۰

۱۰ از بهترین فیلم های ژانر وسترن تاریخ سینما

۱۰ از بهترین فیلم های ژانر وسترن تاریخ سینما

فیلم هلی ژانر وسترن در دنیای سینمای مدرن محبوبیت در بین سازندگان ندارد و در روزگا ما فیلم های ابرقهرمانی جای سبک فیلم های وسترن را گرفتند اما در این میان باز هم مخاطبان زیادی به سمت فیلم های کلاسیک وسترن می روند فیلم هایی که در عصر  یکه تازی  سینمای وسترن ساخته شدند و جز بهترین های تاریخ این سبک به شما میروند من در این مقاله قصد دارم ۱۰ تا از بهترین فیلم عای سبک وسترن را به شما معرفی کنم.

جویندگان- جان فورد (۱۹۵۶)

جویندگان- جان فورد (۱۹۵۶)

بسیاری فیلم «جویندگان» (The Searchers) را بهترین فیلم ژانر وسترن تاریخ می دانند. در این فیلم جان وین نقش یک سرباز کهنه کار دوران جنگ داخلی با نام ایتان ادواردز را بازی می کند که پس از مدتی به خانه بازمی گردد اما بعد از مدتی خانواده ی برادرش توسط سرخپوستان کومانچی قتل عام شده و برادرزاده هایش را با خود می برند. ایتان همراه با چند رنجر تگزاسی برای پیدا کردن برادرزاده هایش به تعقیب سرخپوستان می پردازند. اما پس از چند درگیری و طولانی شدن تعقیب بیشتر رنجرها به تگزاس باز می گردند و ایتان همراه با چند نفر معدود به تعقیب خود ادامه می دهند.

در نهایت یکی از برادرزاده های او کشته شده و برادر زاده ی دیگرش را پس از ۵ سال تلاش پیدا می کند اما او به یک کومانچی تبدیل شده و می خواهد با سرخپوستان بماند ایتان از این موضوع بسیار ناخشنود می شود . جان وین در این فیلم نقشی ضدقهرمان دارد و پیچیدگی های داستان و شخصیت ها از فیلم «جویندگان» یک شاهکار سینمایی ساخته است.

گروه خشن- سام پکین پا (۱۹۶۹

گروه خشن- سام پکین پا (۱۹۶۹)

فیلم «گروه خشن» (The Wild Bunch)  شاهکاری بی نظیر و یکی از ۱۰ فیلم برتر ژانر وسترن از دیدگاه انجمن فیلم آمریکا انتخاب شده است. شاهکار سام پکین پا در زمان اکران به خاطر خشونت بی حد و حصر فیلم و نشان دادن تلاش انسان برای زنده ماندن تحت هر شرایط و به هر وسیله ای مورد انتقاد قرار گرفت و حتی امروز نیز به عنوان یک فیلم پر از کشتار و خونریزی شناخته می شود اما صحنه های آهسته و داستان هایی که غرب وحشی را به خوبی به تصویر می کشند از آن یک فیلم قابل توجه ساخته است.

فیلم با بازی بازیگران مشهوری مانند ویلیام هولدن، ارنست بورگناین، رابرت رایان و بن جانسون داستان یک گروه یاغی پیر در اوایل قرن بیستم را روایت می کند که پس از یک سرقت بزرگ تحت تعقیب بوده و در تلاش برای فرار از دنیای که به سمت مدرنیته می رود خود را به مکزیک می رسانند اما در آن جا درگیر جنگ داخلی شده و با یک ژنرال بیرحم و خشن مکزیکی وارد معامله شده و سلاح های پیشرفته ی ارتش آمریکا را برای او به سرقت می برند اما در نهایت تصمیم می گیرند که علی رغم تعداد کمشان با این ژنرال بیرحم وارد جنگ شوند و کشت و کشتار آغاز می شود.

بهترین فیلم های ژانر وسترن تاریخ سینما

خوب، بد، زشت- سرجیو لئونه (۱۹۶۶)

می توان گفت مشهورترین و محبوب ترین فیلم در ژانر وسترن اسپاگتی فیلم «خوب، بد، زشت» (The Good, the Bad and the Ugly) ساخته ی سرجیو لئونه با بازی کلینت ایستوود، لی ون کلیف و ایلای والاش اشاره کرد. در این فیلم کلینت ایستوود در نقش «خوب» و با نام مستعار «بلوندی» همراه با شخصیت «زشت» داستان با بازی والاش و با نام «توکو» با گول زدن کلانترها پول در می آورند. لی ون کلیف نیز در نقش شخصیت «بد» داستان هفت تیر کشی بیرحم است که برای پول دست به هر کاری می زند و برای بدست آوردن گنجی مخفی شده متعلق به دوران جنگ داخلی تلاش می کند.

در ابتدا توکو و بلوندی از داستان گنج بی اطلاعند اما در طی اتفاقاتی توکو اسم قبرستانی که گنج در داخل آن مخفی شده و بلوندی نیز تنها اسم قبری که گنج در آن است را می فهمند به همین دلیل آن ها نیز مانند شخصیت بد داستان برای پیدا کردن گنج وارد معرکه شده و با شخصیت بد داستان درگیر می شوند. بازی های بی نقص بازیگران، موسیقی به یاد ماندنی و افسانه ای انیو موریکونه، صحنه های تیراندازی و درگیری جذاب و فیلمبرداری خلاقانه باعث شده که این فیلم به یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های ژانر وسترن تبدیل شود.

نابخشوده- کلینت ایستوود (۱۹۹۲)

نابخشوده- کلینت ایستوود (۱۹۹۲)

کلینت ایستوود را در دنیای بازیگری بیشتر به خاطر فیلم های وسترن موفق و مشهوری که بازی کرده می شناسند اما وی در فیلم «نابخشوده» (Unforgiven) نقش کارگردان را علاوه بر نقش اصلی نیز بر عهده داشت. فیلم تحسین شده ی «نابخشوده» که جوایز اسکار سال ۱۹۹۲ را درو کرد داستان مردی را روایت می کند که علی رغم گذشته ی تاریکش و با توجه به این که قسم خورده هیچگاه دست به اسلحه نبرد اما برای بدست آوردن جایزه تصمیم می گیرد که همراه دوست قدیمی اش با بازی مورگان فریمن از دو گاوچرانی که یک زن را به شدت مجروح کرده اند انتقام بگیرد.

کلانتر شهر با بازی جین هکمن قصد ندارد خاطیان را به درستی تنبیه کند و همین موضوع پای ویلیام مانی که اکنون به یک مزرعه دار تبدیل شده است را به میان می آورد که در ابتدا برای جایزه این کار را بر عهده می گیرد اما رفته رفته شرافت و زندگی دوستانش به خطر می افتد.

هفت دلاور- جان استورجس (۱۹۶۰)

فیلم «هفت دلاور» (The Magnificent Seven) که بر اساس فیلم با نام «هفت سامورایی» به کارگردانی آکیرا کوروساوا ساخته شده است یک شاهکار به تمام عیار در ژانر وسترن به شمار می آید. داستان پردازی بی نقص، بازیگران سرشناس، موسیقی متن خارق العاده و صحنه ها و نقش های به یاد ماندنی باعث جاودانگی این فیلم در تاریخ سینما شده است. از بازیگران اصلی این فیلم می توان به یول براینر،ایلای والاش، استوی مک کوئین، چارلز برانسون، جیمز کابرن و رابرت واون اشاره کرد. آن ها نقش عده ای هفت تیرانداز را ایفا می کنند که توسط مردم یک روستای مکزیکی کوچک استخدام می شوند تا از آن ها در برابر حمله ی یک گروه دزد و یاغی محافظت کنند. در ابتدا آن ها برای دستمزد این کار را می کنند اما بعد از مدتی احساسات و غیرت تنها دلیل آن ها برای دفاع از مردم روستا می شود که مرگ تعدادی از آن ها را در پی دارد.

روزی روزگاری در غرب- سرجیو لئونه (۱۹۶۸)

فیلم «روزی روزگاری در غرب» (Once Upon a Time in the West) ساخته ی کارگردان نام آشنای ایتالیایی ژانر وسترن، سرجیو لئونه (سازنده فیلم خوب بد زشت) و با بازی هنری فوندا، در یکی از معدود نقش های منفی اش، همراه با چارلز برانسون و کلودیا کاردیناله و موسیقی گوش نواز انیو موریکونه یکی از فیلم های ماندگار تاریخ سینما و ژانر وسترن به شمار می آید. فیلم داستان یک قاتلی خونسرد و بیرحم،با  بیوه ای با گذشته ی نامشخص و یک مرد خشمگین و انتقام جو را در شهری داستانی را روایت می کند که مدرنیته و ظهور خط راه آهن چهرعه آن و سرنوشت مردم را به کلی تغییر داده است. همه چیز به انتقام و تصاحب زمینی که بزودی به ایستگاه مرکزی قطار تبدیل خواهد شد ختم می شود.

سربازهای یک چشم- مارلون براندو (۱۹۶۱)

سربازهای یک چشم- مارلون براندو (۱۹۶۱)

در ابتدا قرار بود فیلم «سربازهای یک چشم» (One-Eyed Jacks) به کارگردانی استنلی کوبریک و بر اساس فیلم نامه ای از سام پکین پا ساخته شود اما به دلیل مشکلاتی که بین کوبریک و کمپانی سازنده پیش آمد، براندو کارگردانی را علاوه بر ایفای نقش اول فیلم بر عهده گرفت که تنها فیلم او در مقام کارگردانی بود که با شکست تجاری نیز همراه شد. این فیلم به خاطر زمان بیش از ۴ ساعته اش مشهور شد اما استقبال ناامید کننده ی تماشاگران آن را به یک شکست تجاری مطلق تبدیل کرد. با این وجود امروزه این فیلم را به خاطر بازی های منحصر به فرد براندو و کارل مالدن و چشم اندازهای خیره کننده ی مونتری و بیگ سور (Big Sur) یک شاهکار الهام بخش و یکی از بهترین و زیباترین فیلم های ژانر وسترن قلمداد میشود.

شین- جورج استیونس (۱۹۵۳)

شین- جورج استیونس (۱۹۵۳)

فیلم «شین» (Shane) که اقتباسی هنرمندانه از رمانی بی نظیر نوشته ی جک شیفر است که داستان مردی به نام «شین» با بازی آلن لَد را روایت می کند که قصد دارد از آدمکشی دست بردارد اما در نهایت مجبور می شود برای دفاع از یک خانواده با گروهی یاغی و مزاحم درگیر شده و آن ها را از پای درآورد. این فیلم ماندگار در چندین بخش نامزد جایزه اسکار شده و جایزه اسکار بهترین فیلم برداری را نیز از آنِ خود کرد. صحنه های خلاقانه و تاثیر گذار و دیالوگ های ماندگار، این فیلم را به یک شاهکار وسترن تبدیل نمود. از دیگر بازیگران مشهور این فیلم می توان به جین آرتور و جک پالانس اشاره کرد.

نیمروز- فرد زینه مان (۱۹۵۲)

فیلم ماندگار «نیمروز» (High Noon) که با نام «ماجرای نیمروز» نیز شناخته می شود داستان کلانتری خوشنام به نام ویل کین با بازی گری کوپر در شهر هادلی وایل در نیومکزیکو را روایت می کند که به تازگی ازدواج کرده و قصد دارد از مقام کلانتری شهر استعفا دهد. اما ناگهان به او خبر می رسد که یک تبهکار خطرناک با نام فرانک میلر که سال ها قبل توسط او به زندان افتاده اکنون در راه شهر هادلی وایل است تا از او انتقام بگیرد. او قرار است با قطار ظهر به شهر برسد و افراد مسلح او در ایستگاه شهر انتظار او را می کشند و قصد آن ها تنها انتقام از کلانتر شهر است.

همه به کین می گویند که شهر را قبل از ورود میلر ترک کند اما حس وظیفه شناسی و شرافت باعث می شود که ماندن را بر فرار ترجیح دهد. همسرش او را تهدید می کند که با قطاری که فرانک میلر در آن است با یا بدون او شهر را ترک خواهد کرد. کین نمی تواند افراد زیادی را با خود همراه کند و یکه و تنها با میلر و افرادش مواجه می شود.

کلمنتاین عزیز من- جان فورد (۱۹۴۶)

کلمنتاین عزیز من- جان فورد (۱۹۴۶)

در فیلم رمانتیک «کلمنتاین عزیز من» (My Darling Clementine) هنری فوندا نقش کلانتری به نام وایت ایرپ را روایت می کند که به کمک دوست دائم الخمرش می خواهد انتقام برادر خود را بگیرد اما در نهایت مجبور می شود با خانواده ی قاتل درگیر شده و در منطقه ی اوکی کورال با آن ها دوئل می کند. در این بین وی با زنی آشنا شده و به او علاقمند می شود. صحنه های به یاد ماندنی زیادی در این فیلم وجود دارد از جمله صحنه ای که فوندا روی صندلی در ایوان نشسته و شهر بی قانون تومبستون را تماشا می کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *