۰

رم DDR5 چیست؟

رم DDR5 چیست ؟

رم DDR5 چیست و چگونه از رم DDR4 و سایر انواع رم ها بهتر است؟ این راهنما توضیح خواهد داد که رم DDR5 چیست و آیا شما به آن نیاز دارید یا خیر؟

رم DDR5

فناوری در دهه گذشته به سرعت در حال پیشرفت بوده است که نیازی به گفتن آن نیست. این امر به ویژه در سال ۲۰۲۲ مشهود است، به خصوص زمانی که صحبت از بازی های کامپیوتری به میان می آید، زیرا ما با عجله به سمت عصر ۴K پیش می رویم.

در چند سال گذشته چیزهای زیادی تغییر کرده است: AMD اینتل را در بازار اصلی پردازنده‌های مرکزی تحت الشعاع قرار داده است و محدودیت‌های تعداد هسته‌ها و رشته‌هایی را که می‌توانیم انتظار داشته باشیم در یک CPU گیمینگ ببینیم را کنار گذاشته است، Nvidia تکنولوژی Ray Tracing را معرفی کرده است. پردازنده‌های گرافیکی اکنون معمولاً می‌توانند ۴K را پشتیبانی کنند و SSD‌ها به یک قطعه اصلی در کامپیوتر ها تبدیل شده‌اند.

اکنون، تغییر بزرگ دیگری که در راه است مربوط به RAM ها است. یعنی DDR5 جایگزین DDR4 به عنوان راه حل اصلی RAM در کامپیوتر های شخصی خواهد شد. بنابراین سوال اینجاست DDR5 چیست و چه تفاوتی با نسل قبلی خود دارد؟ ما در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد، پس با کنترل امجی همراه باشید.

رم DDR5 چیست؟

رم DDR5

خب، همانطور که در مقدمه مشخص کردیم، DDR5 نوعی رم است. و خود RAM مخفف Random-Access Memory یعنی حافظه با دسترسی تصادفی است.

رم این اساساً به عنوان حافظه کوتاه مدت کامپیوتر شخصی شما عمل می کند، به عنوان مثال، مقادیر نسبتاً کمی از داده های مهم را ذخیره می کند که CPU یا GPU شما باید به سرعت به آنها دسترسی داشته باشد تا برنامه های در حال اجرا بر روی کامپیوتر بتوانند به درستی کار کنند.

همانطور که گفته شد، RAM بسیار سریع است، اما همچنین یک نوع حافظه فرّار است، به این معنی که فقط می تواند داده ها را در زمانی که برق است ذخیره کند. هنگامی که برق قطع می شود، تمام داده های ذخیره شده در RAM پاک می شوند، بنابراین واضح است که چرا از آن به عنوان یک راه حل برای ذخیره سازی طولانی مدت استفاده نمی شود.

حال، به طور خاص در مورد DDR5 چطور؟

عبارت کامل در اینجا DDR5 SDRAM است که مخفف Double Data Rate 5 Synchronous Dynamic Random-Access Memory است. بدون پرداختن به جزئیات، فقط می‌توان گفت که SDRAM نوعی از RAM است که در سال ۱۹۹۲ توسعه یافته است، در حالی که DDR نوعی از SDRAM است که در سال ۱۹۹۸ توسعه یافته است که قدرت اصلی آن، همانطور که از نام آن پیداست، در افزایش نرخ داده آن است.

تعدادی از فناوری‌های مختلف DDR در طول سال‌ها منتشر شده‌اند و عمدتاً یک پیشرفت خطی از DDR (گاهی اوقات DDR1 نامیده می‌شود) به DDR5 بوده است، اگرچه نسخه‌های کم مصرف حافظه DDR (LPDDR) نیز در طول سال‌ها منتشر شده‌اند. از جمله LPDDR5، که برای دستگاه های تلفن همراه هدف قرار می گیرند.

DDR5 در مقابل DDR4

رم DDR5

سوال بزرگ بعدی این است: DDR5 چقدر بهتر از DDR4 است؟

سه ارتقای عمده ای که DDR5 نسبت به DDR4 ارائه می دهد، پهنای باند، ظرفیت و بهره وری انرژی است.

با توجه به پهنای باند، DDR5 می‌تواند از نرخ داده تا ۶.۴ گیگابیت بر ثانیه در سرعت کلاک استوک پشتیبانی کند، در حالی که DDR4 تنها می‌تواند از ۳.۲ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی کند، بنابراین ارتقای بسیار قابل توجهی است. با این حال، همه ماژول ها در عمل به این سرعت نخواهند بود و برخی از آنها با اورکلاک سریعتر خواهند بود.

علاوه بر این، به دلیل افزایش تراکم قالب حافظه، ماژول های DDR5 ظرفیت حافظه بیشتری خواهند داشت. همانطور که گفته شد، تراشه‌های DDR5 امکان ساخت تراشه‌هایی با چهار برابر چگالی ممکن با DDR4 را فراهم می‌کنند، بنابراین ما شاهد تراشه‌های جداگانه DDR5 با ۶۴ گیگابایت حافظه خواهیم بود.

در نهایت، DDR5 با ولتاژ ۱.۱ ولت، کمتر از ۱.۲ ولتی است که در DDR4 مشاهده می شود و از نظر انرژی کارآمدتر خواهد بود. در حالی که به نظر می رسد پیشرفت چندان بزرگی به نظر نمی رسد و برای رایانه های شخصی چندان مهم نیست، اما در مورد عمر باتری دستگاه های قابل حمل یا سرورهایی که به صورت شبانه روزی کار می کنند تفاوت ایجاد می کند.

آیا شما هم باید رم DDR5 بخرید ؟

رم DDR5

و اکنون، سوالی که احتمالاً بسیاری از خود می پرسند: آیا باید DDR5 بخریم؟

خب، با وجود اینکه اولین DDR5 منتشر شده است، حافظه DDR5 هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست. همیشه یک فاصله زمانی بین DDR جدید در حال توسعه و انتشار واقعی آن وجود دارد و سپس فاصله زمانی دیگری بین انتشار آن و تبدیل شدن به جریان اصلی وجود دارد.

در حال حاضر، آنچه ما منتظر آن هستیم سازگاری با CPU است.

آخرین پردازنده‌های Zen 3 از AMD فقط از حافظه DDR4 پشتیبانی می‌کنند و به نظر می‌رسد که آن‌ها فقط با پردازنده‌های Zen 4 که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ عرضه شوند، پشتیبانی از DDR5 را معرفی خواهند کرد. دقیقاً به همین ترتیب، آخرین پردازنده‌های Rocket Lake اینتل هنوز روی DDR4 هستند، اما پردازنده های بعدی Alder Lake که قرار است جانشین آنها شوند، از DDR5 پشتیبانی می کنند.

اینجاست که به سوال بعدی می رسیم که طبیعتاً می پرسید آیا باید منتظر DDR5 باشید؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به این بستگی دارد که اولویت های شما در ساخت رایانه شخصی در چیست ؟

آیا نگران عملکرد هستید؟ اگر این اولویت شماست، پس بله، DDR5 بدون شک عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود ارائه می دهد. با این حال، انتظار نداشته باشید که یک پیشرفت عظیم باشد.

به هر حال، DDR4 در زمان عرضه اولیه، بهبود عملکرد محدودی را در مقایسه با DDR3 ارائه می‌کرد، بنابراین عمدتاً افراد حرفه‌ای‌ هستند که می‌توانند واقعاً از مزایای DDR5 در اوایل راه‌اندازی بهره ببرند.

اگر بیشتر نگران مقرون به صرفه بودن و ارزش هستید، زیاد منتظر آن نباشید. در زمان راه اندازی، DDR5 مطمئناً نسبتاً گران است، به خصوص اگر مشکلات احتمالی عرضه را در نظر بگیریم.

به همین دلیل و به دلیل مزایای محدودی که در ابتدا در مورد عملکرد گیمینگ ارائه می‌کند، توصیه آن به هر کسی که می‌خواهد پول کمی را هزینه کند،دشوار است.

با این حال، اگر به فکر آینده هستید، ممکن است ارزش صبر کردن را داشته باشد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سازگاری فاکتور بزرگی در مورد RAM است، بنابراین اگر می‌خواهید دستگاهی بسازید که ارتقاء آن آسان باشد، انتظار برای سخت‌افزار سازگار با DDR5 ایده خوبی خواهد بود.

نتیجه :

رم DDR5

بنابراین، در مجموع، این خلاصه ای از چیستی DDR5 SDRAM است. با این حال، نیازی به گفتن نیست، ما باید منتظر بمانیم تا دستگاه های مجهز به DDR5 کاملا در بازار جا بیوفتند تا بتوانیم با اطمینان در مورد عملکرد، ارزش و غیره این حافظه جدید اظهار نظر کنیم.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *