۰

تفاوت بین پردازنده موبایل و دسکتاپ چیست ؟

پردازنده موبایل و دسکتاپ

پردازنده موبایل و دسکتاپ

پردازنده موبایل و دسکتاپ

اگر یک پی سی گیمر هستید، به احتمال زیاد به فکر تهیه یک لپ تاپ گیمینگ برای خود افتاده اید یا همین الان به آن فکر می کنید. به هر حال، به راحتی می توان فهمید که چرا ایده خرید یک لپ تاپ گیمینگ بسیار جذاب است؛ چرا که تمام قدرت یک رایانه شخصی گیمینگ در یک دستگاه منفرد و قابل حمل جمع شده است که می توانید آن را با خود حمل کنید.

متأسفانه، حقیقت این است که لپ‌تاپ‌های گیمینگ نمی‌توانند از نظر عملکرد با رایانه‌های شخصی گیمینگ مطابقت داشته باشند. این موضوع به دلایل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها این واقعیت است که لپ تاپ های گیمینگ معمولاً با CPU های موبایل عرضه می شوند.

بنابراین، CPUهای موبایل چه تفاوتی با CPUهای دسکتاپ دارند؟ این دقیقاً همان چیزی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، پس در ادامه با کنترل امجی همراه باشید :

پردازنده های موبایل چقدر متفاوت هستند ؟

پردازنده موبایل و دسکتاپ

از آنجایی که پردازنده‌های موبایل برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند، باید چندین فاکتور مهم را در نظر بگیرند که در مورد پردازنده‌های دسکتاپ مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

اول و مهمتر از همه، پردازنده های موبایل باید بهره وری انرژی را بر عملکرد خام اولویت دهند. از آنجایی که لپ‌تاپ دستگاهی است که با باتری کار می‌کند و همیشه به منبع برق متصل نمی‌شود، یک CPU موبایل نمی‌تواند به اندازه یک CPU دسکتاپ از طریق برق تغذیه شود.

دوم، موضوع خنک کننده نیز وجود دارد. با توجه به اینکه چگونه سازندگان باید کل سخت افزار یک رایانه شخصی را در یک شاسی نسبتا کوچک جمع کنند، اتلاف گرما در اینجا روند بسیار کندتر از یک کیس کامپیوتر بزرگ با چندین فن بزرگ و هیت سینک های بسیار بزرگتر است.

بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، پردازنده‌های موبایل معمولاً هسته‌های کمتری دارند، همچنین سرعت کلاک پایه و TDP به میزان قابل توجهی پایین‌تر است، همه اینها به این دلیل است که CPU مصرف انرژی کمتری داشته باشد و گرمای کمتری تولید کند.

البته، این در مورد تک تک CPU های موبایلی صدق نمی کند، زیرا برخی از مدل های قدرتمندتر می توانند از نظر عملکرد به CPU های دسکتاپ نزدیک شوند. به عنوان مثال، CPUهای موبایل اینتل که با علامت “H” در انتهای شماره مدل خود ارائه می شوند، مدل هایی با عملکرد بالا هستند، در حالی که آنهایی که با “U” یا “Y” مشخص شده اند، به ترتیب انواع کم مصرف و بسیار کم مصرف هستند.

آیا باید از لپ تاپ برای بازی استفاده کرد؟

پردازنده موبایل و دسکتاپ

این موضوع ما را به سؤال بعدی هدایت می کند: آیا لپ تاپ های گیمینگ ارزش خرید را دارند؟

خب، در این شکی نیست که لپ‌تاپ‌ها از نظر عملکرد کلی از دسکتاپ عقب‌تر هستند. پردازنده‌ها ( CPU ) و پردازنده‌های گرافیکی ( GPU ) آن‌ها اغلب به خاطر بهبود راندمان انرژی و اتلاف گرما ضعیف هستند، اما این کمبود را به روش دیگری جبران می‌کنند.

یعنی همانطور که در مقدمه ذکر شد، لپ تاپ ها دارای مزیت قابل حمل بودن هستند. اگرچه لپ‌تاپ‌های گیمینگ یکی از حجیم‌ترین لپ‌تاپ‌هایی هستند که امروزه با آن‌ها روبرو می‌شوید، اما بدیهی است که بسیار قابل حمل‌تر از رایانه‌های شخصی ( دستکتاپ ) هستند.

علاوه بر این، راهی برای جبران کاستی های آنها از طرق مختلف وجود دارد.

هنگامی که نوبت به خنک کننده می رسد، جریان هوا را می توان با استفاده از یک پد خنک کننده و با بارگذاری پردازش گرافیکی روی کارت گرافیک خارجی بهبود بخشید، زیرا این امر تولید گرمای داخلی را کاهش می دهد و عملکرد GPU بهتری را ارائه می دهد. به‌علاوه، اگر بازی روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید، اتصال لپ‌تاپ به نمایشگر خارجی همیشه یک گزینه است.

با این اوصاف، لپ‌تاپ‌های گیمینگ هنوز یک انتخاب عالی برای کسانی است که به قابلیت حمل و نقلی نیاز دارند که یک رایانه دسکتاپی نمی‌تواند ارائه دهد. فقط این موضوع مهم است که یک لپ‌تاپ بازی به طور کلی گران‌تر است و یک دسکتاپ ارزش بهتری ارائه می‌دهد، زیرا با پول کمتر عملکرد بهتری خواهید داشت.

نتیجه گیری مقایسه بین پردازنده موبایل و دسکتاپ :

پردازنده موبایل و دسکتاپ

در مجموع، یک پردازنده موبایل اساساً فقط یک نسخه کم‌توان از یک پردازنده دستکتاپ است که اغلب دارای هسته‌های کمتر، سرعت کلاک پایه پایین‌تر و TDP پایین‌تر است، و همه این ها به دلیل این است که بتواند شارژ باتری را طولانی‌تر کند و تجمع گرما را داخل شاسی کاهش دهد.

پس اگر به دنبال کارایی و قدرت بالاتر در سیستم خود هستید و زیاد تمایلی به جابه جا کردن آن نیستید ، حتما به سمت خرید یک سیستم دسکتاپ بروید و در این این امر ذره ای شک نکنید ؛ اما اگر کسی هستید که مدام در حال سفر یا جابه جایی است و نیاز دارد تا در همه جا سیستم خود را همراه خود داشته باشد ، باید کمی توقع خود را از کارایی سیستم پایین بیاورید و یک لپ تاپ تهیه کنید.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *