۰

چطور بلاگر سفر شویم؟ راهنمای تولید محتوا در سفر

C:\Users\meysam\Desktop\HOW_to_be_a_travel_blogger.jpg

سفر ما را با دنیای جدیدی آشنا می‌کند. در طول سفر مردمان جدیدی را می‌بینیم، با آداب‌ورسوم محلی آشنا می‌شویم. جاذبه‌های گردشگری، مکان‌های دیدنی، غذاها و حتی خانه‌های روستایی و بوم­گردی همگی جزء زیبایی‌های سفر به حساب می‌آید. تنها کافی‌ است که یک دوربین عکاسی، فیلم‌برداری، دفترچه یادداشت و خودکار همراه خود داشته باشیم تا لحظات جذاب و هیجان‌انگیز سفرمان را ضبط کنیم و آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم. البته برای تولید محتوا در سفر و بلاگر شدن به نکات و ترفندهایی نیز نیاز است که در این مقاله برخی از آن‌ها را بررسی می­کنیم.

اگر دوست دارید تولید محتوای جذابی در طول سفر داشته باشید تا پایان مقاله همراه ما باشید تا درک کلی نسبت به این فضا و روش‌های تولید محتوا به دست آورید.

چه محتوایی را می‌توان در سفر تولید کرد؟

از زمانی که پای خود را از خانه بیرون می‌گذارید تا زمانی که دوباره کلید می‌اندازید و وارد خانه می‌شوید، سفر شما طول می‌کشد. در تمامی این مراحل اتفاقات مختلفی برای شما رخ خواهد داد. شما می‌توانید قدم به قدم و جزءبه‌جزء تمامی اتفاقات سفرتان را ذکر کنید. از هزینه‌های رزرو بلیط هواپیما گرفته تا تاکسی و هتل بگویید.

بخش مهمی از سفر شما شامل بازدید از جاذبه‌های گردشگری، برخورد با مردم محلی، رفتن به بازارهای مختلف، امتحان کردن نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی می‌شود. حتماً سعی کنید عکس‌های خلاقانه و جذابی از این بخش از سفر خود بگیرید. فیلم‌برداری کردن را نیز فراموش نکنید. در زمان فیلم‌برداری، اتفاقاتی که در حال ضبط آن هستید را به شکلی جذاب روایت کنید.

اگر مشکلی برای شما پیش آمد یا احساس کردید که برنامه سفری که از قبل طراحی کرده‌اید با آنچه که در حال تجربه آن هستید، همخوانی ندارد، آن را در محتوای خود ذکر کنید.

در آخر شما می‌توانید محتوای خود را به اشکال زیر طراحی کنید:

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدئویی
  • محتوای صوتی

محتوایی که تولید کرده‌اید را می‌توانید به شکل‌های مختلفی انتشار دهید. این محتوا می‌تواند به شکل استوری‌های اینستاگرامی، پست‌های اینستاگرام، صفحات بلاگ در وب‌سایت شخصی یا حتی فیلم‌هایی در یوتیوب بارگذاری شود.

همچنین می‌توانید سفرنامه خود را به شکل صوتی به‌صورت پادکست در پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید. گر هم احساس کردید، سفرنامه شما آن‌قدر جذاب و گیرا است که افراد دیگری برای خواندن آن حاضر به پرداخت پول هستند، می‌توانید آن را به‌صورت کتاب منتشر کنید.

مهارت‌های لازم برای تولید محتوا در سفر

برای‌آنکه بتوانید به یک بلاگر حرفه‌ای سفر تبدیل شوید، لازم است که در طول سفر دقت و توجه زیادی نسبت به اتفاقات و رویدادهای اطرافتان داشته باشید. همچنین لازم است که اطلاعات خوبی درباره جاذبه‌های گردشگری آن مقصد به دست آورید تا در هنگام روایتِ سفرِتان از این اطلاعات استفاده کنید.

ازجمله مهارت‌های دیگری که برای بلاگر حرفه‌ای سفر لازم است عکاسی، فیلم‌برداری و یادداشت برداری است. لازم است یک گوشی­ای که دوربین خوبی دارد را همراه خود به سفر ببرید یا اگر می‌توانید هزینه کنید، دوربین عکاسی یا فیلم‌برداری با کیفیتی بخرید.

اگر محتوای ویدئویی و پادکست تولید می‌کنید، لازم است که تا حدودی درباره فن بیان بدانید تا نحوه صحبت شما برای مخاطبانتان جذاب و گیرا باشد.

از دیگر مهارت‌های مهم توانایی داستان گویی و داستان‌نویسی است. تمام سفرتان یک داستان به حساب می‌آید و شما نقش اول آن هستید. باید بتوانید به‌گونه‌ای جذاب اتفاقات و رویدادهای سفرتان را بنویسید یا بگویید تا مخاطب جذب داستان شما شود.

اگر می‌خواهید محتوای خود را به‌صورت نوشتاری پخش کنید، لازم است که درباره شیوه‌های نویسندگی و ویراستاری اطلاعاتی به دست آورید.

اگر هم می‌خواهید محتوای تصویری و ویدئویی داشته باشید، لازم است که با نرم‌افزارهای ادیت عکس و ویدئو نظیر فتوشاپ، ایلاستریتور، ادوب پریمیر و نرم‌افزارهای مشابه آشنا شوید.

مراحل تولید محتوا در سفر

برای اینکه بتوانید سفرنامه جذابی بنویسید لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: در این مرحله شما باید اطلاعات جامعی درباره مقصد سفرتان به دست بیاورید. این‌که چگونه می‌توانید به سراغ رزرو هتل، بلیط هواپیما، ویزا، بیمه مسافرتی، تور گردشگری، ترانسفر فرودگاهی و جاذبه‌های گردشگری بروید. بهتر است که درباره آب‌وهوای مقصد، جغرافیا و کمی تاریخ آن بدانید تا در هنگام روایت کردن سفرتان این اطلاعات را به مخاطبان ارائه دهید.

در ابتدا برای خود مشخص کنید که می‌خواهید محتوایتان را به چه صورتی و در کجا پخش کنید و طبق آن به سراغ افرادی بروید که فکر می‌کنید محتوای تولید شده توسط آن‌ها برای مخاطبین جذاب بوده است. به طور مثال اگر می‌خواهید سفرنامه خود را در اینستاگرام منتشر کنید، بهتر است که به سراغ بلاگرهای اینستاگرام بروید.

مرحله‌ی دوم: در این مرحله شما باید بتوانید محتواهای خلاقانه­ای را در طول سفر خود تهیه کنید. عکس‌های جذابی بگیرید، فیلم‌های جذابی را ضبط کنید و تا جایی که می‌توانید یادداشت‌برداری کنید تا در هنگام تولید سفرنامه چیزی را از قلم نیندازید.

C:\Users\meysam\Desktop\travel_blogger.jpg

مرحله سوم: در این مرحله شما از سفر باز گشته‌اید و لازم است که تمام یادداشت‌ها و محتویات خود را کنار هم قرار دهید تا بتوانید یک سفرنامه جذاب و منسجم را طراحی کنید. در انتهای این مرحله لازم است که نوشته‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های خود را ادیت کنید.

مرحله ۴: در این مرحله شما باید محتوای خود را در شبکه­های اجتماعی موردنظرتان، وب‌سایت یا حتی به شکل کتاب منتشر کنید.

چگونه محتوایی جذاب در سفر تولید کنیم؟

  • برای آنکه بتوانید محتوای جذابی را در طول سفر تهیه کنید، لازم است که به مهارت‌هایی که در بخش‌های پیشین مقاله به آن اشاره کردیم تسلط داشته باشید.
  • هم چنین داشتن اطلاعات خوب درباره مقصد سفرتان به شما کمک می‌کند تا یک روایتگر توانمند به حساب بیایید.
  • به‌طورکلی شما باید بتوانید محتوایی را تولید کنید که هم جذاب و دیدنی باشد و هم نکات آموزنده‌ای را به مخاطب انتقال دهد.
  • می‌توانید از هزینه‌های سفر خود بگویید، به طور مثال اگر به سراغ بلیط چارتر رفته‌اید، قیمت آن چگونه بوده است و چرا آن را انتخاب کرده‌اید.
  • از ویژگی‌های هتل و امکانات و خدمات آن بگویید.

C:\Users\meysam\Desktop\travel-blogging.jpg

  • از جاذبه‌های گردشگری که به دیدن آن‌ها رفته‌اید، هزینه ورودی، ساعت بازدید و علت انتخاب آن بگویید.
  • عکس‌های خلاقانه و ویدئوهای جذابی را بگیرید.
  • سعی کنید با مردم محلی آن مقصد ارتباط برقرار کنید.
  • اگر آداب‌ورسوم سنتی خاصی دارند و اجازه می‌دهند، از آن‌ها تصویربرداری کنید.
  • اگر خاطره جذابی برایتان رخ داده است یا اتفاق ناگواری برایتان پیش‌آمده، حتماً آن را تعریف کنید.
  • سعی کنید خودتان را جای مخاطب بگذارید، دوست دارید در زمان دیدن یا خواندن یک محتوای سفر چه چیزی را به دست آورید.

جمع­بندی

اگر دوست دارید به یک سفرنامه‌نویس یا بلاگر سفر حرفه‌ای تبدیل شوید، لازم است که در ابتدا برای خود مشخص کنید که دوست دارید چه نوع محتوایی تولید کنید و آن را در کجا نشر دهید. سپس باید مهارت‌های مختلفی از داستان‌نویسی گرفته تا فیلم‌برداری و عکاسی و نویسندگی را یاد بگیرید. سپس باید مراحل مختلفی که در این مقاله به آن­ها اشاره کردیم را طی کنید تا بتوانید محتوای باکیفیتی را تولید کنید.

رپورتاژ آگهی

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *