۰

۲۰ تا از ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما

ترسناک ترین فیلم های تاریخ

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین و ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما بپردازیم و هر کدام را کوتاه بررسی کنیم؛ با کنترل امجی همراه باشید.

این لیست به مرور زمان بروزرسانی و به تعداد آن افزوده خواهد شد

The Shining (1980)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

ترسناک ترین فیلم های تاریخ

فیلم The Shining که در سال ۱۹۸۰ اکران شد، اثری در ژانر ترسناک و معمایی به کارگردانی “استنلی کوبریک” است. این فیلم براساس رمانی به همین نام از “استفان کینگ” ساخته شده است و داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در هتل ایزوله‌ای در کوهستان‌های کلرادو زندگی می‌کنند.

“جک تورانس” (جک نیکلسون)، نویسنده‌ای است که به همراه خانواده‌اش در فصل زمستان به هتل می‌روند تا در آنجا به عنوان مراقب و نگهبان به هتل خدمت کند. با گذر زمان، “جک” تحت تأثیر نیروهای شیطانی قرار می‌گیرد و شروع به دیدن تصاویر و وهم‌های عجیب و غریب می‌کند. او به تدریج دچار دیوانگی می‌شود و از انسانیت خود دست می‌کشد.

این فیلم با بازی برجسته “جک نیکلسون” و “شلی دووال” یکی از بهترین و مشهورترین فیلم‌های “استنلی کوبریک” است و به دلیل استفاده از روایت داستان و فضای ترسناک و مرموز، به عنوان یکی از کلاسیک‌ترین فیلم‌های ژانر ترسناک شناخته شده است.

Psycho (1960)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

“سایکو” (Psycho)، فیلمی ترسناک و معروف به کارگردانی “آلفرد هیچکاک” (Alfred Hitchcock) است که در سال ۱۹۶۰ اکران شد. این فیلم براساس رمانی با همین نام از “رابرت بلوک” ساخته شده است و داستان یک زن جوان به نام “مری کرین” را روایت می‌کند که پس از دزدیدن پولی از محل کارش، به دنبال پناهی از تعقیب پلیس، به یک موتل در مسیر به سوی شمال آمریکا می‌رود. در اینجا او با “نرمان بیتس” (Anthony Perkins)، مدیر موتل، آشنا می‌شود.

در ادامه داستان، اتفاقاتی مهیب و ترسناک در موتل و در ارتباط با “نرمان” و مادرش رخ می‌دهد که به شکلی غیرمنتظره و شوکه‌کننده به پایان می‌رسد. بازی با شخصیت‌های فیلم و جلب توجه برای نگه داشتن مخاطبان تا پایان فیلم، از ویژگی‌های برجسته این فیلم محسوب می‌شود.

این فیلم به دلیل داشتن سبک منحصربه‌فرد کارگردانی، ساختار داستانی خاص و موضوع ترسناک، به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و کلاسیک بی‌نظیر ژانر ترسناک تبدیل شده است و همچنان به عنوان یکی از برترین آثار آلفرد هیچکاک شناخته می‌شود.

The Exorcist (1973)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

The Exorcist (1973) فیلمی ترسناک و محبوب به کارگردانی “ویلیام فریدکین” (William Friedkin) است که براساس رمانی با همین نام از “ویلیام بیتی” ساخته شده است. این فیلم داستان یک دختر جوان به نام “رگان” را روایت می‌کند که مورد آسیب روحی و جسمی قرار گرفته و توسط یک شیطان مورد تسخیر قرار می‌گیرد. پدر روحانی “دمین کاراس” (Jason Miller)، یک کشیش کاتولیک، به همراه یک کشیش دیگر به نام “لنکستر مروین” (Max von Sydow) برای انجام جن گیری به خانه “رگان” می‌آیند.

این فیلم به دلیل موضوع ترسناک و شوکه‌کننده‌اش، موفق به کسب شهرت و موفقیت بسیاری شد و به یکی از بهترین فیلم‌های ژانر ترسناک تبدیل شد. از ویژگی‌های برجسته این فیلم می‌توان به بازی با شخصیت‌های فیلم و جلب توجه مخاطبان تا پایان فیلم، ویژگی‌های بصری فوق‌العاده و ایجاد فضای ترسناک در بین تماشاگران اشاره کرد. “The Exorcist” همچنان به عنوان یکی از بهترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ژانر ترسناک شناخته شده است.

Rosemary's Baby (1968)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

Rosemary’s Baby (1968) فیلمی به کارگردانی “رومن پولانسکی” (Roman Polanski) است که براساس رمانی با همین نام از “آیروود لیف” ساخته شده است. داستان فیلم درباره‌ی زوجی به نام‌های “رزماری” (Mia Farrow) و “گای” (John Cassavetes) است که به آپارتمانی لوکس در نیویورک نقل مکان می‌کنند. پس از اینکه رزماری باردار می‌شود، به طور مرموزی با شخصیت‌هایی ناشناس در تماس قرار می‌گیرد و احساس می‌کند که بچه‌اش در خطر است.

این فیلم با بازی فوق‌العاده “میا فارو” (Mia Farrow) و طراحی هنری فوق‌العاده، به عنوان یکی از فیلم‌های برجسته ژانر ترسناک شناخته شده است. “Rosemary’s Baby” با استفاده از جلب توجه مخاطب با موضوع ترسناک و شوکه‌کننده‌اش، موفق به کسب شهرت و موفقیت بسیاری شد و هنوز هم یکی از فیلم‌های برجسته تاریخ سینما در ژانر ترسناک به حساب می‌آید.

Halloween (1978)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

ترسناک ترین فیلم های تاریخ

Halloween (1978) فیلمی به کارگردانی “جان کارپنتر” (John Carpenter) است که براساس داستانی از خودش ساخته شده است. داستان فیلم درباره‌ی یک قاتل سریالی به نام “مایکل مایرز” (Michael Myers) است که پس از ده سال در زندان برای قتل خانواده‌اش، فرار می‌کند و به شهر کوچکی به نام “هادونفیلد” بازمی‌گردد. در همان شب هالووین، مایکل به دنبال دختری به نام “لوری” (Jamie Lee Curtis) می‌رود و…

این فیلم با بازی فوق‌العاده “جیمی لی کرتیس” (Jamie Lee Curtis) و ساختار ترسناک و شوکه‌کننده‌اش، به عنوان یکی از فیلم‌های برجسته ژانر ترسناک شناخته شده است. “Halloween” با استفاده از جلب توجه مخاطب با شخصیت ترسناک قاتل سریالی و فضای تاریک و ترسناکی که در فیلم به وجود آمده، موفق به کسب شهرت و موفقیت بسیاری شد و هنوز هم یکی از فیلم‌های برجسته تاریخ سینما در ژانر ترسناک به حساب می‌آید.

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

The Texas Chain Saw Massacre (1974) فیلمی به کارگردانی “توب هووپر” (Tobe Hooper) است. داستان فیلم درباره‌ی گروهی از جوانان است که در سفری به تگزاس هستند و به طور تصادفی در معرض یک خانواده از قاتلان سریالی قرار می‌گیرند. قاتلان از جمله ” لدر فیس یا صورت چرمی” (Leatherface) با اره برقی، آنها را طعمه می‌کنند و…

این فیلم با فضای ترسناک و بی‌رحمانه‌ای که در آن به تصویر کشیده شده، به عنوان یکی از فیلم‌های برجسته ژانر ترسناک شناخته شده است. “The Texas Chain Saw Massacre” با استفاده از سبک خشونت و خشم‌آلودی که در فیلم به تصویر کشیده است، موفق به جلب توجه مخاطب و کسب شهرت بسیاری شد. این فیلم هنوز هم به عنوان یکی از فیلم‌های برجسته تاریخ سینما در ژانر ترسناک به حساب می‌آید.

Alien (1979)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

Alien (1979) فیلمی به کارگردانی “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) است. داستان فیلم درباره‌ی یک خدمه‌ی فضایی به نام “نوسترومو” (Nostromo) است که در حال بازگشت به زمین هستند. در مسیر بازگشت، آن‌ها یک سیاره ناشناخته را کشف می‌کنند و پس از ورود به آن، با یک موجود فضایی ترسناک و قاتل (Alien) مواجه می‌شوند.

این فیلم با استفاده از ساختار مهیج و ترسناک، طراحی زیبایی که در فیلم به نمایش گذاشته شده و ایفای نقش بسیار قوی بازیگران مانند “سیگورنی ویور” (Sigourney Weaver)، به عنوان یکی از فیلم‌های برجسته ژانر ترسناک شناخته شده است. “Alien” با کسب شهرت بسیاری به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی و ترسناک تاریخ سینما، همچنان یکی از فیلم‌های برجسته در ژانر ترسناک به حساب می‌آید.

Jaws (1975)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

ترسناک ترین فیلم های تاریخ

Jaws (1975) فیلمی به کارگردانی “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) است. داستان فیلم درباره‌ی یک کوسه‌ی بزرگ و خطرناک است که در یک ساحل در جنوب شرقی ایالات متحده است که شروع به شکار مردم می کند و باعث شروع یک سری اتفاقات ترسناک و نابودکننده می‌شود.

این فیلم با بهره‌گیری از ساختار بسیار مهیج، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک در تاریخ سینما و یکی ار بهترین فیلم های استیون اسپیلبرگ محسوب می‌شود. بازیگرانی مانند “ریچارد دریفوس” (Richard Dreyfuss) و “رابرت شاو” (Robert Shaw) در این فیلم ایفای نقش موفقی داشته‌اند. “Jaws” با کسب شهرت بسیاری، به عنوان یکی از فیلم‌های برجسته تاریخ سینما، همچنان یکی از فیلم‌های برجسته ژانر ترسناک به حساب می‌آید.

The Thing (1982)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

The Thing(1982) فیلمی به کارگردانی “جان کارپنتر” (John Carpenter) است. داستان فیلم درباره‌ی یک گروه از دانشمندان در قطب شمال است که با یک موجود فضایی ترسناک و شیطانی مواجه می‌شوند. این موجود با تغییر شکل، می‌تواند خود را شبیه به هر کسی که به او حمله می کند در بیاورد و باعث شک و هراس در بین اعضای گروه می‌شود.

این فیلم با بهره‌گیری از یک ساختار نگارشی قوی، ایفای نقش فوق‌العاده بازیگران مانند “کرت راسل” (Kurt Russell) و طراحی ترسناک و بی‌نظیر موجود فضایی، به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما شناخته می‌شود. “The Thing” با کسب شهرت بسیاری، همچنان یکی از فیلم‌های برجسته ژانر ترسناک به حساب می‌آید.

Night of the Living Dead (1968)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​
Night of the Living Dead (1968) فیلمی به کارگردانی “جرج ای. رومرو” (George A. Romero) است. داستان فیلم درباره‌ی یک گروه کوچک از افراد است که در یک خانه در حومه شهر، برای مقابله با یک ارتش زامبی تلاش می‌کنند. این ارتش زامبی با بیماریی شایع و شیوع‌یافته که باعث شده است مردم به زامبی تبدیل شوند، همه‌جا را تسخیر کرده‌اند و حالا این گروه کوچک باید برای بقا و دفاع از خود تلاش کنند.

این فیلم با بهره‌گیری از یک ساختار نگارشی قوی و بازیگری واقع‌گرایانه، به عنوان یکی از فیلم‌های ترسناک برجسته و برجسته‌ترین فیلم “جرج ای. رومرو” شناخته می‌شود. “Night of the Living Dead” با کسب شهرت بسیاری، همچنان به‌عنوان یکی از فیلم‌های کلاسیک و برجسته ژانر ترسناک تاریخ سینما به شمار می‌رود.

Dawn of the Dead (1978)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

ترسناک ترین فیلم های تاریخ

Dawn of the Dead(1978) فیلمی به کارگردانی “جرج ای. رومرو” (George A. Romero) است. داستان فیلم درباره‌ی گروهی از افراد است که در پناهگاهی در یک مرکز خرید، در دوران گسترش یافتن یک بیماری ویروسی که باعث تبدیل شدن افراد به زامبی می‌شود، جمع شده‌اند. در این پناهگاه، آنها با مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند و در عین حال باید برای بقای خود و دوستانشان تلاش کنند.

The Silence of the Lambs (1991)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

ترسناک ترین فیلم های تاریخ

The Silence of the Lambs (1991) فیلمی به کارگردانی “جاناتان دِم” (Jonathan Demme) است که بر اساس رمانی به همین نام از “توماس هریس” (Thomas Harris) ساخته شده است. داستان فیلم درباره‌ی یک مامور FBI به نام “کلاریس استارلینگ” (Clarice Starling) است که برای کمک به پیدا کردن یک قاتل سریالی به نام “بافالو بیل” (Buffalo Bill) با یکی از مجرمان دیوانه‌ی زندانی به نام “دکتر هانیبال لکتر” (Dr. Hannibal Lecter) ملاقات می‌کند. در این ملاقات، لکتر به کلاریس کمک می‌کند تا بیل را پیدا کند، اما او برای این کمک چندین شرط و قید می‌گذارد.

این فیلم با بازیگری برجسته “جودی فاستر” (Jodie Foster) و “آنتونی هاپکینز” (Anthony Hopkins) و ساختار نگارشی بی‌نظیرش، به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک و همچنین به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینمای جنایی تاریخ شناخته می‌شود. “The Silence of the Lambs” با کسب چندین جایزه‌ی اسکار، در بین مخاطبان و منتقدان موفقیت چشمگیری داشت و هنوز هم به‌عنوان یکی از فیلم‌های برجسته و بی‌نظیر تاریخ سینما به شمار می‌رود.

A Nightmare on Elm Street (1984)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

A Nightmare on Elm Street (1984) فیلمی ترسناک و جذاب به کارگردانی و نویسندگی “وِس کراوِن” (Wes Craven) است. داستان فیلم درباره‌ی قاتلی ماوراء الطبیعی به نام “فردی کروگر” (Freddy Krueger) است که در خواب شبانه‌ی جوانان شهر، به طور وحشیانه‌ای آن‌ها را می کشد. “نانس تامپسون” (Nancy Thompson)، یکی از جوانانی که توانسته از دست فردی کروگر فرار کند، تصمیم می‌گیرد تا با کمک دیگر جوانان شهر، به دنبال شکار فردی کروگر باشند.

این فیلم با بازیگری “جانی دپ” (Johnny Depp)، “هیذر لنگنکمپ” (Heather Langenkamp) و “رابرت انگلاند” (Robert Englund) در نقش فردی کروگر، توانست به سرعت مورد استقبال قرار گیرد و با فروش بالایی در سینماها، به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تمام دوران شناخته می‌شود. این فیلم به‌عنوان یکی از فیلم‌های کلاسیک سینمای ترسناک، در طول سالیان متمادی به عنوان منبع الهام برای ایجاد فیلم‌های دیگری در این ژانر شناخته شده است.

Friday the 13th (1980)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

Friday the 13th (1980) فیلمی ترسناک به کارگردانی “شان اس. کننگهام” (Sean S. Cunningham) است. داستان فیلم درباره‌ی یک اردوگاه تابستانی به نام “کریستال لیک” است که پس از قتل یکی از کارمندانش، توسط یک قاتل مرموز به اشغال در می‌آید. در حالی که بقایای قربانیان به یکدیگر پیوند می‌خورند، تعدادی از بازماندگان تلاش می‌کنند تا از دست قاتل فرار کنند.

این فیلم با بازیگری “بتسی پالمر” (Betsy Palmer)، “آدریان کینگ” (Adrienne King) و “کوین بیکون” (Kevin Bacon) به‌عنوان یکی از فیلم‌های ترسناک محبوب تمام دوران شناخته می‌شود. این فیلم با نمایش عملکرد خونین و خشونت آمیز قاتل، به‌عنوان یکی از نمایندگان برجسته‌ی زیرژانر ترسناک “slasher” در سینمای جهان شناخته می‌شود و بعدها به عنوان یکی از فیلم‌های نمادین سینمای ترسناک تاریخ محسوب می‌شود.

Conjuring (2013)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

The Conjuring (2013) فیلمی ترسناک به کارگردانی جیمز وان است که براساس داستان واقعی یک زوج به نام‌های “اد وارن” و “لورین وارن” ساخته شده است. در داستان فیلم، زوج وارن به یک خانهٔ قدیمی واقع در روستای هریسون، رود آیلند دعوت می‌شوند تا به یک خانواده کمک کنند که تحت تأثیر نیروهای شیطانی و ترسناکی قرار گرفته‌اند.

این فیلم با بازیگری “وِرا فارمیگا” (Vera Farmiga) و “پَتریک ویلسون” (Patrick Wilson) به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ترسناک شناخته شده است و به دلیل داشتن داستانی پیچیده و هیجان‌انگیز و اجرای بازیگری عالی، از توجه بسیاری از منتقدین و مخاطبان برخوردار بوده است. این فیلم بعدها با ساخت دو قسمت دیگر به نام‌های “The Conjuring 2” و “The Conjuring: The Devil Made Me Do It” تبدیل به یکی از موفق‌ترین سری های ترسناک تاریخ شده است.

Get Out (2017)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

ترسناک ترین فیلم های تاریخ

Get Out (2017) فیلمی ترسناک به کارگردانی جوردان پیل است که با بازیگری دانیل کالویا، الیسون ویلیامز و بردلی ویتفورد ساخته شده است. داستان فیلم درباره‌ی یک جوان آفریقایی‌تبار به نام “کریس” است که با دوست سفیدپوست خود به نام “روز” برای بازدید از خانواده‌ی او به شمال آمریکا سفر می‌کند. اما خیلی زود “کریس” متوجه می‌شود که در آن خانواده چیزی عجیب و غریب وجود دارد و…

این فیلم با استفاده از چیزی بیشتر از یک ترس پنهان، موفق شده است تا نگرانی‌های ریشه‌داری را که در قلب جامعه‌ی آمریکایی وجود دارد، بررسی کند و به دیدار مخاطبان بیاورد. “Get Out” چندین جایزهٔ برجسته در جشنواره‌های فیلمی و بازیگری را دریافت کرده است و به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ شناخته شده است.

Don't Look Now (1973)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

Don’t Look Now (1973) فیلمی در ژانر ترسناک به کارگردانی نیکولاس روگ است که با بازیگری دونالد ساترلند و جولی کریستی ساخته شده است. داستان فیلم درباره‌ی زوجی است که درگیر احساسات پس از از دست دادن دخترشان در حادثه‌ای هستند. آن‌ها برای آرامش بخشیدن به خود، به شهر ونیز در ایتالیا سفر می‌کنند، اما در آنجا با اتفاقاتی ترسناک مواجه می‌شوند که تنها آغاز برای یک سری اتفاقات وحشتناک در آینده‌ی آن‌هاست.

فیلم “Don’t Look Now” به خاطر کارگردانی برجسته، فضای تاریک و مرموز و بازیگری عالی، به یکی از برترین فیلم‌های ترسناک تاریخ تبدیل شده است و در جایگاه بسیار محترمی در فهرست بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ قرار دارد.

The Blair Witch Project (1999)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

The Blair Witch Project (1999) فیلمی در ژانر ترسناک به کارگردانی دنیل میریک و ادواردو سانچز است. داستان فیلم درباره‌ی گروهی از دوستان است که به جنگلی مرموز و بدون هدف مشخص سفر می‌کنند و در آنجا با موجودات ترسناکی مواجه می‌شوند. فیلم به صورت تصویری از تجربه‌های آن‌ها توسط دوربین های دستی، به خوبی احساسات ترس و تردید را به نمایش می‌گذارد.

“The Blair Witch Project” به دلیل رویکرد نوآورانه‌ی خود در زمینه‌ی ساخت فیلم و تأثیرگذاری بسیاری که بر فیلم‌های بعدی در این زمینه داشته، به یکی از برترین فیلم‌های ترسناک تاریخ تبدیل شده است و همچنین به یکی از فیلم‌های پیشگام در سبک فیلم‌نامه‌ای به شمار می‌رود.

The Ring (2002)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

ترسناک ترین فیلم های تاریخ

The Ring (2002) فیلمی ترسناک به کارگردانی گورو وربینسکی است. داستان فیلم درباره‌ی یک ویدئوی ترسناک است که هر کسی که آن را تماشا می‌کند، در هفت روز بعد می‌میرد. یک خبرنگار جوان به نام ریچل که در حال تحقیق درباره‌ی این ویدئو است، بعد از تماشای آن، با یک سری اتفاقات ترسناک و عجیب مواجه می‌شود.

فیلم با بازیگری نام‌آشنایی همچون نائومی واتس و مارتین هندرسون از نظر کارگردانی، صداگذاری و جلوه‌های ویژه، بسیار موفق بود و مورد توجه قرار گرفت. “The Ring” تأثیرگذاری بسیاری بر فیلم‌های بعدی در این زمینه داشت و به یکی از برترین فیلم‌های ترسناک دهه ۲۰۰۰ تبدیل شده است.

The Babadook (2014)

ترسناک ترین فیلم های تاریخ​

The Babadook (2014) فیلمی ترسناک به کارگردانی و نویسندگی جنیفر کنت است. داستان فیلم درباره‌ی زنی به نام آملیا است که پس از مرگ شوهرش، تلاش می‌کند تا پسر خردسالش را بزرگ کند. اما پسرش از کتاب ترسناک به نام “بابادوک” را می خواند و به نظر می‌رسد که وجود این شخصیت افسانه‌ای در خانه‌شان واقعیت پیدا می کند.

فیلم با بازیگری اسشا دیویس و نوا ویسمن، در جشنواره فیلم سانس کان به نمایش درآمد و از نظر منتقدین، مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *