۰

نقد فیلم Intouchables دست نیافتی ها

نقد فیلم Intouchables دست نیافتی ها

نقد فیلم Intouchables

نقد فیلم Intouchables دست نیافتی ها

دست نیافتی ها اثری است از سینمای فرانسه که بر اساس رخدادهای واقعی ساخته شده است؛ این فیلم در جشنواره های داخلی و بین المللی خوش درخشید و توانست فروش بالایی را به دست بیاورد.
اریک تولدانو و الیویه ناکاش به صورت اشتراکی بر روی فیلم نامه و کارگردانی این فیلم کار کرده‌اند. این دو به خوبی از پس کارگردانی و نوشتن فیلمنامه برآمده‌اند. در داستان این اثر می توان رابطه ی صمیمی و پر از عشق دو مرد اما از نوع افلاطونی و بدون کشش جنسی را دید. رابطه ی این دو بر پایه ی رفاقت و محبتی کم نظیر بنا شده است؛ که هر چه به پایان فیلم نزدیک می‌شویم تحول و تغییر دو شخصیت اصلی داستان به دلیل تأثیرپذیری از یکدیگر، برای ما ملموس تر می‌شود. این اثر اعتراضی نمادین و کمدی به سبک زندگی بورژوازی و اختلاف طبقاتی حاکم بر فرانسه است. فیلمنامه دارای چند مُعضَل بزرگ است که باعث می شود در لحظاتی از فیلم، نفس فیلم گرفته شود‌. فیلمنامه بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده اما در لحظاتی از فیلم تبدیل به اثری شعارگونه می‌شود که از الگوی فیلم های هالیوودی پر سر و صدا برای فروش بیشتر استفاده کرده.

نقد فیلم Intouchables

فیلمنامه در اصل یک بیوگرافی از زندگی دو مرد از دو دنیای مختلف است اما در اساس و بُنیان اصلی داستان تغییرات فراوانی به وجود آمده که باعث شده فیلمنامه در لحظاتی گیج بزند و با چَنگ زدن به صحنه‌هایی کمدی و طنز تلاش کند، ریتم فیلم را با سرعتی ثابت پیش ببرد.
اصلی ترین نقطه قوت این فیلم تیم بازیگری آن است‌. عمر سای و فرانسیس کلوزت زوجی ماندگار و به یاد ماندنی را در دنیای سینما خلق کرده اند. آنها تفاوت های فراوانی با یکدیگر دارند، از نوع تفکرشان درباره ی هنر تا شوخ طبعی و جسارت. آنها دنیای یک دیگر را بدون هیچ قضاوتی می‌بینند و پذیرای تجربه های جدید دنیای خود هستند. بازیگران دیگر این فیلم نیز یه خوبی از پس نقش های خود برآمده‌اند که باعث شده فیلم به اثری باور پذیر و دِرامی تمام عَیار تبدیل شود.
یکی از نکات جالب فیلم استفاده از موزیک های نامنظم و پراکنده است که در اولین نگاه شاید هیچ انسجامی بین موسیقی متن این فیلم دیده نشود، اما موسیقی متن در تمامی لحظات در خدمت فیلم است. فیلیپه عاشق موسیقی کلاسیک و آرام است اما دریس عاشق گروه آمریکایی و R&B به نام Earth, Wind & Fire است؛ که تقابل های جالبی بین این دو ایجاد می کند. دریس به قدری در مراسم اُپرا می‌خندد، که تمرکز تمامی حُضار را از بین می‌برد.

نقد فیلم Intouchables

خودش به موسیقی کلاسیک علاقه دارد اما در میهمانی که در میانه‌های فیلم اتفاق می‌اُفتَد، اجازه‌ی پخش موسیقی کلاسیک و حوصله سَربَر را نمی‌دهد و مجلس خُشک و اَشرافی فیلیپه را با موزیک‌های پر از انرژی و R&B خود، به بَزمی داغ و با جنب و جوش بالا تبدیل می کند.
فیلم در جشنواره های مختلف بسیار موفق عمل کرد و توانست در مراسم سِزار در ۹ بخش نامزد شود که عُمَر سای توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر مکمل مرد را به خانه ببرد. همچنین فیلم با بودجه ای کمتر از ۱۱ میلیون یورو توانست به فروش فوق‌العاده‌ی ۴۲۶ میلیون دلاری در سطح جهان برسد.
دست‌نیافتنی‌ها اثری است با شوخی های فراوان، پر از عشق و صمیمیت و انسانیت که امید شما را نسبت به انسان‌ها و زندگی بیشتر می‌کند و تا مدتها بعد از تماشای فیلم، هر لحظه که یاد آن بیوفتید، لبخند بر روی لب‌های شما نقش می‌بَندَد.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *