۰

معرفی تمام دوران های سرزمین میانه

معرفی تمام دوران های سرزمین میانه

سرزمین میانه

آفرینش:

تالکین برای دنیای فانتزی خود یک خدای واحد و یکتا در نظر گرفت به نام «ارو» (ایلوواتار)، ایلوواتار در ابتدا «آینور» را آفرید، قدسیانی که از اندیشه ارو آفریده شدند، سپس به فرمان ایلوواتار، آینور آهنگ عظیمی نواختند و از آن موسیقی عظیم، جهان شکل گرفت. سپس آینوها به کالبد جسمانی وارد شدند تا جهان را آنگونه که باید، بسازند. بزرگترین و قدرتمند ترین آینور پانزده تن بودند، «ملکور» به همراه هفت آینور مذکر و هفت آینور مونث. ملکور که بعد ها به علت کارهای خبیثش «مورگوت» نام گرفت همواره در ساخت آردا خلل ایجاد می کرد و دست مایه دیگران را خراب می کرد تا جایی که آنها به ستوه آمده و در نبردی ملکور (مورگوت) را فراری دادند.

بهار آردا:

بعد گریختن مورگوت، والار دو فانوس بزرگ را یکی در شمال و یکی در جنوب پدید آوردند. در زیر نور این دو فانوس گیاهان از خاک در آمدند و رودخانه ها جاری گشتند. اما زمانی که والار از ساخت آردا فارغ گشته و در حال استراحت بودند، مورگوت بازگشت و دو فانوس عظیم را سرنگون کرد. بعد سرنگونی فانوس ها بهار آردا به اتمام رسید و والار سرزمین میانه را ترک کردند و به غربی ترین سرزمین جهان (والینور، مقصد الف هایی که به غرب سفر می کردند) رفتند.

دوران دو درخت:

والار در والینور مسکن گزیدند و به قدرت ایشان دو درخت شکوهمند به بار آمد، درختانی که عامل روشنایی بودند. در این میان الف ها در شرق سرزمین میانه بیدار گشتند و والار از بیدار شدن الف ها بی خبر بودند. مورگوت که همواره در پی حکومت کردن و به خدمت در آوردن دیگران بود عده ای از الف ها را دزدیده و با شکنجه آنها را به اورک تبدیل کرد. سرانجام والار از بیداری الف ها و طرح مورگوت باخبر گشتند و به مورگوت هجوم آوردند، او را شکست داده و به بند کشیدند.
سپس به دعوت والار بسیاری از الف ها به والینور کوچ کردند تا در پناه والار از گزند پلیدی ها در امان باشند.
سالهای بسیاری گذشت و الف ها در حکمت و هنر بالیدند و سیلماریل ها(سه جواهر درخشان) با بهره از نور دو درخت ساخته شد. دوران اسارت مورگوت به پایان رسید، نفرت روز افزون مورگوت از الف ها و والار منجر به حمله ای مخفیانه شد که طی آن مورگوت به همراه آنگولیانت (جد شلوب) دو درخت را نابود و سیلماریل ها را دزدید و به شمال سرزمین میانه گریخت. با نابودی دو درخت، این دوران به پایان می رسد.


دوران اول:

پس از نابودی دو درخت و ربوده شدن سیلماریل ها، الف ها بر خلاف میل والار برای باز پس گرفتن سیلماریل ها راهی سرزمین میانه شدند. سرتاسر دوران اول که در حدود ششصد سال به طول انجامید صحنه نبرد میان نیروهای متحد الف ها با نیروی عظیم مورگوت است که اغلب با شکست سپاهیان الف همراه بوده اند. در این دوران، هم زمان با اولین طلوع خورشید از غرب، انسانها در شرق سرزمین میانه چشم به جهان گشودند، تعدادی از ایشان با مکر مورگوت به او پیوستند و عده ای تا پایان دوران در زیر پرچم پادشاهان الف با دشمن جنگیدند. در این دوران نیروی مورگوت پیوسته در گستره سرزمین میانه افزوده می شد، پادشاهان الف یک به یک کشته می شدند و قلمرو ها و شهرهایشان زیر گام های سپاهیان خصم فتح می گشت. در نهایت نا امیدی، سپاهیان والار از والینور به سرزمین میانه آمدند و در نبرد خشم، مورگوت را در اوج اقتدار شکست دادند. با نبرد خشم، دوران اول به پایان می رسد و مورگوت دست و پای بسته، زندانی پوچیِ آنسوی دروازه های شب شد. در نتیجه جنگ خشم، سرزمین های غربی سرزمین میانه، به نام «بلریاند» به زیر آب رفتند و عده کثیری از الف ها به غرب بادبان کشیدند.

دوران دوم:

اتفاقات دوران دوم در بازه زمانی قریب به ۳۵۰۰ سال بر روی طیفی از وقایع روی میدهد که ابتدایش، پایان نبرد خشم و سقوط مورگوت و انتهایش آخرین اتحاد و برافتادن سائورون است.
پس از شکست مورگوت در نبرد خشم، تعدادی از نیروهایش فرار کرده و از نبرد جان سالم به در بردند که مهمترین آنها سائورون، نایب مورگوت بود. والار به پاس خدمات انسانهایی که در جنگ های دوران اول، یاریگر الف ها و فادار بودند جزیره ای تنها، ما بین سرزمین میانه و والینور به ایشان هدیه کردند، که نومه نور نام گرفت، انسان های ساکن در این سرزمین به برکت هدیه والار از دیگر انسانها بیشتر عمر می کردند (آراگورن از بازماندگان نژاد نومه نور بود، از این رو بسیار عمر کرد). مردمان سرزمین نومه نور به صنعت و نیرو رشد یافتند، اما مغرور گشته و افکار و وسوسه های پلید سائورون بر رویشان سایه افکند، تا جایی که اکثرشان قدرت والار را به چالش کشیده و نابود گشتند.
در خلال این سالیان، سائورون حلقه های قدرت را ساخت و نیروی خود را دم به دم بر گستره سرزمین میانه می افزود، در نهایت پیمان اتحادی بین الف ها و انسانها بر ضد سائورون شکل گرفت که از آن به عنوان آخرین اتحاد یاد می شود، نتیجه این اتحاد نبرد عظیمی بود که به شکست سائورون انجامید. (دقایق نخستین فیلم یاران حلقه به این رویداد میپردازد).


دوران سوم:

دروان سوم با شکست سائورون در نبرد آخرین اتحاد آغاز و با سقوط سائورون در جنگ حلقه، قدرتمندتر شدن پادشاهی انسان ها با بازگشت شاه آراگورن اله سار و هجرت فرودو به همراه سه دارنده حلقه های الفی به غرب، پایان می یابد. دوران سوم ۳۰۲۱ سال به طول انجامید، این دوران برای الف ها عصر انتظار بود و آنها بیش از پیش سرزمین میانه را به قصد والینور ترک میکردند. سائورون بخش اعظم و ابتدایی این دوره را پنهان بود، با این وجود، نیروها و دست نشانده هایش مکررا ویرانی بر جای می گذاشتند و زمینه را برای بازگشتش فراهم می کردند. حلقه یگانه زمان وسیعی از دوران را مفقود و در تمام دوران دور از چنگال قدرتمندان بود، با این حال طمع دستیابی به آن مخصوصا در سالهای پایانی، موجب اتفاقات کثیری شد. وقایع کتاب سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت در اواخر این دوره اتفاق می افتد.


اطلاعات کمتری از دوران چهارم و کمرنگ تر شدن الف ها و سایر نژادها و بازگشت سایه نیز در دسترس است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *