۰

تفاوت Thunderbolt 3 و USB-C با یکدیگر چیست ؟

تفاوت Thunderbolt 3 و USB-C

تفاوت Thunderbolt 3 و USB-C

تفاوت Thunderbolt 3 و USB-C

مدل های USB در طی چند سال گذشته بسیار پیچیده شده اند و احتمالاً همه می توانیم در این مورد توافق کنیم. 

این مدل ها به انواع زیادی از اتصال دهنده ها ، برند ها و سرعت های مختلف انتقال تبدیل شده  بودن که خوشبختانه با کمک USB-C  وضعیت کمی بهتر از قبل شد. 

این رابط ( USB-C  ) در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در جلوی کیس های PC ، پورت های های عقب مادربردها و همچنین در تلفن های هوشمند ، لپ تاپ ها و سایر محصولات ظاهر می شود. با این حال ، این پورت از خصوصیات مختلفی برخوردار است ، بنابراین نمی توانید با یک نگاه ساده آنها را شناسایی کنید. 

یکی از این خصوصیات Thunderbolt 3 است که به طور مداوم در بین برخی از محصولات محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین سوال پیش می آید که دقیقاً چه چیزی Thunderbolt 3 را از USB-C معمولی متمایز می کند؟ 

این دقیقاً سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد ، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید :

USB-C چیست ؟

تفاوت Thunderbolt 3 و USB-C

همانطور که از نام آن مشخص است ، USB-C نوعی اتصال دهنده USB است و USB (Universal Serial Bus) طیف گسترده ای از اتصالات را در طول سالیان متمادی معرفی کرده است که متداول ترین و شناخته شده ترین آنها رابط اتصال USB نوع A است.

به طور دقیق ، قبل از USB-C ، در مجموع ده اتصال دهنده USB مختلف ، همه با اشکال و تنظیمات پین مختلف ، معرفی شده بودند. مسلماً ، محبوبیت و ماندگاری برخی از آنها بیشتر از سایرین بود ، اما اکنون همه آنها با USB-C جایگزین شده اند.

USB Type C یک اتصال کاملاً متراکم و متقارن با مجموع ۲۴ پین است – بیش از دو برابر اتصالات استاندارد نوع A و B. از نظر اندازه ، تقریباً همان رابط ۵ پین Micro USB است ، اما از آنجا که متقارن است ، مهم نیست که کابل را به چه روشی در سوکت آن جا بزنید و از هر طرفی که این کار را انجام دهید ، اتصال به راحتی وارد سوکت می شود و همین موضوع باعث راحتی خیلی از کاربران و محبوبین آن شد.

اکنون ، توجه به این نکته مهم است که USB-C فقط اتصال دهنده است و ویژگی های واقعی و سرعت انتقال به کدام نسخه از رابط USB پشتیبانی می کند. در حال حاضر ، USB-C از تمام نسخه های USB از USB 2.0 تا USB 3.2 پشتیبانی می کند و همچنین این تنها اتصالی است که از USB4 پشتیبانی می کند.

Thunderbolt 3 چیست ؟

Thunderbolt 3 و USB-C

Thunderbolt 3 توسط اینتل و اپل توسعه یافته است ، نوعی رابط سخت افزاری است که از اتصال ۲۴ پین USB-C استفاده می کند. دو ورژن اول فناوری Thunderbolt قبل از اینکه اینتل به USB-C تغییر کند ، از Mini DisplayPort استفاده می کرد و این باعث محبوبیت روزافزون این اتصال شد.

برای مدتی ، تولیدکنندگان همچنین اگر می خواستند تاندربولت ۳ را در محصولات خود به کار گیرند ، مجبور به پرداخت حق الزحمه سنگینی بودند ، به همین دلیل دستگاه های مجهز به تاندربولت ۳ نسبتا کمیاب بودند و به همین دلیل گران بودند.

خوشبختانه ، این مورد در مارس ۲۰۱۹ تغییر کرد و OEM ها دیگر مجبور نیستند برای پیاده سازی این فناوری در محصولات خود هزینه ای بپردازند ، اگرچه هنوز همه دستگاه های Thunderbolt قبل از تأیید نهایی نیاز به تاییدیه اینتل دارند.

امروزه Thunderbolt 3 را معمولاً در محصولات اپل ، لپ تاپ ها ، برخی مادربردها و محفظه های GPU پیدا می کنید که به دلیل سرعت بالای انتقال از آن استفاده می کنند.

با این وجود ، تاندربولت ۴ در ژوئیه سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و همان سرعت انتقال داده را دارد اما برخی از ویژگی های جدیدی را که در نسخه قبلی وجود نداشت ، معرفی می کند. عمدتا ، این شامل پشتیبانی USB4 ، پشتیبانی از صفحه نمایش دوگانه ۴K و پشتیبانی از DisplayPort 2.0 است.

USB در مقابل Thunderbolt 3

Thunderbolt 3 و USB-C

 مقایسه  USB-C ای که فقط یک رابط است در حالی که Thunderbolt 3 نوعی رابط سخت افزاری است که از این اتصال دهنده استفاده می کند ، واضح است که مانند مقایسه سیب و پرتقال است.

در عوض ، اگر می خواهید سرعت های ارائه شده توسط Thunderbolt 3 را با سرعت ارائه شده توسط USB مقایسه کنید ، باید آن را با یکی از نسخه های مختلف رابط USB پشتیبانی شده توسط USB-C مقایسه کنید . می توانید این موارد را در جدول زیر بررسی کنید :

برای شناسایی اینکه کدام دستگاه مجهز به USB  از USB-C پشتیبانی می کند ، بهتر است به سادگی مشخصات آن را بررسی کنید ، زیرا اطلاعات مربوط به آن به طور کامل در این جدول ها ثبت شده اند.

بنابراین ، همانطور که از جدول بالا می فهمید ، Thunderbolt 3 سریعتر از سریعترین نسخه USB 3.2 است .

در مورد سازگاری نیز ، USB4 با Thunderbolt 3 و ۴ Thunderbolt  و همچنین نسخه های قبلی USB سازگار خواهد بود. در همین حال ، همانطور که در بالا ذکر شد ، تاندربولت ۴ یک به روزرسانی جزئی است که برخی از ویژگی های اضافی را به آن اضافه می کند اما هیچ افزایش چشمگیری در سرعت انتقال ندارد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *