۰

نام شرک چگونه به دست آمد؟

نام شرک چگونه به دست آمد؟ کنترل امجی

فهرست مطالب

نام شرک چگونه به دست آمد؟ بیش از ۲۰ سال پیش، غول سبز خودخواه و بی امان نمادین دریم‌ورکس روی پرده سینما رفت و خط داستانی کلیشه‌ای افسانه‌ها را به طور کامل زیر و رو کرد. وقتی شرک برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ در سینماها اکران شد، هیچکس نمی‌دانست که چقدر موفق خواهد شد. در واقع، بسیاری از کارمندان درون شرکت فکر می‌کردند به خاطر برداشت مدرن آن از یک داستان کلاسیک، قرار است به یک اثر ساده تبدیل شود، اما خوشبختانه، همه کسانی که حتی کمی شک داشتند کاملا در اشتباه بودند.

در ابتدای اولین قسمت، شرک (با صداپیشگی مایک مایرز) بی‌پروا بی‌ادب، منزجر و کثیف است. وقتی با آدم‌ها برخورد می‌کند، آن‌ها بلافاصله از او می‌ترسند، بنابراین او با خوشحالی روی وحشت غریزی آن‌ها بازی می‌کند و وانمود می‌کند که واقعا یک هیولای خشن و وحشتناک است. با این حال، زمانی که شرک می‌فهد همه از او نمی‌ترسند، به خصوص همراه وفادار جدیدش خر (با صداپیشگی ادی مورفی)، شروع می‌کند به درک اینکه شاید هدف بیشتری در دنیا نسبت به کار خودش و مطابق با انتظارات منفی داشته باشد.

چهار قسمت به طور کامل اکران شده اند که هر کدام نشان می دهد این غول عصبانی چقدر رشد کرده است. با این نفس دوم محبوبیت فرنچایز، طرفداران شروع به پرسیدن سؤالات بزرگتری در مورد سریال کرده اند. یک تئوری خاص در مورد اینکه چگونه شرک به اسم خودش رسیده است، بین طرفداران سر و صدای زیادی به پا کرده است، اما با کمی حفاری، تحقیقات کامل و بازگشت به جایی که داستان شرک از آنجا شروع شد، ما پاسخی داریم.

نام شرک چگونه به دست آمد؟

اطلاعات فیلم شرک ۱:

  • تاریخ اکران: ۱۸ مه ۲۰۰۱
  • کارگردانان: اندرو آدامسون، ویکی جنسن
  • بازیگران: مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز، جان لیتگو، ونسان کسل، پیتر دنیس
  • مدت زمان: ۹۰ دقیقه
  • ژانر اصلی: انیمیشن
  • نویسندگان: ویلیام استیگ، تد الیوت، تری روسیو، جو استیلمان، راجر اس. اچ. شولمن، کدی کامرون
  • صفحه IMDb انیمیشن Shrek
نام شرک چگونه به دست آمد؟ controlmgt

آیا شرک اسمش را همان موقع ساخته است؟

اینکه چرا این سوال پیش آمده، یعنی اینکه آیا شرک خودش اسمش را ساخته است، به این دلیل است که او در گفتن اسمش به الاغ و فیونا (با صداپیشگی کامرون دیاز) تردید می‌کند. در ابتدای اولین فیلم، روستاییان عصبانی با نام بردن کلماتی مثل “آن”، “چیز” و “حیوان” به باتلاق شرک حمله می‌کنند. آنها هرگز او را به عنوان یک موجود هم‌سطح خطاب قرار نمی‌دهند و قطعا نمی‌دانند او دوست دارد چه صدایش بزنند. از شوخ طبعی شرک در مواجهه با مردان زیادی با مشعل و چنگال، واضح است که او به این نوع منفی‌نگری و جهل عادت کرده است. با این حال، وقتی شرک با الاغ آشنا می‌شود، متوجه می‌شود که همه موجودات از او نمی‌ترسند.

وقتی الاغ از شرک می‌پرسد اسمش چیست، غول عظیم‌الجثه با مکثی جواب می‌دهد، “اوه… شرک.” او این را مثل یک واقعیت می‌گوید و دور می‌شود، اما همین مکث است که باعث سردرگمی مردم می‌شود. طرفداران زیادی هستند که بر این باورند او یک اسم را همان موقع ساخته است، یا شاید حتی یک اسم تقلبی برای اجتناب از یک ارتباط واقعی با حیوان سخنگو. با این حال، تئوری دیگری بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسد: مدت زیادی است که کسی از شرک در مورد اسمش نپرسیده است.

به این شکل به آن فکر کنید: مردم شهر هرگز سعی نکرده‌اند با غول باتلاق آشنا شوند، بنابراین هرگز احوالپرسی گرم و رد و بدل خوشی وجود نداشته است. سپس، به خاطر چیزهایی که مردم و موجودات به طور طبیعی درباره غول‌ها شنیده‌اند، همه آنها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا دور بمانند. فقدان دوستی و ارتباط اولیه برای مدت زیادی از شرک پنهان بوده است که وقتی با او نه تنها به عنوان یک هم‌سطح، بلکه به عنوان یک قهرمان رفتار می‌شود، او واقعاً غافلگیر می‌شود. شرک آنقدر به ناشناس ماندن عادت کرده است که گفتن اسمش به کسی و احتمالاً باز کردن دری برای گفتن بیشتر در مورد زندگی‌اش، برای او غیرعادی است.

البته، از آنجایی که این انیمیشن در واقع بر اساس یک کتاب کودک به نام “شرک!” ساخته شده است، موجود بزرگ سبز از قبل یک نام شناخته شده داشته است. با این حال، حالا یک سوال جدید داریم: “شرک” اصلا به چه معناست؟ پاسخ ممکن است شما را غافلگیر کند، زیرا فقط یک کلمه ساختگی احمقانه نیست که از هوا ساخته شده باشد.

نام شرک چگونه به دست آمد؟

تاریخچه این غول سبز

نام شرک چگونه به دست آمد؟ ممکن است برخی از طرفداران با دانستن اینکه شرک در واقع برگرفته از کتاب کودکانه اثر ویلیام استیگ به نام “شرک!” متعجب شوند. داستان این کتاب در مورد یک غول بزرگ، سبز و زشت به نام شرک است که پس از بیرون انداخته شدن از خانه توسط والدینش، به سفری برای پیدا کردن یک شاهزاده خانم بسیار زشت‌تر می‌رود. شرک پس از ملاقات با یک جادوگر، متوجه می‌شود که قرار است با یک الاغ برخورد کند که او را برای ملاقات با یک شاهزاده خانم وحشتناک زشت ببرد که با او ازدواج کند. در پایان داستان، شرک و شاهزاده خانم با هم ازدواج می‌کنند و از اینکه زوجی ترسناک و وحشتناک هستند، به شدت خوشحالند.

حالا، خود کتاب توضیحی در مورد چگونگی به دست آمدن نام شرک ارائه نمی‌دهد، اما نگاهی به زبان و همچنین اصل و نسب استیگ، بینشی به ما می‌دهد. نام “شرک” در واقع از کلمه ییدیش שרעק (shrek) آمده است که به معنی “ترس” یا “وحشت” ترجمه می‌شود و با کلمه آلمانی Schreck که به معنی “ترس” یا “هراس” است مرتبط است. حالا با نگاهی به فرهنگ استیگ، والدین او هر دو مهاجر لهستانی-یهودی بودند، بنابراین انتظار می‌رفت که حتی زمانی که به بروکلین، نیویورک نقل مکان کردند و پسرشان را به دنیا آوردند، در خانه به زبان ییدیش صحبت کنند، و بدین ترتیب ارتباط مستقیمی بین زبان و رمانتیک‌سازی نام شرک ایجاد شود.

در مجموع، دانستن اینکه چیزی به سادگی یک نام چقدر می‌تواند در مورد شخصیت‌های فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی ساده باشد، واقعاً جالب است. با توجه به اینکه شرک این غول بزرگ و ترسناک است که باعث فرار مردم برای نجات جانشان می‌شد، منطقی بود که به او نامی بدهند که دقیقاً تعریف کند او کیست. با این حال، در اقتباس‌های انیمیشن، شرک در واقع قلب مهربانی دارد. او در اولین فیلم به الاغ می‌گوید که غول‌ها مثل پیاز هستند؛ لایه‌هایی دارند، اما این مقایسه کاملاً از ذهن الاغ می‌گذرد. سپس شرک در طول چهار (به زودی پنج) قسمت ثابت می‌کند که او در واقع فردی واقعاً عالی است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *