۰

نقد و بررسی فیلم ترسناک The Strangers: Chapter 1

نقد و بررسی فیلم ترسناک The Strangers: Chapter 1

در سال ۲۰۰۸، فیلم «غریبه‌ها» به قدری بر ترس از خشونت تصادفی سرمایه گذاری کرد که توانست بودجه خود را ۹ برابر جبران کند. این فیلم زوج نگونبختی را نشان می‌دهد که در حالی که شب را در مکانی ناآشنا می‌گذرانند، بدون هیچ دلیلی قربانی سه فرد روانی نقابدار می‌شوند. در فیلم «غریبه‌ها: فصل ۱»، رنی هارلن کارگردان و آلن آر کوهن و آلن فریدلند نویسنده فیلمنامه سعی در احیای این فرنچایز دارند؛ اما متأسفانه، آن‌ها این کار را با بدبینی آشکار و فیلمنامه‌ای انجام می‌دهند که به طرز واضحی از «غریبه‌ها» تقلید می‌کند. تکرار بهترین خطوط و نکات کلیدی یک اثر کلاسیک فرقه‌ای، ادای احترام محسوب نمی‌شود و این مقدمه فرضی بر جنایات بعدی آنها، تنها باعث خراب شدن چارچوب ساده و شوم فیلم قبلی می‌شود.

فصل ۱ ما را با مایا (مادلین پچ) و رایان (فروی گوتیرز)، زوجی نیویورکی که به طرز مصنوعی زیبا و بیزار از غریزه بقا هستند، همراه می‌کند. مشکلات ماشین آن‌ها را مجبور می‌کند در سفر جاده‌ای خود به پورتلند، اورگان، یک مسیر فرعی روستایی را انتخاب کنند و در یک اقامتگاه Airbnb در شهر کوچکی فرود می‌آیند که در آنجا همه مردم محلی به خاطر شهری بودن، گیاهخواری یا هر چیز دیگری از آن‌ها متنفرند. پس از مقدمه‌ای بی‌مزه، شخصیت‌های شرور شناخته‌شده این فرنچایز، تمام شب با این زوج بازی موش و گربه انجام می‌دهند. برخی از آشوب‌های به وجود آمده اصلی هستند، اما بیشتر آن‌ها – همانطور که قهرمانان احمق ما بعد از ماجراجویی طولانی و دست و پا چلفی خود باید باشند – خسته‌کننده هستند.

این مشکلات درست بعد از عنوان‌بندی شروع می‌شوند، زمانی که به ما گفته می‌شود که سالانه ۱.۴ میلیون جرم خشونت‌آمیز در آمریکا رخ می‌دهد. نه! دقیقاً همین رقم در ابتدای فیلم «غریبه‌ها» ذکر شده است و – هشدار لو رفتن – میزان جرایم خشونت‌آمیز از سال ۲۰۰۸ تغییر کرده است. در واقع، آن‌ها به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند. ممکن است فیلمسازان با گفتن اینکه قرار است فصل ۱ پیش درآمدی بر فیلم «غریبه‌ها» باشد، از این ترس‌آفرینی عذرخواهی کنند، اما اینطور نیست. این نمی‌تواند درست باشد، مگر اینکه شخصیت‌های فیلم اصلی به طور رسمی به عنوان هیپسترهای عجیب و غریبی که از فناوری منسوخ استفاده می‌کنند، بازتعریف شده باشند. این فیلم شامل تبلیغ محصول برای یک اپلیکیشن بانکداری با گوشی هوشمند است! داستان فیلم به وجود اقامتگاه‌های Airbnb بستگی دارد!

سپس اهالی ترسناک محلی وجود دارند – یا باید بگویم روستاییان بی‌فرهنگ؟ این فیلم آنقدر نسبت به مردم روستایی آمریکا بی‌رحم است که می‌تواند فیلم‌های «سوءاستفاده از روستاییان» دهه ۱۹۷۰ را حسادت کند. و برای چه؟ مهاجمان به خانه انگیزه واقعی اینجا نیستند و از نارضایتی طبقاتی انگیزه نمی‌گیرند. آن‌ها از هیچ چیز انگیزه نمی‌گیرند. کل نکته فرنچایز همین است.

نقد و بررسی فیلم ترسناک The Strangers: Chapter 1

فارغ از پیام‌های اجتماعی تردیدآمیز، «غریبه‌ها: فصل ۱» صرفاً یک فیلم ترسناک قابل تحمل است. لحظات پرتنشی وجود دارد و پرش‌های ترسناک زیادی هم دارد، اما فیلمنامه آزاردهنده‌ای آن‌ها را تضعیف می‌کند. پچ، که همچنین تهیه‌کننده اجرایی است، تمام تلاش خود را می‌کند تا ملکه جیغ باشد، اما ناموفق است. این موضوع که او یکی از احمق‌ترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک در حافظه اخیر را بازی می‌کند، کمکی نمی‌کند. اگر نمی‌توانید تحمل کنید که در فیلم‌های ترسناک، آدم‌ها دنبال سر و صداهای عجیب بروند یا سرشان را از سوراخ‌های تبرخورده روی دیوار بیرون بیاورند، پس واقعاً از مایا و رایان متنفر خواهید شد.

حتی اگر بتوانید با تمام نوشته‌های مسخره کنار بیایید، چیز زیادی برایتان عاید نمی‌شود. تمام بخش‌های خوب به‌طور کامل از فیلم اصلی کپی‌برداری شده است، حتی با دیالوگ راجع به «تامارا» و باز کردن یکی از چراغ‌های ایوان. می‌خواستم بگویم «غریبه‌ها: فصل ۱» بهترین بخش‌های خود را از «غریبه‌ها» انتخاب می‌کند، مثل قاتلی که جسد را غارت می‌کند، اما این حرف ممکن است این معنی را بدهد که در مورد این بازسازی خسته‌کننده، حتی نکته‌ی اندکی هم جالب وجود دارد.

با وجود درجه‌بندی R، جای تعجب ندارد که فکر کنید «غریبه‌ها: فصل ۱» درجه PG-13 گرفته است. فقط کمترین اشاره‌ای به مسائل غیر اخلاقی، استفاده ناچیز از فحش و تقریباً هیچ خونریزی‌ای وجود ندارد. این باعث می‌شود این فیلم گزینه‌ای عالی برای مهمانی‌های شبانه‌ باشد، به خصوص با توجه به اینکه پچ با نقش چریل باسور در سریال Riverdale به شهرت رسید. طرفداران جدی فیلم‌های ترسناک و کسانی که به اندازه کافی برای به یاد آوردن فیلم اول سن دارند، مراقب باشید.

اگر دنباله موفق «غریبه‌ها: شکار در شب» ساخته‌ی یوهانس رابرتس در سال ۲۰۱۸ وجود نداشت، نقص‌های این فیلم کمتر به چشم می‌آمد. متأسفانه برای هارلن و دوستانش، آن فیلم با ارائه فضایی جدید، شخصیت‌های پویاتر و صحنه‌ای اوج با موسیقی «خورشیدگرفتگی کامل» (Total Eclipse of the Heart)، این آشفتگی را به طور کامل شکست می‌دهد. من با خوشحالی دو قسمت دیگر از آن را تماشا می‌کنم. اما به جای آن، ما این را داریم – و «غریبه‌ها: فصل ۱» اولین فیلم از سه‌گانه‌ای به رهبری پچ است. لطفاً به من ملحق شوید تا امیدوار باشیم که اوضاع از اینجا به بعد بهتر شود.

«غریبه‌ها: فصل ۱» ممکن است شما را بترساند اگر به اندازه‌ای برای به یاد آوردن «غریبه‌ها» سن ندارید، اما در حالی که فیلم قبلی ظریف و جالب بود، بازسازی رنی هارلن این مسیر را انتخاب می‌کند که مضحک و خسته‌کننده باشد. اگر این فیلم به چیزی مشهور باشد، آن هم به خاطر این است که شخصیت‌های اصلی چقدر احمق هستند. «غریبه‌ها: فصل ۱» با به تصویر کشیدن شهر کوچک آمریکا به عنوان یک نمایش عجایب شوم یا کپی‌برداری مستقیم از بهترین لحظات فیلم اصلی، به طور فعال در برابر تازگی مقاومت می‌کند. اگر واقعاً نیاز دارید زوجی بی‌عرضه را ببینید که مورد حمله قرار می‌گیرند، فیلم «غریبه‌ها» را تماشا کنید. یا بهتر از آن، برای ترس‌آفرینی کمتر و شخصیت‌های پویاتر، فقط «غریبه‌ها: شکار در شب» را تماشا کنید.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *