۰

داستان واقعی گلادیاتور: چه اتفاقی برای مارکوس اورلیوس واقعی رخ داد ؟

داستان واقعی گلادیاتور

داستان واقعی گلادیاتور

داستان واقعی گلادیاتور

فیلم کلاسیک، گلادیاتور، چندین آزادی با تاریخ روم داشت، اما در مورد امپراتور محبوب، مارکوس اورلیوس، نادرستی ای نیز وجود دارد. مارکوس اورلیوس در این فیلم به خاطر پدر قاتل خود، امپراتور منفور کومودوس، که توسط خواکین فینیکس به تصویر کشیده شده است، شناخته می شود. نقش اورلیوس را ریچارد هریس بازی می کند که به خاطر نقش دامبلدور در دو فیلم اول هری پاتر شناخته می شود. در واقع، امپراتور روم که به خوبی مورد توجه قرار گرفته بود، آخرین دوره از دوران طلایی حکومت روم بود.

در آغاز قرن، گلادیاتور با تحسین منتقدان منتشر شد. این فیلم به دنبال یک ژنرال و گلادیاتور خیالی، ماکسیموس دسیموس مریدیوس (راسل کرو) بود. ماکسیموس داستان انتقام کلاسیک را آغاز می کند و از طریق درجات گلادیاتورها بالا می رود تا در نهایت رم را از شر امپراتور شیطانی کومودوس خلاص کند. فیلمی که به کارگردانی ریدلی اسکات ساخته شد قرار بود دوران روم باستان را با دقت به تصویر بکشد، اما عوامل مختلف، از جمله درک مخاطب از فیلم‌های مشابه گذشته، منجر به تغییرات قابل توجهی شد.

داستان فیلم گلادیاتور، امپراتور پیر مارکوس اورلیوس را به عنوان مردی خردمند به تصویر می‌کشد که به دنبال بازگرداندن دولت به روزهای خود به عنوان جمهوری روم است. این تصویر تا حدی دقیق است. مارکوس اورلیوس از نظر تاریخی به عنوان یکی از “پنج امپراتور خوب” شناخته می شد، اصطلاحی که به سلسله ای از فرمانروایان خیرخواه اشاره می کند که به دلیل سلطنت خود در زمان صلح و ثبات نسبی شناخته شده بودند. علیرغم ادعاهای تاریخی ، حکومت مارکوس شاهد درگیری نظامی شدیدی بود که تحت سلطنت او، تا حد زیادی فتوحات موفقیت آمیز بود. با وجود به تصویر کشیدن فیلم، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه امپراتور مشهور می خواست رم را به شکل حکومت جمهوری بازگرداند، وجود ندارد و برخی از نادرستی های تاریخی دیگر فیلم از جمله مرگ او را زیر سوال می برد.

داستان واقعی گلادیاتور

در کنار اینکه ماکسیموس گلادیاتور یک شخص واقعی نیست، یکی دیگر از نادرستی قابل توجه فیلم این واقعیت است که کومودوس هرگز پدرش مارکوس را به قتل نرسانده است. در حالی که کومودوس از نظر تاریخی به عنوان یک ظالم شناخته می شود، نقطه داستانی فیلم درباره اینکه او باید پدرش را برای به دست آوردن تاج و تخت سرنگون کند، نادرست است. در واقع، این دو در سه سال آخر زندگی مارکوس با هم به عنوان امپراطور مشترک حکومت کردند.

شروع گلادیاتور همچنین مارکوس اورلیوس و ارتشش را نشان می دهد که بربرها را در یک پیروزی دلنشین شکست می دهند. این اتفاق نمی‌توانست رخ دهد، زیرا امپراتور قبل از پایان جنگ بر اثر بیماری درگذشت و کومودوس بعداً قرارداد صلحی را بین روم و قبایل آلمانی که با آنها می‌جنگیدند امضا کرد. این واقعیت قطعا کمتر از یک پیروزی پیروزمندانه که شخصیت اصلی فیلم را تثبیت می کند هیجان انگیز است. فیلم ریدلی اسکات همچنین شامل صحنه ای بود که در آن گفته شد مارکوس اورلیوس بازی های گلادیاتورها را در رم ممنوع کرده است. امپراتور بازی ها را ممنوع کرد، اما در انطاکیه ( Antioch )، نه روم. ممنوعیت در انطاکیه برای مجازات آنها به دلیل حمایت از غاصب او، آویدیوس کاسیوس، انجام شد.

به تصویر کشیدن مارکوس اورلیوس در گلادیاتور، داستانی کلاسیک از فرمانروای محبوب را دنبال می‌کند که به طرز غم‌انگیزی می‌میرد، فقط برای اینکه فرزندان شیطانی بر آن مسلط شوند. هم در فیلم و هم در زندگی واقعی، امپراتور عاقل و خیرخواه تلقی می شد. ریچارد هریس در اواخر دوران بازیگری خود بهترین انتخاب برای این نقش بود. شاید مرگ سینمایی او به دست پسر حسودش تاریخ واقعی را کمی جالب‌تر می‌کرد، با توجه به اینکه گفته می‌شود خود واقعی او در آن زمان در اثر طاعونی که اروپا را فرا گرفته بود مرده است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *