۰

چرا الیز مهم ترین عنصر فرنچایز Insidious است؟

فرنچایز Insidious

فرنچایز Insidious

فرنچایز Insidious از زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ موجودات اهریمنی خود را به سمت مخاطبان رها کرد، توانسته حضوری پایدار در ژانر وحشت داشته باشد. این مجموعه با ترکیب حیله‌گرانه‌ای از عناصر ترسناک و علمی تخیلی، داستان‌سرایی اوریجینال و همچنین فضایی به‌ویژه ترسناک، ترس‌های بسیار عجیبی را به رخ می‌کشد.

فیلمی که همه چیز را شروع کرد، جاش و رنای لمبرت (پاتریک ویلسون و رز برن) را دنبال می‌کند که وقتی پسر کوچکشان، دالتون (تای سیمپکینز) به کما می‌رود، از خود بی خود می‌شوند. اما زمانی که وضعیت پزشکی دالتون با مجموعه ای از رویدادهای ماوراء الطبیعه غیرقابل توضیح همراه می شود، لامبرت ها از الیز رینیر (لین شای) کمک می گیرند تا به عمق وحشتی که خانواده شان را آزار می دهد، برسند. الیز فاش می کند که دالتون در کما نیست. بلکه توانایی او برای سفر در هنگام خواب باعث شده است که در قلمروی اسرارآمیز و اخروی به نام “the Further” گم شود.

در حالی که دو فیلم اول حول محور تسخیر خانواده لمبرت می چرخید، فیلم های بعدی داستان را به عقب برگرداندند تا بر زندگی و ماجراهای الیز قبل از مرگ نابهنگام او در پایان فیلم اول تمرکز کنند. شاید فکر کردن به الیز به عنوان یک نقش مکمل آسان باشد، اما او در واقع اساسی ترین عنصر این فرنچایز است. به هر حال، الیز به عنوان کسی که بینندگان را وارد این سری می‌کند، مسلماً جالب‌ترین و مهم‌ترین شخصیت است. حذف کم رنگ کردن نقش لامبرت ها و اضافه کردن آن به الیز برای تبدیل شدن او به کانون داستان، نه تنها فرانچایز را به سمت یک خط عاطفی محکم می برد، بلکه خطرات داستان را نیز افزایش می دهد، زیرا ما از قبل به او اهمیت می دهیم و نگران او می شویم.

فرنچایز Insidious

بر خلاف محققین ماوراء الطبیعه در فیلم‌های ترسناک ، الیز شخصیتی نیست که تنها هدفش راه رفتن در راهروهای تاریک و بررسی صداهای شبح وار قبل از حمله وحشیانه آنها باشد. در عوض، او یک زن کاملاً عاقل با نقص ها، ترس ها و خواسته های واضح و قابل ارتباط است. برای اولین بار، او در غم از دست دادن همسرش است، افسردگی ناشی از او باعث می شود از کاری که به زندگی او هدف می دهد، بازنشسته شود. اندوه او قوی است اما ترس او از آینده و نهادهایی که او را تعقیب می کنند قوی تر است. الیز می خواهد به غم دست دادن همسر خود غلبه کند، او می خواهد به مردم کمک کند، اما بخش دیگر روح او که می تواند با ارواح ارتباط برقرار کند، چه تحت اللفظی و چه استعاری، بسیار شدید و فعال است.

علیرغم گذشته تاریک و بار عاطفی سنگینش، الیز ماجراجویی یک قهرمان واقعی را در سراسر فرنچایز Insidious دارد که از موانع شخصی خود بالا می رود تا به دیگران کمک کند تا بر وحشت های ماوراء الطبیعه خود غلبه کنند. در Insidious: Chapter 3، او ترس های خود را در مورد Further کنار می زند تا به کوئین برنر نوجوان (استفانی اسکات) کمک کند و او را راهنمایی کند تا ارواح تاریکی را که او را آزار می دهند، بیرون کند. الیز تردیدی ندارد که زندگی دیگران را در اولویت قرار دهد تا به جوانان و بی گناهان کمک کند. قسمت ۳ جایی است که الیز واقعاً به عنوان یک نیروی حیات بخش نور، خوش بینی و کمک به پرورش علاقه عاطفی تماشاگران به نتایج فیلم شروع به درخشش می کند. و به لطف اجرای فوق‌العاده صادقانه لین شای، الیز به یک کاراکتر بی‌نظیر و ستون اصلی فرنچایز تبدیل می‌شود. بدون او، این سری شدیدا به خطر تبدیل شدن به یکی دیگر از فیلم های تکراری ترسناک نزدیک می شد.

فرنچایز Insidious

خوشبختانه اینطور نیست، و اهمیت او زمانی که داستان سرگذشت او در Insidious: The Last Key را نشان می‌دهیم، بیشتر می‌شود. الیز بین مادر مقتول، پدر بدرفتار و توانایی‌های روبه‌رشدش، زندگی سنگین، پر بار و پر از آسیب را گذرانده بود. بالاخره ترک خانه توسط او برای فرار از پدر بدسرپرستش به معنای رها کردن برادر کوچکترش کریستین (بروس دیویسون) نیز بود که یکی از بزرگترین پشیمانی های او بود. در اینجا، نشان داده می‌شود که او بسیار عمیق تر از زن مسن‌ ساده و ملایم‌تری است که ممکن است برخی او را با آن اشتباه بگیرند. چه حول محور امنیت خواهرزاده‌های الیز و چه بر سر آشتی احتمالی او با کریستین، تمرکز بر روی الیز و خانواده‌اش خطرات احساسی فیلم را افزایش می‌دهد. هنگامی که خواهرزاده الیز، ملیسا (اسپنسر لاک) مورد حمله یک شیطان قرار می گیرد، ما روی وضعیت اسفناک او تمرکز می کنیم زیرا می دانیم که مرگ احتمالی او چقدر عمیقاً بر الیز تأثیر می گذارد، به خصوص پس از سال هایی که برادرش آنها را از یکدیگر دور نگه داشت.

از مناظر طیفی The Further گرفته تا موجودات اهریمنی وحشتناکی که در داخل آن منتظر هستند، عناصر ژانر این مجموعه باورپذیر و ترسناک هستند نه فقط به دلیل فضای وهم‌آور یا طراحی هنری، بلکه به این دلیل که الیز یک شخصیت زمینه دار و دوست‌داشتنی است. شخصیتی که فرنچایز برای رشد و توسعه او در چهار فیلم زمان صرف کرده است. شروع او به عنوان یک شخصیت مکمل تا گسترش نهایی او به عنوان ستاره فرنچایز اجازه می دهد تا سری را در مخاطرات عاطفی واقعی و صادقانه درگیر کند، بدون اینکه مشکلی پیش بیارود ، چیزی که برای یک فرنچایز طولانی مدت ترسناک غیرعادی است.

شکی نیست که الیز یک زن پیشرو سرسخت است. اما او همچنین فوق العاده باهوش، دلسوز و همدل است. او تمام فرنچایز Insidious را به دوش می کشد. بدون الیز ، فیلم‌ها از لحظه‌های جذابشان خالی می‌شدند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *