۰

راهنمای نحوه تشخیص و افزایش طول عمر SSD

افزایش طول عمر SSD

افزایش طول عمر SSD

امروزه، کاربران معمولا ترکیبی از درایوهای SSD و HDD را انتخاب می کنند. اما بر خلاف HDD ها، مشخص است که SSD ها طول عمر محدودی دارند، که معمولاً به میزان کل نوشتن ( writes  ) قبل از از کار افتادن درایو اشاره دارد. بسته به تولید کنندگان مختلف و پارامترهای مختلف، طول عمر یک SSD نیز بسیار متفاوت است. در اینجا نحوه تخمین طول عمر باقیمانده SSD و راه های افزایش عمر SSD را با شما به اشتراک می گذاریم.

چگونه طول عمر SSD خود را تخمین بزنیم ؟

مرحله ۱: TBW و DWDP را از مشخصات محصول بررسی کنید

دو معیار متداول برای اندازه گیری طول عمر SSD وجود دارد، TBW و DWPD:

TBW یا Terabytes Written، به مجموع داده‌هایی که می‌توان در طول عمر درایو نوشت می گویند. TB یک واحد ظرفیت ذخیره سازی است.

به عنوان مثال Samsung 860 Pro 256GB را در نظر می گیریم، استقامت آن به عنوان ۳۰۰TBW مشخص شده است، به این معنی که می توان ۳۰۰ ترابایت داده را قبل از پایان عمر SSD با آن نوشت.

افزایش طول عمر SSD

DWPD یا Drive Writes Per Day، اندازه گیری می کند که هر روز چند بار می توانید کل اندازه درایو را در طول عمر آن بازنویسی کنید.

با فرض اینکه درایو شما ۲۴۰ گیگابایت است و مدت گارانتی آن ۵ سال است. اگر DWPD آن ۱ باشد، به این معنی است که می توانید برای پنج سال آینده هر روز ۲۴۰ گیگابایت (ظرفیت آن، یک بار) در آن بنویسید. به عنوان مثال، Samsung SSD 980 250GB دارای پنج سال گارانتی است و ماندگاری نوشتن آن ۰.۳DWPD است. پیشنهاد می‌کند که می‌توانید هر روز قبل از از کار افتادن درایو، داده‌های ۰.۳×۲۵۰GB=75GB را در آن بنویسید.

توجه: TBW و DWPD قابل تبدیل هستند. DWPD=TBW/SSD capacity(TB)×۳۶۵×warranty time(year)

مرحله ۲: استفاده از ابزار CrystalDiskInfo

دانلود برنامه CrystalDiskInfo

هنگامی که برنامه را اجرا می کنید، Disk را انتخاب کنید و SSD خود را از منوی کشویی انتخاب کنید. سپس Total Host Writes را بررسی کنید که کل اطلاعاتی است که تاکنون روی این درایو نوشته شده است.

افزایش طول عمر SSD

مدل SSD را برای مشخصات آن جستجو کنید و TBW آن را یادداشت کنید. شما قبلاً می‌دانید که از چند ترابایت Written که قبلاً استفاده کرده‌ایم، وقتی این دو عدد را کم کنیم، متوجه می‌شویم که از عمر درایو ما چقدر باقی مانده است تا آن را جایگزین کنیم.

چگونه طول عمر یک SSD را افزایش دهیم؟

۱. از دمای شدید اجتناب کنید

دمای SSD عامل مهمی در حفظ اطلاعات آن است، لطفا SSD را در دمای بالا قرار ندهید.

۲. از قطع برق خودداری کنید

یک دوره بیش از حد طولانی بدون برق ممکن است منجر به ناهماهنگی یا از دست رفتن داده ها به دلیل نشت شبکه داخلی شود. استفاده از منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای تامین برق کافی انتخاب خوبی است. علاوه بر این، لطفاً دستگاه خود را در صورت عدم استفاده خاموش کنید.

۳. از پر کردن بیش از حد SSD خودداری کنید

فایل های بی فایده را حذف کنید یا آنها را به یک درایو خارجی منتقل کنید و از ذخیره همه فایل های دانلود شده از اینترنت روی SSD بخصوص فایل های ویدئویی خودداری کنید.

۴. TRIM را فعال کنید

مرحله ۱: cmd را در نوار جستجو تایپ کنید و Run as administrator را انتخاب کنید.

افزایش طول عمر SSD

مرحله ۲: برای بررسی اینکه آیا کامپیوتر شما TRIM را فعال کرده است، لطفاً دستور زیر را وارد کنید:

fsutil behavior query disabledeletenotify

افزایش طول عمر SSD

اگر “DisableDeleteNotify = 0” در پنجره نمایش داده شود، به این معنی است که رایانه شما قبلاً TRIM را فعال کرده است. اگر پیام “DisableDeleteNotify = 1” را مشاهده کردید، به این معنی است که رایانه شما TRIM را فعال نکرده است.

مرحله ۳: دستور زیر را برای فعال کردن ویژگی TRIM وارد کنید:

fsutil behavior set disabledeletenotify 0

| برای مطالعه بیشتر آموزش ویندوز در کنترل امجی حتما به صفحه دسته بندی آن مراجعه کنید |

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *