. از نظر فنی، پاسخ “نه” است. این فیلم اقتباسی از رمان استیون کینگ The Green Mile است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. همانطور که گفته شد، مطمئناً مشابهات قوی با پرونده واقعی جورج استینی وجود دارد. جوان مذکور پسری ۱۴ ساله بود که به قتل، و احتمالاً تجاوز به دو دختر جوان در سال ۱۹۴۴ محکوم شد. استینی به جای لوئیزیانا اهل کارولینای جنوبی بود و داستان فیلم یک دهه قبل از وقایع پرونده او می گذرد. اما شباهت های دیگری بین او و جان کافی وجود دارد. علیرغم اینکه استینی خردسال بود، در همان سال دستگیری و محاکمه توسط صندلی برقی نیز اعدام شد و بی گناهی او از جنایت سال ها بعد و خیلی دیر زیر سوال رفت.

جان کافی در فیلم اقتباسی ساخته فرانک دارابونت در سال ۱۹۹۹ به تصویر کشیده شد و مانند داستان «مایل سبز»، به نظر می رسد استینی از جنایات ادعایی خود بی گناه بوده است. در سال ۲۰۱۴، یک قاضی دادگاه منطقه کارولینای جنوبی محکومیت قبلی او را لغو کرد، به این معنی که حکم مجرمیت قبلی او باطل بود. مشخص شد که حقوق متمم ششم استینی، که مربوط به تعقیب کیفری است، نقض شده است. نه تنها این، بلکه قاضی معتقد بود که احتمالاً اعتراف پسر اجباری بوده است، که باید آن را در دادگاه غیرقابل قبول می کرد. جورج استینی مانند کتاب استیون کینگ، مایل سبز، هرگز فرصتی نداشت. یک هیئت منصفه کاملاً سفیدپوست سرنوشت او را تعیین کرد و به اصطلاح وکیل او به سختی هیچ دفاعی از او ارائه نکرد.

فیلم Green Mile

گرچه یک داستان واقعی نیست، اما The Green Mile بر اساس یک کتاب ساخته شده است. قلب و داستان کتاب برای اقتباس سینمایی دست نخورده باقی مانده است. با این حال، تغییراتی برای جلوگیری از “خیلی غم انگیز” بودن فیلم ایجاد شد. پایان کتاب مایل سبز در واقع افسرده کننده تر است. پس از مرگ الین، خوانندگان متوجه این واقعیت می شوند که جان همسر پل پس از یک تصادف غم انگیز اتوبوس در آغوش او مرده است. این ضربه نهایی در فیلم نشان داده نمی‌شود. یکی دیگر از چهره هایی که در کتاب درگذشت، موش آقای جینگلس است که کمی قبل از ایلین مرد. در نهایت، یکی از شنیع ترین شرورهای رمان در اقتباس سینمایی The Green Mile ظاهر نمی شود. شخصیت براد دولان یک خدمتکار در خانه سالمندان است که ویژگی های زیادی با نگهبان پرسی دارد. او اغلب پل بزرگتر را رها می کند و خوشبختانه از فیلم حذف شد.

«مایل سبز» که زیبا و به‌طور وحشتناکی غم‌انگیز است، با فیلم‌هایی مانند درام حقوقی «A Time To Kill» با بازی متیو مک‌کانهی و Mississippi Burning در سال ۱۹۸۸ برابری می‌کند. اگرچه The Green Mile بر اساس یک داستان واقعی ساخته نشده است، این فیلم دیگری است که تصویری کوچک از شکست های مجری قانون ایالات متحده به طور گسترده مستند شده است. علاوه بر این، در این دوره زمانی در موارد نژادپرستانه انگشت اتهام را به سمت سیستم های حقوقی نشانه می رود.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *