۰

رتبه بندی تمامی انیمه های هایائو میازاکی بر اساس راتن تومیتوز

تمامی انیمه های هایائو میازاکی

تمامی انیمه های هایائو میازاکی

فراتر از جوایز، فراتر از باکس آفیس، چگونه می دانید که فیلم های هایائو میازاکی در سراسر جهان محبوب و جهانی هستند؟ در فیلم‌شناسی او در Rotten Tomatoes ورق بزنید و رتبه‌بندی Rotten را خواهید یافت. در واقع، حتی یک اثر زیر ۸۰٪ هم وجود ندارد! این نشان می دهد که آثار او چقدر گسترده و تأثیرگذار هستند که در کنار گروه انیماتورهای دیوانه و شاد او در استودیو گیبلی ساخته شده است که داستان های همدلی، مهربانی و شجاعت آنها فراتر از مرزهای ژاپن است.

اگرچه میازاکی مترادف با استودیو گیبلی است، اما در اینجا ما فقط بر تلاش های او به عنوان کارگردان تمرکز می کنیم که حتی قبل از شکل گیری گیبلی به طور جدی شروع شد. ۱۹۷۹ Castle of Cagliostro اثری بود که یک استعداد از صفوف تلویزیون عبور کرده بود (جایی که دو دهه به عنوان انیماتور کار کرده بود) و شخصیت سوم لوپین را در یک ماجراجویی مهیج و اکشن دزدی اقتباس کرد. در زمان اکران انیمه بعدی میازاکی، یعنی Nausicaa of the Valley of the Wind در سال ۱۹۸۴، استودیو گیبلی آماده بود تا همه آنچه را که برای انیمه مورد نیاز بود ارائه دهد، عناصری که به علائم تجاری میازاکی تبدیل شدند: داستانی زن محور، ناوگان حمل و نقل هوایی، تعداد زیادی از گیاهان سرسبز و جانوران زیبا، و انحراف اکولوژیکی در حال بررسی رابطه اغلب مخرب انسان با طبیعت.

آنچه پس از آن اتفاق افتاد یک خودنمایی واقعی از آثار کلاسیک بود: قلعه در آسمان، نزدیکترین میازاکی تا کنون به کار در حالت اسپیلبرگ است. سرویس تحویل کیکی، داستان شیرین و جذاب جادوگر ؛ Porco Rosso، داستانی عمیقا عاشقانه از خوک های نفرین شده و سگ جنگی بر فراز دریای آدریاتیک و شاهزاده مونونوکه، حماسه اکشن خشونت آمیز جنگ بین دنیای طبیعی و پیشرفت تکنولوژیکی بشر. همه چیز با Spirited Away به اوج فرهنگی خود رسید، داستانی شبیه آلیس در سرزمین عجایب درباره دختری جوان که در دنیایی از ارواح گم شده بود، که برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شد و در صدر فهرست ۱۴۰ فیلم انیمیشن راتن تومیتوز قرار گرفت.

در ادامه قصد داریم تا رتبه بندی تمامی انیمه های هایائو میازاکی را بر اساس نمرات راتن تومیتوز برای شما قرار بدهیم.

۱۲- Nausicaä of the Valley of the Wind (1984)

تمامی انیمه های هایائو میازاکی

خلاصه داستان: در آینده‌ای دور، پس از اینکه یک درگیری آخرالزمانی بسیاری از اکوسیستم جهان را ویران کرد، تعداد معدودی از انسان‌های زنده به صورت پراکنده در جایی زندگی می‌کنند که به یک «جنگل سمی» تبدیل شده است. Nausicaä جوان در دره خشک باد زندگی می کند و می تواند با حشرات عظیمی که جنگل خطرناک را پر می کنند ارتباط برقرار کند. ناوسیکا تحت هدایت جنگجوی کهنه کار متفکر، لرد یوپا، تلاش می کند تا صلح را به سیاره ویران شده بازگرداند.
بازیگران: شیا لابوف، آلیسون لومان، پاتریک استوارت، اوما تورمن

نمره راتن تومیتوز: ۹۰%

۱۱- Porco Rosso (1992)

تمامی انیمه های هایائو میازاکی

خلاصه داستان: در این داستان جذاب توسط هیائو میازاکی، انیماتور مشهور ژاپنی، مارکو پاگوت، خلبان هواپیما جنگ جهانی اول،پس از اینکه همه همرزمانش در جنگ می‌میرند، به طور مرموزی از مردی به خوک تبدیل می‌شود. خلبانی که اکنون با نام پورکو روسو شناخته می‌شود، به مبارزه با دزدان دریایی ادامه می‌دهد در حالی که روی زمین با یک خواننده زرق و برق دار معاشقه می‌کند. پس از حمله یک خلبان آمریکایی وحشی، پورکو با فیو ملاقات می کند که هواپیمایش را با مکانیک دخترش تعمیر می کند و… .
بازیگران: مایکل کیتون، سوزان ایگان، دیوید اوگدن استایرز، کری الوزن

نمره راتن تومیتوز: ۹۶%

۱۰- The Castle of Cagliostro (1979)

The Castle of Cagliostro (1979)

خلاصه داستان: آرسن، یک دزد باهوش، به همراه همکارش، یک شاهزاده خانم را از دست اراذل و اوباش نجات می دهند. به زودی متوجه می شوند که او بخشی از کلید گنجی را که به دنبال آن بوده اند در دست دارد.
بازیگران: دیوید هایتر، دوروتی الیاس فان، ایوان باکلی، بریجت هافمن

نمره راتن تومیتوز: ۹۵%

 

۹- Castle in the Sky (1986)

خلاصه داستان: زندگی پازو با ملاقات با شیتا، دختری که دزدان دریایی به دنبال طلسم کریستالی او هستند، تغییر می کند، که پتانسیل پیدا کردن لاپوتا، قلعه افسانه ای شناور در آسمان را دارد.
بازیگران: آنا پاکوین، جیمز ون در بیک، کلریس لیچمن، مارک همیل

نمره راتن تومیتوز: ۹۶%

۸- Howl's Moving Castle (2004)

خلاصه داستان: جادوگر ضایعات که به نزدیکی سوفی به هاول، جادوگر حسادت می کند، او را به یک خانم مسن تبدیل می کند. سوفی باید با کمک دوستان هاول، کالسیفر و مارکل، راهی برای شکستن طلسم پیدا کند.
بازیگران: ژان سیمونز، کریستین بیل، لورن باکال، بلیت دانر

نمره راتن تومیتوز: ۸۷%

۷- The Wind Rises (2013)

خلاصه داستان: جیرو هوریکوشی برای رسیدن به هدف خود که مهندس هوانوردی است، با جدیت مطالعه می کند. با شروع جنگ جهانی دوم، هواپیماهای جنگنده طراحی شده توسط او در نهایت توسط امپراتوری ژاپن علیه دشمنانش استفاده می شود.
بازیگران: جوزف گوردون-لویت، جان کرازینسکی، امیلی بلانت، مارتین شورت

نمره راتن تومیتوز: ۸۸%

۶- Ponyo (2008)

خلاصه داستان: سوسوکه ماهی قرمزی را که در یک بطری به دام افتاده بود نجات می دهد. ماهی قرمز که دختر یک جادوگر است با جادوی پدرش خود را به دختری جوان تبدیل می کند و عاشق سوسوکه می شود.
بازیگران:کیت بلانشت، مت دیمون، لیام نیسون، تینا فی

نمره راتن تومیتوز: ۹۱%

۵- Princess Mononoke (1997)

خلاصه داستان: در حین نجات دهکده اش، آشیتاکا، یک جنگجوی قهرمان، با یک نفرین مواجه می شود. آشیتاکا برای رفع نفرین، سفری خطرناک را آغاز می کند و درگیر درگیری دو قبیله متخاصم می شود.
بازیگران: کلر دینز، بیلی باب تورنتون، جیلیان اندرسون، بیلی کروداپ

نمره راتن تومیتوز: ۹۳%

۴- My Neighbor Totoro (1988)

خلاصه داستان: دو خواهر به همراه پدرشان به روستاهای ژاپن نقل مکان می کنند تا با مادر بیمارشان وقت بگذرانند. آنها با یک جن جنگلی افسانه ای و دوستان جنگلی آن روبرو می شوند که با آنها ماجراهای جادویی زیادی دارند.
بازیگران: ال فانینگ، داکوتا فانینگ، تیم دالی، لی سالونگا

نمره راتن تومیتوز: ۹۳%

۳- Spirited Away (2001)

خلاصه داستان: چیهیرو ده ساله و والدینش به یک شهربازی متروکه می‌رسند که در آن موجودات ماوراء طبیعی زندگی می‌کنند. به زودی متوجه می شود که باید برای آزادی والدینش که تبدیل به خوک شده اند تلاش کند.
بازیگران: دیوی چیس، سوزان پلشت، جیسون مارسدن، سوزان ایگان

نمره راتن تومیتوز: ۹۶%

۲- The Boy and the Heron (2023)

خلاصه داستان: ماهیتو، یک پسر جوان ۱۲ ساله، پس از مرگ مادرش در تلاش است تا در یک شهر جدید ساکن شود. با این حال، هنگامی که یک حواصیل سخنگو به ماهیتو اطلاع می دهد که مادرش هنوز زنده است، او در جستجوی او وارد برج متروکه ای می شود که او را به دنیای دیگری می برد.
بازیگران: لوکا پادوان، کریستین بیل، دیو باوتیستا، جما چان

نمره راتن تومیتوز: ۹۷%

۱- Kiki's Delivery Service (1989)

خلاصه داستان: کیکی سیزده ساله سعی می کند به یک جادوگر مستقل تبدیل شود و در یک سرویس تحویل کار پیدا می کند. او یک روز از خواب بیدار می شود و متوجه می شود که نه می تواند جارو خود را پرواز دهد و نه می تواند با گربه اش صحبت کند.
بازیگران: کریستن دانست، فیل هارتمن، دبی رینولدز، جین گاروفالو

نمره راتن تومیتوز: ۹۸%

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *