۰

جهان با چه سرعتی در حال انبساط است؟

جهان با چه سرعتی در حال انبساط است؟

سرعتی که جهان در حال انبساط است ثابت هابل نامیده می شود که به افتخار ستاره شناس ادوین هابل، که با میلتون هوماسون به طور قانع کننده ای نشان دادند که سرعتی که یک کهکشان از زمین دور می شود، متناسب با فاصله آن است. یعنی سرعت = ثابت هابل × فاصله. مرتب کردن مجدد این معادله ثابت هابل = سرعت ÷ فاصله را به دست می دهد، بنابراین ثابت هابل بر حسب واحد کیلومتر در ثانیه (km/s) بر مگاپارسک (Mpc) بیان می شود، که در آن مگاپارسک ۳.۲۶ میلیون سال نوری است.

پس این ثابت چیست؟ جهان با چه سرعتی در حال انبساط است؟ در سال ۱۹۲۹، هابل ارزشی در حدود ۵۰۰ کیلومتر بر ثانیه در مگاپیکسل داشت. اندازه‌گیری‌های بسیار دقیق‌تر، این سرعت را تا حدود سال ۱۹۶۰ به حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه کاهش داد، اما جامعه نجومی به دو اردو تقسیم شد، یکی از آنها ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه بر ثانیه و دیگری با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ثانیه بر ثانیه. حل این مشکل به یکی از پروژه های کلیدی تلسکوپ فضایی هابل (HST) تبدیل شد و در سال ۲۰۰۱ اخترشناسان HST به سرعت ۷۲ کیلومتر بر ثانیه در مگاپیکسل رسیدند.

ستاره شناسان سرانجام خوشحال شدند، اما شادی آنها فقط چند سال طول کشید. اندازه‌گیری‌های دقیق اخیر پس‌زمینه مایکروویو کیهانی، مقادیری در حدود ۶۸ کیلومتر بر ثانیه بر مگاپیکسل را نشان می‌دهد، در حالی که اندازه‌گیری‌هایی با استفاده از مشاهدات انجام شده توسط HST هنوز هم مقادیری در حدود ۷۲ کیلومتر بر ثانیه بر مگاپیکسل را نشان می‌دهند. این اختلاف “تنش هابل” نامیده می شود و هنوز حل نشده است.

منبع: britannica

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *