۰

آموزش افزایش سرعت ویندوز ۱۱ – ۴ راه برای کم کردن مصرف CPU، حافظه و دیسک

آموزش افزایش سرعت ویندوز ۱۱

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

آموزش افزایش سرعت ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ آخرین سیستم عامل مایکروسافت است، اما می تواند مشکل کند شدن سرعت کامپیوتر ویندوز را نیز داشته باشد. اگر رایانه شخصی ویندوز ۱۱ شما قدیمی است یا برای انجام کارها زمان زیادی می برد، ممکن است لازم باشد در مورد چگونگی افزایش سرعت لپ تاپ ویندوز ۱۱ خود اطلاعاتی داشته باشید.

قبل از آن، باید برخی از الزامات ویژگی های خاص ویندوز ۱۱ را بدانید. اینها حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۱ بر روی رایانه شخصی هستند.

سیستمسیستم مورد نیاز
پردازنده۱ گیگاهرتز همراه با دو هسته یا بیشتر
رم۴ گیگابایت
حافظه۶۴ گیگابایت یا بیشتر

 

و سیستم پیشنهادی در زیر نشان داده شده است.

سیستمسیستم پیشنهادی
پردازندهCore i5 9400F یا بالاتر
رم۱۶G DDR4 یا بالاتر
حافظه۵۰۰ گیگابایت با سرعت ۸۰۰ بر ثانیه

در مرحله بعد، این راهنما برای کمک به کاربران در درک نحوه افزایش سرعت رایانه شخصی ویندوز ۱۱ طراحی شده است.

۱: فرآیندهای Startup را محدود کنید

بسیاری از برنامه‌ها با برنامه‌های جانبی نصب می‌شوند که هر بار که کامپیوتر خود را روشن می‌کنید اجرا می‌شوند، و برخی از آن‌ها چیزهایی نیستند که شما نیاز دارید همیشه روی سیستم خود اجرا کنید. ویندوز ۱۱ یک راه آسان برای محدود کردن آنچه در هنگام راه اندازی اجرا می شود، از Task Manager به روز شده در اختیار شما قرار می دهد.

ساده ترین راه برای باز کردن Task Manager فشار دادن Ctrl+Shift+Esc است. به تب Startup بروید و تمام برنامه هایی را که در هنگام راه اندازی ویندوز بارگیری می شوند را مشاهده خواهید کرد. حتی یک ستون در کادر محاوره ای وجود دارد که تاثیر راه اندازی هر برنامه را نشان می دهد. ستون وضعیت نشان می دهد که آیا برنامه در هنگام startup فعال است یا خیر. برای تغییر این وضعیت می توانید روی هر ورودی کلیک راست کنید.

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

۲: دیسک خود را خالی کنید

کامپیوتر شما به دلیل کمبود فضای خالی روی دیسک کامپیوتر بسیار کند کار می کند. اگر رایانه شما فضای دیسک آزاد کافی در درایو C نداشته باشد، به کندی کار می کند. در این مورد، برخی از اقدامات باید انجام شود تا فضای دیسک در ویندوز ۱۱ آزاد شود.

۱) Recycle Bin خود را خالی کنید :

خالی کردن منظم  Recycle Bin می تواند از کم شدن سرعت شما جلوگیری کند.

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

۲) فایل های غیر ضروری را حذف کنید:

با این کار ابزار Disk Cleanup باز می شود که برای چندین نسل از سیستم عامل ها بخشی از ویندوز بوده است. Disk Cleanup فایل های ناخواسته، مانند فایل‌های موقت، صفحات وب آفلاین و فایل‌های نصب را در رایانه شما پیدا می‌کند و پیشنهاد می‌کند همه آنها را به یکباره حذف کنید.

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11
آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

۳) نرم افزار های بیهوده را پاک کنید:

شما به سادگی می توانید بر روی هر برنامه ناخواسته در Start کلیک راست کرده و “Uninstall” را انتخاب کنید. با این کار برنامه بلافاصله حذف می شود. همچنین می‌توانید روی لوگوی ویندوز روی دکمه Start کلیک راست کرده و Programs and Features را در بالا انتخاب کنید. یا فقط “Programs” را در کادر جستجوی در کنار دکمه Start تایپ کنید.

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11
آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

۳: از نرم افزار برای بهینه سازی کامپیوتر خود استفاده کنید:

آموزش افزایش سرعت ویندوز ۱۱

می توانید برخی از نرم افزارهای کلینر مفید را برای افزایش سرعت رایانه خود دانلود کنید، به عنوان مثال، System Genius. عملکردهای اصلی این نرم افزار عبارتند از: آزاد کردن فضای بیشتر در درایو سیستم، غیرفعال کردن برنامه‌های Startup برای سرعت بخشیدن به زمان راه‌اندازی ویندوز و خالی کردن فایل‌های ناخواسته مانند فایل‌های موقت، تاریخچه اسکن و کش و غیره. کار با آن برای همه آسان است و برخی از مراحل به شرح زیر است:

isunshare system genius را باز کنید و روی «Scan» کلیک کنید. پس از اسکن، می توانید برای پاک کردن تمام فایل های ناخواسته و فایل های موقت و غیره، روی “Clean” کلیک کنید.

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11
آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

۴: آزادسازی فضای CPU و RAM :

دلایل زیادی برای کند شدن کامپیوتر شما وجود دارد و یکی از مشکلات این است که از منابع CPU یا حافظه بیش از حد استفاده می شود (توسط برنامه ها یا فرآیندهای خاص). در این صورت می‌توانید Task Manager را باز کنید، دو داده CPU و memory را در فرآیند مشاهده کنید و سپس برنامه‌هایی که بیشترین مصرف را دارند را پیدا کنید و روی Close کلیک کنید.

در اینجا سه راه برای پیدا کردن مصرف کنندگان بزرگ منابع وجود دارد:

۱) مرتب سازی به ترتیب نزولی :

روی CPU در project bar کلیک کنید، و فلش کوچک سمت چپ به سمت پایین، یعنی نرخ اشغال CPU به ترتیب نزولی است. برنامه یا برنامه هایی با بالاترین نرخ اشغال CPU همیشه در خط اول قرار دارد.

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

۲) شناسایی با رنگ پس زمینه :

هرچه رنگ پس‌زمینه تیره‌تر باشد، استفاده از منابع آن برنامه یا فرآیند بیشتر است.

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

۳) نمایشگر را از مقدار (Value) به درصد (Percentage) تغییر دهید :

در بیشتر موارد، نیازی نیست که دقیقاً بدانیم یک برنامه از چه تعداد حافظه استفاده می کند. فقط با درصد می توانیم تعیین کنیم که کدام یک بیشترین منابع را مصرف می کند. بر روی هر برنامه یا برنامه تحت Resource Value کلیک راست کنید. می توانید زیر منوی Memory/Disk/Network را ببینید و در منوی پایینی می توانید بین آنها جابجا شوید.

آموزش افزایش سرعت ویندوز 11

با استفاده از چهار روش ذکر شده در بالا می توانید سرعت ویندوز ۱۱ خود را افزایش دهید، البته می توانید از راه های دیگری نیز استفاده کنید، برای مثال تنظیمات پاور را به high performance تغییر دهید تا سرعت کامپیوتر شما بهینه شود.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *