۰

بررسی سریال family guy طنز بی انتها

بررسی سریال family guy طنز بی انتها

سریال family guy مقدمه : داستان این سریال حول زندگی خانوادهٔ پیتر گریفن سیر می‌کند. او ایرلندی-آمریکایی است و در یک خانواده کاتولیک به دنیا آمده‌است. با لهجه‌ای بوستونی حرف می‌زند و در رود آیلند زندگی می‌کند.او با لوییس ازدواج کرده‌است. لوییس فرزند خانوادهٔ ثروتمند پیوترشمیت می‌باشد. پیتر و لوییس سه فرزند دارند:مگ، دختر نوجوانشان که کمی بی‌دست و پاست و مدام مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرد؛ کریس، پسر نوجوانی که اضافه وزن دارد، کم‌هوش است و تقریباً نمونهٔ جوان پدرش است؛ استووی، فرزند کوچک خانواده که می‌تواند حرف بزند و همواره در رابطه با کردار بزرگسالان صحبت می‌کند. برایان، سگ خانواده است و در کنار آن‌ها زندگی می‌کند. او مانند یک انسان حرف می‌زند، قدرت اندیشه دارد و به مارتینی علاقه دارد.
شخصیت‌های دیگر نیز در این سریال حضور دارند، که در برخی از قسمت‌ها ظاهر می‌شوند. گلن کواگمایر که همسایه گریفن‌هاست و به رابطه جنسی اعتیاد دارد. کلیولند براون و همسرش لورتا،به همراه جو سوانسون که یک پلیس و ناتوان جسمی استو همسرش بونی، همسایه‌های خانواده گریفن هستند. سوزی فرزند جو و بونی است. مورت گولدمن که یک داروساز یهودی است به همراه همسرش موریل و فرزندش نیل و سالمندی به نام هربرت از دیگران همسایگان آن‌ها هستند.
تام تاکر،دایان سیمونز، تریشیا تاکاناوا و اولی ویلیامز مجریان تلویزیون هستند. آدام وست هم شهردار شهر کوهاگ می‌باشد.

سریال family guy

یکی از ویژگی‌های مرد خانواده این است که شخصیت‌های آن بزرگ نمی‌شوند و در طول همهٔ فصل‌ها، سن یکسانی دارند.
برخی سکانس‌های مرد خانواده از شیوهٔ خاصی پیروی می‌کند و در بین صحبت کردن یک شخصیت در یک صحنه، تصویر قطع می‌شود و تصویری از آینده، گذشته یا هر آنچه در ذهن شخصیت هست، نشان داده می‌شود. مثلا در یکی از سکانس های انیمیشن پیتر در جواب سوال کریس میگوید:از مادرت بپرس چون من اصلا تو انتخاب کردن خوب نیستم.
بعد صحنه ای از قبل میبینم که پیتر‌ در حالی که فروشگاه دو دقیقه دیگر بسته میشود بین دوراهی خرید dvd (ارنست به ساحل میرود) و‌ (ارنست به ساحل نمیرود)مانده است.
یکی از ایده های جذاب نویسندگان قرار دادن شخصیتهای سریال در قالب شخصیتهای یک فیلم یا سریال معروف دیگر است. برای مثال میشود به اپیزود(saving private brian) کرد. یا در یک سه گانه ویژه شخصیتها در قالب شخصیتهای جنگ ستارگان قرار گرفتند.
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد این انیمیشن پر از شوخی های ریز و درشت است.
در واقع این انیمیشن با زمین و زمان شوخی میکند
از شوخی با سرخپوستها و آفریقایی ها گرفته تا شیطان‌و‌خدا در یکی از سکانسهای فوق العاده سریال مگ‌میگوید:خدایا من را بکش. بعد از چند لحظه نوری قرمز روی صورت مگ پدیدار میشود.و بعد خدا را میبینیم که با اسلحه مگ را نشانه گرفته است.
البته شوخی های مرد خانواده با فقط به موضاعات و نژاد ها و ادیان ختم نمیشود و تقریبا اکثر افراد مشهور در این انیمیشن نقش کوتاهی دارند.
از هیتلر و انیشتین و آبراهام لینکلن گرفته تا شان پن و کوبین و باب راس!!!!
جالب است بدانید برخی از افراد مشهور در این انیمیشن حضوری افتخاری به عنوان صداپیشه داشتند.
مانند جانی دپ به‌جای ادوارد دست قیچی؛یا رابرت داونی جونیور که یک شخصیت اختصاصی برای خود داشت؛و د راک به جای خودش.

سریال family guy

مهمترین ویژگی مثبت سریال جنبه ی طنز آن و شوخی با افراد مشهور و معروف تاریخ بشریت است، گاهی آنقدر در شوخی زیاده روی می کنند که حتی بیماران سرطانی و … را هم به تمسخر می گریند، در واقع خالق سریال از مورد انتقاد قرار گرفتن واهمه ای ندارد و همه ی سیاست مداران معروف را به صورت کاری کاتوری به تصویر میکشد و حتی شخصیت های معروف دیگر کشور ها و مثل رهبر ایران یا بن لادن و هر فرد دیگری در چند قسمت به شدت به مسیح توهین می کند و وی را فردی حقه باز معرفی میکند که از اعتماد رفیقش (پیتر سو استفاده می کند) ، این آزادی در شوخی کمدی سریال را به بالاترین سطح می رساند و سریال را در لیست بهترین سریال های کمدی تاریخ تلوزیون قرار میدهد.


مرد خانواده نظرات مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده‌است. کاترین سیپ از مجله منتقدین ملی این سریال را کثیف اما بسیار خنده‌دار توصیف کرده‌است.کارن جیمز از نیویورک تایمز، خانواده گریفن را خانواده‌ای طنز که عصبی‌کننده هستند و این مجموعه را دارای قابلیت‌های زیاد برای خنداندن تشریح کرده‌است. روزنامه صبح سیدنی هرالد، این سریال را در ۲۱ آوریل ۲۰۰۹، به عنوان مجموعهٔ هفته انتخاب کرد.فریزر مور از نشریه ستل تایمز می‌گوید که این مجموعه میل پایان‌ناپذیری برای خنداندن مخاطب از طریق سوژه‌هایی که به بدن انسان مربوط می‌شود، دارد.

هم‌چنین او این مجموعه را بی‌ادبانه و خام، ولی خوشمزه توصیف می‌کند.نانسی فرانکلین از نیویورکر می‌گوید که این مجموعه به خاطر کمدی جنسی اش به تدریج در حال تبدیل شدن به یکی بهترین مجموعهٔ پویانمایی است. او معتقد است از چندین لحاظ، مرد خانواده حتی از سیمپسون‌ها هم بهتر است. آی‌جی‌ان مرد خانواده را یک سریال عالی توصیف کرده و اعلام کرده که به سختی می‌توان مجموعه‌ای مانند مرد خانواده پیدا کرد که مردم را آن‌قدر بخنداند.مرد خانواده در بریتانیا نیز پخش می‌شود و بینندگان آن بین ۷۰۰٬۰۰۰ تا ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر، تخمین زده می‌شود.

سریال family guy

ست مک‌فارلن، خالق این مجموعه، از ابتدا تا کنون تولیدکننده اجرایی این سریال بوده‌است ،او که در این مجموعه به چای چندین شخصیت صحبت می‌کند، از شروع پخش این سریال، سرپرست نویسندگان و تهیه‌کنندگان نیز هست.

مرد خانواده و دست‌اندرکاران آن، تاکنون ۱۳ بار نامزد دریافت جایزه امی شده‌اند که چهار بار برندهٔ آن شده‌اند. مک‌فارلن برنده جایزه برجسته‌ترین صداپیشگی، به خاطر صداپیشگی شخصیت استووی شد. مورفی و مک‌فارلن به خاطر شعر و آهنگ ترانهٔ “خیلی چیزها هست که باید ببینی” صاحب جایزه برجسته‌ترین آهنگ و ترانه شدند. استیون فونتی به خاطر کتابش راجع به اپیزود کریسی جا نمانده (اشاره به طرح No Child Left Behind جهت تحصیل رایگان برای کودکان آمریکایی) جایزه موفقیت انفرادی برجسته را ازآن خود کرد. گریگ کولتون هم با نوشتن کتابی راجع به اپیزود به سمت دنیای مجازی این جایزه را برده‌است.در سال ۲۰۰۹، مرد خانواده نامزد دریافت جایزه مجموعه برجسته کمدی شد.

سریال family guy

سریال family guy

این اولین بار پس از سال ۱۹۶۱ بود که یک مجموعه پویانمایی نامزد دریافت این جایزه می‌شود. در آن سال، سریال عصر حجر، نامزد دریافت این جایزه شده بود.هم‌چنین این مجموعه تاکنون ۱۱ بار نامزد دریافت جایزه Annie شده‌است که سه بار برندهٔ آن شده‌است. دو بار در سال ۲۰۰۶ و یک‌بار در سال ۲۰۰۸. مرد خانواده در جشنواره‌های مختلف از جمله جوایز برگزیده مردم و جوایز برگزیده نوجوانان، برندهٔ جایزه‌های متعدد شده‌است.
این سریال ، سریالی نیست که بتوان به همه توصیه کرد، فردی که ده ها سریال برتر تاریخ تلوزیون را دیده و دیگر نمی تواند سریال خوب کوتاه (کمتر از ۱۰ فصل) را پیدا کند ، به سراغ همچین سریالی برود ، واقعیت این است که انتهایی برای این سریال وجود ندارد و شخصیت ها پیر یا بزرگ نمی شوند بنابر این می توان سریال را تا سال های طولانی ادامه داد (البته سریال نه تنها فصل به فصل افت نمی کند بلکه قوی تر هم میشود)
اما دیدن این سریال قطعا یک تجربه ی دلچسب و ماندگار در ذهن بیننده خواهد ماند و بعضی از شوخی های آن جز بهترین سکانس های کمدی تاریخ هنر است.سریال family guy

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *