۰

پرونده جنایی مری ان کاتن، اولین زن قاتل سریالی بریتانیا

پرونده جنایی مری ان کاتن

مری ان کاتن (زاده ۳۱ اکتبر ۱۸۳۲، لو مورسلی، شهرستان دورهام، انگلستان – درگذشته ۲۴ مارس ۱۸۷۳، شهرستان دورهام) پرستار و خانه‌دار انگلیسی بود که معتقد بر این است که مرگبارترین زن قاتل سریالی بریتانیا است. او گفته می‌شود تا ۲۱ نفر را مسموم کرده است.

مری ان در شهرستان دورهام، شمال شرقی انگلستان بزرگ شد. طبق برخی منابع، او در ۱۶ سالگی خانه را ترک کرد تا به عنوان پرستار کار کند، اما سه سال بعد بازگشت و لباس‌ساز شد. در سال ۱۸۵۲ با ویلیام موبری ازدواج کرد و در طول یک دهه بعد، این زوج صاحب هشت یا نه فرزند شدند. (عدم وجود اسناد – مانند گواهی تولد و فوت – جزئیات زیادی از زندگی مری آن را ناسناخته قرار داده است.) پس از نقل مکان های مکرر، خانواده در حدود سال ۱۸۵۶ در هندون، شهرستان دورهام، ساکن شدند. در مقطعی ویلیام یک بیمه عمر برای خود و سه فرزند زنده‌مانده‌شان گرفت؛ فرزندان دیگر بر اثر “تب معده”، بیماری شایعی که علائمی شبیه مسمومیت با آرسنیک داشت، جان خود را از دست داده بودند. تب معده همچنین جان ویلیام را در سال ۱۸۶۴ و جان دو فرزند دیگر را به زودی پس از آن گرفت. مری آن پول بیمه را دریافت کرد و سپس دخترش را به مادرش سپرد.

مری آن پس از آن در ساندرلندِ نزدیک به عنوان پرستار بیمارستان کار کرد و در سال ۱۸۶۵ با یک بیمار به نام جورج ورد ازدواج کرد. با این حال، او در سال بعد درگذشت و گزارش شده است که مری آن پول بیمه نامه دیگری را دریافت کرد. سپس او به عنوان خانه دار برای جیمز رابسون، یک بیوه، کار پیدا کرد. طبق گزارش ها، تنها چند هفته پس از ورود او در سال ۱۸۶۶، یکی از پنج فرزند رابسون بر اثر تب معده درگذشت. سال بعد، مری آن برای دیدن مادرش که حالش وخیم بود رفت و حدود یک هفته پس از بازگشت او درگذشت. مری آن و دخترش با موبری سپس به خانه رابسون نقل مکان کردند. با این حال، در آوریل ۱۸۶۷ دختر و دو فرزند رابسون جان باختند. در آگوست، مری آن با رابسون ازدواج کرد و این زوج صاحب دو فرزند شدند، اگرچه تنها یکی از آنها زنده ماند. در سال ۱۸۶۹ رابسون متوجه شد که مری آن از او دزدی می کند و به درخواست های مکرر او برای گرفتن بیمه عمر مشکوک شد. او به زودی آنجا را ترک کرد – یا بیرون انداخته شد – و برای مدتی بی خانمان بود.

با این حال، در سال ۱۸۷۰ مری آن با فردریک کاتن، بیوه دیگری که برادر یک دوست بود، آشنا شد. در آن سال، خواهر کاتن و کوچکترین فرزندش درگذشتند. در سپتامبر ۱۸۷۰ مری آن و کاتن ازدواج کردند – اگرچه او هنوز با رابسون ازدواج کرده بود – و او بعداً پسری به دنیا آورد. تا پایان سال بعد، کاتن و دو فرزند دیگر مردند؛ طبق گزارش ها، مری آن دوباره غرامت بیمه دریافت کرد. در همین زمان او با یک معشوق سابق، جوزف نا‌ترس، رابطه برقرار کرد، اما بعداً از مرد دیگری به نام جان کوییک منینگ باردار شد. در سال ۱۸۷۲ نا‌ترس درگذشت و دارایی اندک خود را برای مری آن به جا گذاشت. سپس او ادعا کرد که به دلیل داشتن یک پسرخوانده هفت ساله به نام چارلز ادوارد کاتن، نمی تواند با کوییک منینگ ازدواج کند. با این حال، او اضافه کرد: “مدت زیادی اذیت نمی شوم.” پس از مرگ پسر، مقام محلی را در جریان گذاشتند. معاینات نهایتا وجود آرسنیک را در معده او نشان داد. مقامات همچنین اجساد نا‌ترس و دو فرزند دیگر کاتن را نبش قبر کردند و مشخص شد که همه آنها با آرسنیک مسموم شده اند.

پرونده جنایی مری ان کاتن

مری آن به قتل چارلز ادوارد کاتن متهم شد و در حالی که در زندان بود، دختری در ژانویه ۱۸۷۳ به دنیا آمد؛ آن نوزاد – که گفته می شود سیزدهمین فرزند او بود – و یک فرزند دیگر تنها بازمانده های مادر بودند. محاکمه مری آن دو ماه بعد آغاز شد و دفاع ادعا کرد که متوفی گرد و غبار آرسنیک را از رنگ کاغذدیواری استنشاق کرده است، توضیحی معقول با توجه به اینکه آرسنیک در آن زمان در بسیاری از وسایل خانگی رایج بود. با این حال، شواهد دادستانی، به ویژه مرگ های دیگر مرتبط با آرسنیک، غیرقابل عبور بود و او مجرم شناخته شده و به اعدام محکوم شد. مری آن در ۲۴ مارس ۱۸۷۳ در یک اعدام ناشیانه به دار آویخته شد. این کار توسط یک “جلاد به طرز بدنامی دست و پا چلفتی” انجام شد، و دریچه مخفی به اندازه کافی بالا قرار نگرفت تا گردنش را بشکند و جلاد را مجبور کرد تا روی شانه هایش فشار دهد. حدود سه دقیقه طول کشید تا او سرانجام جان باخت.

مری آن هرگز به هیچ یک از مرگ ها اعتراف نکرد و تعداد قربانیان او نامشخص است، اگرچه اکثر منابع بر این باورند که او بیش از ۲۱ نفر را کشته است. در حالی که برخی ادعا می کردند او اولین زن قاتل سریالی بریتانیا بوده است، زنان دیگری پیش از او به دلیل مسموم کردن چندین نفر به دار آویخته شده بودند. با این حال، مری آن تا اواخر قرن بیستم که هارولد شیپمن، که گمان می‌رود تا ۲۶۰ نفر را به قتل رسانده باشد، به عنوان مرگبارترین قاتل کشور شناخته می‌شد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *