قانون یک سوم در عکاسی
ارتقاء سطح عکاسی شما میتواند به سادگیِ پیروی از قانون یکسوم باشد، یک تکنیک ترکیببندی ساده و کاربردی که میتواند تعامل بیننده را افزایش دهد، تأثیر بصری را به حداکثر برساند و تصاویر شما را از خوب به عالی تبدیل کند. قانون یکسوم ابزاری برای ایجاد مطمئنِ ترکیببندیهای متعادل و بصریِ دلپذیرِ عکاسی، بر اساس نحوه حرکت و تمرکز طبیعی چشم انسان هنگام مشاهده یک تصویر، فراهم میکند. اگرچه این اصل توسط هنرمندان در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است، این تکنیک برای اولین بار در قرن هجدهم توسط نقاش، نویسنده و حکاک جان توماس اسمیت توصیف و نامگذاری شد. از آن زمان، قانون یکسوم به یکی از شناختهشدهترین و پرکاربردترین تکنیکهای عکاسی تبدیل شده است.
مبانی قانون یکسوم قانون یکسوم بر اساس تقسیم یک تصویر به یک شبکه متقارن ۳×۳ مانند تخته بازی دوز، با دو خط عمودی با فاصله مساوی که با دو خط افقی با فاصله مساوی تقاطع میکنند، استوار است. تجسم شبکه روی تصویر شما در ابتدا ممکن است چالش برانگیز باشد، اما با استفاده مداوم از قانون یکسوم برای ترکیببندی تصاویر، به سرعت خودکار و بدون زحمت میشود. در برخی موارد، دوربین شما در واقع میتواند این تجسم را برای شما انجام دهد. بسیاری از دوربینهای دیجیتال دارای یک عملکرد داخلی مناسب هستند که به عکاس اجازه میدهد تا در واقع شبکه را از طریق منظرهیاب ببیند.
این شبکه به عنوان چارچوبی عمل میکند که سوژه و اشیاء مورد علاقه روی آن قرار میگیرند. چهار نقطهای که خطوط در آنجا تقاطع میکنند، قویترین نقاط کانونی هستند و خود خطوط دومین نقاط کانونی قوی هستند. نظریه پشت این قانون این است که قرار دادن اشیاء مورد علاقه در نقاط تقاطع یا در امتداد خطوط به جای مرکز تصویر، نه تنها یک تصویر متعادل و بصری جذاب ایجاد میکند، بلکه بینندگان را قادر میسازد تا به طور طبیعیتر با تصویر تعامل داشته باشند. مطالعات نشان داده است که بیشتر مردم به طور طبیعی ابتدا روی یکی از نقاط تقاطع به جای مرکز تصویر تمرکز میکنند. استفاده از قانون یکسوم برای ترکیببندی عکسها تضمین میکند که بینندگان بلافاصله بدون حواسپرتی یا سردرگمی بصری به سوژه شما جذب میشوند. علاوه بر این، تراز کردن خطوط افقی یا عمودی درون تصویر با خطوط موجود در شبکه میتواند به طور قابل توجهی تأثیر بصری را افزایش دهد و به چشم اجازه دهد تا به طور طبیعی در اطراف تصویر حرکت کند. این میتواند به ویژه در مناظر، دریاها یا هر تصویری با خط افق واضح مهم باشد. استفاده از قانون یکسوم برای ترکیببندی تصاویر شما نه تنها به طور مطمئن عکسهایی ایجاد میکند که با نحوه تمرکز طبیعی ما سازگار است، بلکه میتواند با ایجاد حس حرکت، انرژی و جهت به تصاویر شما، به آنها جذابیت اضافه کند و به شما در گفتن داستان خود کمک کند.
نحوه استفاده از قانون یکسوم
هنگامی که نقاط مورد علاقه در عکس خود را مشخص کردید، با تعیین اینکه کدام یک مهمترین هستند شروع کنید و آنقدر جابجا شوید تا عناصر کلیدی را در نقاط تقاطع و خطوط قویتر شبکه یا نزدیک آنها قرار دهید. اشیاء موجود در تصویر شما لازم نیست دقیقاً روی شبکه قرار بگیرند. نزدیک بودن کافی است، اما هرچه نزدیکتر، بهتر. در حالت ایدهآل، مهمترین نقطه مورد علاقه در تصویر با یک نقطه تقاطع همتراز خواهد بود.
هنگامی که سوژه تنها نقطه مورد علاقه در تصویر است، قویترین موقعیت به طور کلی تقاطع بالا سمت چپ یا خط سمت چپ است. هنگامی که چندین نقطه مورد علاقه در تصویر وجود دارد، قویترین موقعیت اغلب تقاطع پایین سمت راست است. اما قوانین برای شکستن ساخته شدهاند و همیشه ارزش امتحان کردن یک سوژه تکی روی هر دو خط شبکه را دارد تا ببینید کدام یک با تمام عناصر دیگر عکس بهترین کارایی را دارد.
استفاده از قانون یکسوم در مناظر
قانون یکسوم میتواند با هدایت چشم بیننده و حذف سردرگمی بصری، عنصر کلیدی در یک عکس منظره را مشخص کند. قرار دادن خط افق در مرکز تصویر، به طور موثر تصویر را از وسط نصف میکند، که میتواند مانع از حرکت طبیعی چشم در کل تصویر شود. یک خط افق در مرکز همچنین میتواند تعیین اینکه کدام قسمت از تصویر نقطه کانونی اصلی است را برای بیننده دشوار کند. تراز کردن خط افق با یکی از خطوط شبکه افقی به وضوح سوژه را مشخص میکند و حس جریانی ایجاد میکند که به چشم اجازه میدهد به طور طبیعی در اطراف تصویر حرکت کند.
اینکه خط افق را در یک سوم بالا یا پایین تصویر قرار دهید، نقش مهمی در اهمیت نسبی زمین (یا آب، در مورد دریاها) و آسمان خواهد داشت. به طور کلی، هر بخشی از تصویر که فضای بیشتری را به خود اختصاص دهد، مهمتر تلقی میشود. تراز کردن خط افق با خط افقی پایین، آسمان را به کانون اصلی تبدیل میکند و تراز کردن خط افق با خط بالایی، تأکید اصلی را بر دریا، زمین یا سازهها قرار میدهد.
خطوط شبکه عمودی نیز در ترکیببندی مناظر مهم هستند. قرار دادن یک شی بزرگ مانند یک سازه یا یک درخت در مرکز تصویر به طور خودکار آن را برای جلب توجه و تمرکز بیننده به رقابت میاندازد، که ممکن است مطلوب نباشد اگر آنچه شما واقعاً در تلاش برای ثبت آن هستید، غروب زیبای خورشید باشد. اما قرار دادن یک شی بزرگ در راستای یکی از خطوط عمودی، آن را به یک لنگر تبدیل میکند که سوژه شما را قاب میکند و بهبود میبخشد.
ایجاد و کنترل حس حرکت
قانون یکسوم همچنین در ایجاد و کنترل حس حرکت مهم است. اگر از یک شیء متحرک عکس میگیرید، به جهتی که در آن حرکت میکند توجه کنید و آن را به گونهای تراز کنید که فضای بیشتری در جلویش نسبت به پشتش وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر از قایقی که به سمت راست حرکت میکند عکس میگیرید، آن را با خط شبکه عمودی سمت چپ تراز کنید. این باعث میشود که به نظر برسد به سمت مرکز تصویر حرکت میکند و به طور خودکار چشم بیننده را به داخل تصویر هدایت میکند. تراز کردن یک شیء متحرک به سمت راست با خط شبکه عمودی سمت راست باعث میشود که به نظر برسد شیء در حال ناپدید شدن است و چشم بیننده را از تصویر خارج میکند.
استفاده از قانون یکسوم برای تأکید بر فضا و کمک به گفتن یک داستان
استفاده از قانون یکسوم برای تراز کردن اشیاء مهم در تصویر شما میتواند حس قویتری از فضا به بیننده بدهد و به گفتن یک داستان کمک کند. قرار دادن مهمترین شیء در یک نقطه تقاطع، آن را به جلو میآورد و تأثیر بیشتری به آن میدهد، در حالی که اشیاء ثانویه که روی خطوط شبکه عمودی قرار میگیرند، در حالی که بخشی از عمل باقی میمانند، عقب میروند.
استفاده از قانون یکسوم در پرترهها
قانون یکسوم میتواند در عکاسی پرتره بسیار ارزشمند باشد و تعادل، تقارن و جذابیت را اضافه کند و حتی به ثبت شخصیت سوژه کمک کند. قرار دادن سوژه به گونهای که بدن با یکی از خطوط عمودی و چشمها با یکی از نقاط تقاطع بالایی تراز شود، جذابیت را به عکس اضافه میکند و اثر “عکس جنایی” را که موقعیت مرکزی گاهی ایجاد میکند، از بین میبرد. اینکه سوژه را با خط عمودی راست یا چپ تراز کنید تا حد زیادی به این بستگی دارد که سوژه به کدام جهت نگاه میکند. تراز کردن با خط عمودی سمت چپ با چشمها در نقطه تقاطع بالا سمت چپ معمولاً جذابترین ترکیببندی است اگر سوژه مستقیماً به جلو یا به سمت راست نگاه کند، اما اگر سوژه به سمت چپ نگاه میکند، سعی کنید بدن را با سمت راست و چشمها را با نقطه تقاطع بالا سمت راست تراز کنید. تراز کردن سوژه با خطی که مخالف جهتی است که آنها نگاه میکنند، چشم بیننده را به جای خارج از آن به داخل تصویر هدایت میکند. اگر از یک گروه عکس میگیرید، میتوانید از هر دو خط شبکه افقی بالا و پایین برای تراز کردن سوژههای خود استفاده کنید.
وقتی نباید از قانون یکسوم استفاده کرد ؛ و چگونه بعد از عکاسی از آن استفاده کنیم؟
قانون یکسوم ابزاری عالی است، اما انتخاب درستی برای هر عکس نیست. مواردی وجود دارد که استفاده از قانون یکسوم در واقع هدف ترکیببندی شما را تضعیف یا خنثی میکند. در برخی موارد، قرار دادن سوژه در مرکز بهترین گزینه است. این میتواند به نمایش حس اندازه یا فضا کمک کند و مرکز قرار دادن راهی موثر برای تأکید بر تقارن یک سوژه است. عکسهای سر به طور کلی باید به صورت افقی در مرکز قرار بگیرند، اما استفاده از شبکه قانون یکسوم برای تراز عمودی میتواند مفید باشد. قرار دادن چشمها در امتداد خط افقی بالایی به طور کلی حس تعادل ایجاد میکند و از گم شدن سوژه در قاب جلوگیری میکند. اگر احساس میکنید یک تصویر موجود میتواند از قانون یکسوم بهرهمند شود، همیشه میتوانید از برنامه ویرایش مورد اعتماد خود برای دستیابی به یک ترکیببندی متعادل و هماهنگ استفاده کنید. بسیاری از برنامههای ویرایش تصویر محبوب، از جمله فتوشاپ، یک راهنمای قانون یکسوم را در عملکرد برش خود قرار دادهاند. اگر ویرایشگر تصویر شما این قابلیت را ارائه نمیدهد، همچنان میتوانید با تجسم شبکه روی تصویر خود و برش آن به گونهای که نقاط اصلی مورد علاقه با خطوط و تقاطعهای شبکه تراز شوند، از قانون یکسوم روی یک تصویر موجود استفاده کنید.
یک دستورالعمل ارزشمند برای استفاده با صلاحدید خلاقانه
قانون یکسوم یکی از بهترین و مطمئنترین تکنیکهای ترکیببندی است و در بسیاری از موارد استفاده از آن منجر به یک عکس قویتر، متعادلتر و جذابتر میشود. اما مانند همه قوانین، وقتی شرایط ایجاب کند، برای شکستن ساخته شده است. آن را یک دستورالعمل در نظر بگیرید، در صورت لزوم از آن استفاده کنید، اما همیشه به قضاوت خلاقانه خود اعتماد کنید.
نظرات کاربران