۰

سرگذشت داین پاآهنین پادشاه مردم دورین سرزمین میانه

داین پاآهنین

داین پاآهنین در طول عمر خود، در نبردهای آزانول‌بیزار، پنج سپاه و دیل جنگید. او به عنوان جنگاوری نامی در سراسر سرزمین میانه مشهور بود. داین فرزند نائین در سال ۲۷۶۷ از دوران سوم در دوران حکومت پدربزرگش گرور زاده شد. بعد از قتل ترور به دست آزوگ در سال ۲۷۹۰ دوران سوم، پسرش تراین دوم سوگند انتقام پدر را خورد. او تمام دورف‌های در دسترس را فراخواند و در مسیرش به موریا تمام دژهای اورک‌ها را در کوهستان مه‌آلود ویران کرد. سپس در برابر دروازه‌های باستانی موریا، جنگ آزانول‌بیزار در گرفت.

نائین و پسرش با تأخیر به جنگ رسیدند اما نقشی مؤثر ایفا کردند. تازه‌نفس و مجهز، اورک‌ها را تار و مار کردند تا اینکه در آخر نائین با آزوگ رودررو شد. او خسته و مملو از خشم، اما آزوگ قوی و چابک بود. اورک از حملات نائین جا خالی داد و وقتی نائین جا پای خود را از دست داد، آزوگ با یک ضربه گردنش را شکست.
اما در سرتاسر میدان اورک‌ها در حال عقب نشینی بودند، آزوگ تلاش کرد برگردد اما داین دنبالش کرد و در مقابل دروازه شرقی موریا سرش را با تبر خونین خود از تن جدا کرد. او به عنوان یک دورف در ۳۲ سالگی بسیار جوان به‌شمار می‌رفت، به همین دلیل این عمل قهرمانانه یک شاهکار تلقی شد.

پس از جنگ، شاه تراین قصد کرد که به عنوان مالک موریا همراه مردمش وارد شهر باستانی شود. اما داین او را بر حذر داشت چون تنها او به ورای دروازه نگریسته بود و می‌دانست که به‌خاطر بلای جان دورین (بالروگ موریا) غیرممکن بود که دورف‌ها در آن زمان به موریا برگردند. داین و مردمش به سرای گرور برگشتند، با مرگ پدرش، او به عنوان جانشیش پدربزرگش در سال ۲۸۰۵ ارباب تپه‌های آهن شد. در دوران حکوت او مردمش به قدرتمندترین حکومت در وایلدرلند تبدیل شدند و در برابر حرکت سائورون به سمت شمال برای بازپسگیری آنگمار و گردنه‌های شمالی کوهستان مه‌آلود آن‌ها تنها مانع بودند.

داین پاآهنین
داین پاآهنین

نزدیک به صد سال بعد تورین سپربلوط، پسر تراین دوم راهی سفری برای بازستانی اره‌بور (تنها کوه) شد که در تسخیر اسماگ بود. اژدها سرانجام به دست بارد از شهر دریاچه کشته شد. تورین تمام خزانه را تصاحب کرد و خو را شاه زیر کوه نامید، ولی بارد و شاه تراندویل هر دو خواهان پاداش به خاطر لطمات ناشی از حملات اژدها بودند. از آنجا که تورین و ۱۳ یارش قادر به مقاومت نبودند، او از داین طلب کمک کرد. داین به درخواست تورین پاسخ داد و به‌همراه پانصد دورف مسلح و خبره به حرکت در آمد. در ابتدا آن‌ها قصد داشتند که به الف‌ها و انسان‌ها حمله کنند ولی گندالف فرا رسید و از نزدیک شدن اورک‌ها و وارگ‌ها خبر داد. همه بر علیه دشمن مشترک متحد شدند و چنین شد که نبرد پنج سپاه در ویرانه‌های شهر دیل به وقوع پیوست.

تورین و خواهرزاده‌هایش کیلی و فیلی در جنگ کشته شدند، به عنوان وارث برحق، داین جانشین او به عنوان شاه زیر کوه و مردم تورین شد. داین در دوران پادشاهی، بسیار ثروتمند شد و مردمش در سعادت بودند. شهر دیل بازسازی شد و مرزهای آن به‌فاصله زیادی سمت جنوب و شمال گسترش یافت، دوستی گرمی مابین الف‌های سیاه‌بیشه و انسان‌های دیل و دورف‌ها جریان داشت، خصوصآ میان دورف‌ها و انسان‌ها. آن زمان دورف‌های اره‌بور در فنون سنگ‌تراشی و حفاری معدن از اجدادشان بسیار فراتر رفتند و اسباب زیبایی را در دیل پدید آوردند. با این حال همه راضی نبودند، در سال۲۹۸۹ دوران سوم بالین با چند نفر دیگر راهی شدند تا موریا را به دست بگیرند. داین راضی به رفتنشان نبود ولی نتواست آنها را قانع به ماندن کند. بعدها آشکار شد که مهاجران همگی پس از پنج سال هلاک شدند.

داین پاآهنین

در سال ۳۰۱۸ دوران سوم قاصدی از موردور آمد، جویای هابیتی به‌نام بگینز اهل شایر، و در ازای اطلاعات، سه حلقه‌ی باقی‌مانده از حلقه‌های قدرت دورف‌ها را به داین پیشنهاد داد. او گفت که به زمان برای فکر کردن نیاز دارد، و پس از چند هفته سنجیدن ماجرا، گلوین و پسرش گیملی را برای مشورت به نزد الروند فرستاد که به بیلبو هشدار دهند دشمن در پی اوست. بعد از ماه‌ها، جنگ حلقه با نبرد دیل به اره‌بور رسید. برند نوه‌ی بارد اژدهاکش، شاه دیل در طول رود کارنن با شرقی‌ها در جنگ بود، اما درآخر شکست خورد و به دیل عقب نشینی کرد و در آنجا داین و ارتش دورف‌ها او را تقویت کردند. بعد از سه روز نبرد، انسان‌ها و دورف‌ها عقب زده شدند و شاه برند کشته شد.

داین در آن زمان با ۲۵۰ سال سن، ناتوان نبود و با مهارت جنگی‌اش ایستاد و از پیکر برند دفاع کرد. اما زبردستی او نیز فایده نداشت و سرانجام داین پاآهنین در برابر دروازه‌های اره‌بور کشته شد. چند روز بعد شرقی‌ها خبر شکست در نبرد دشت‌های پله‌نور را شنیدند و به همین دلیل بیمناک شدند. وقتی شاهان جدید، تورین سوم(پسر داین) و بارد دوم (فرزند شاه برند) این را فهمیدند از کوه بیرون آمده و شرقی‌ها را فراری دادند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *