۰

استفاده از موشن گرافیک در تیتراژ فیلم و سریال

شاید شما هم وقتی صحبت از موشن گرافیک می شود، یاد تیزر های تبلیغاتی و یا موشن گرافیک های کوتاه آموزشی و فرهنگی میوفتید. اما کمتر کسی می داند که موشن گرافیک ها چه کاربردهایی می توانند داشته باشند. یکی از خاص ترین این کاربردها، استفاده از موشن گرافیک در تیتراژ فیلم و سریال هاست.

موشن گرافیک ها استفاده های متنوع و گسترده‌ای را در دنیای تولید محتوا دارند، اما هرکدام آن ها نکات و ریزه‌کاری های مختص به خود را دارند. در این مقاله هدف آشنایی شما با کاربرد و چند نمونه موشن گرافیک در تیتراژ فیلم و سریال ها است.

چرا از موشن گرافیک در تیتراژ ها استفاده می کنند؟

در گذشته تیتراژ ها صرفا نمایشی ساده از نوشته ها به همراه موزیک متن بودند اما به مرور با پیشرفت ابزارها و امکانات گرافیکی، تیتراژ ها هم پیچیدگی های مختلف تصویری و نمایشی پیدا کردند تا جایی که امروزه تیتراژ ها بسیار جذاب و چشم‌نواز و حتی حاوی مفاهیم خاصی شدند. 

در این میان موشن گرافی، به دلیل اینکه به شما امکان نمایش تصاویر به صورت دلخواه و استفاده از افکت ها و جلوه های بصری مختلف را می دهد. شما می توانید به کمک موشن گرافی، افکت های مختلفی را روی متن و تصویر ها اعمال کنید. 

استفاده از موشن گرافیک در تیتراژ فیلم

چند نمونه استفاده از موشن گرافی در تیتراژ ها

حتما تاکنون نمونه های بسیار متنوع و زیادی از استفاده از موشن گرافی در تیتراژ هارا دیده‌اید اما به آن ها دقت نکرده اید. یکی از معروف ترین مثال ها برای این مورد فیلم سینمایی Catch me if you can است. در این فیلم لئوناردو دی کاپریو در نقش آبگنال و تام هنکس در نقش کارل هانرتی، مامور اف بی آی نقش آفرینی می کنند. «اگر می توانی مرا بگیر» در حوزه های مختلفی جوایز متعددی کسب کرده است. 

سناریو تیتراژ این فیلم مرتبط با داستان فیلم بوده و در سال اکران این فیلم جزو تیتراژ های متفاوت و جذاب به شمار می رفته است.

برخی از دیگر فیلم هایی که از این تکنیک استفاده کردند عبارتند از:

  • “The Girl with the Dragon Tattoo”
  • “Zombieland”
  • “Stranger Things”
  • “Black Mirror”
  • “Westworld”

پیدا کردن ایده و سناریو برای تیتراژ فیلم

بی‌شک پیدا کردن یک سناریوی اصولی و درست برای تیتراژ یک فیلم کاری بسیار چالش برانگیز و دشوار است. برای اینکار شما باید پارامترهای مختلفی مانند موضوع فیلم، سبک و ژانر آن، سلیقه و گروه سنی مخاطب و.. را مدنظر قرار دهید. برای همین بسیاری از کارگردان ها به جای استفاده از موشن گرافی های خلاقانه و جذاب در تیتراژ شروع یا پایانی فیلم ها به سراغ تیتراژ های ساده و معمولی می‌روند.

اگر به دنبال ساخت موشن گرافیک های خاص و خلاقانه هستید، بهتر است به یک استودیو متخصص در این حوزه مراجعه کنید. استودیو تبلیغاتی لنزآپ به عنوان یکی از استودیو های خلاق و در عین حال با تجربه در حوزه تولید محتوا می باشد که با سناریوهای خلاقانه و قیمت های بسیار مقرون بصرفه‌ای که دارد توانسته در ۱۰ سال فعالیت خود تجربه همکاری با مجموعه های بزرگی مانند بانک شهر، هواپیمایی هما، تک ماکارون و… را در کارنامه خود ثبت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات و قیمت خدمات ساخت موشن گرافیک، کافیست همین حالا به سایت لنزآپ مراجعه و یا با شماره تلفن ۹۱۰۹۹۴۰۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

ساخت موشن گرافی برای فیلم

مراحل تولید موشن گرافیک

اگر برای ساخت موشن گرافیک تصمیمتان جدی شد پیش شروع به کار لازم است تا با مراحل تولید موشن به صورت کلی آشنا باشید:

۱ – تحقیق و هدف گذاری

بطور کلی، یکی از اولین مراحل ساخت موشن گرافیک تجزیه و تحلیل داده‌های موجود برای تعیین هدف، شناخت مخاطبان و تعیین پلتفرم مورد نظر برای انتشار موشن گرافیک است. در این مرحله باید به دقت بررسی شود که هدف اصلی از ساخت موشن گرافی چیست؟ و مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

۲ – ایده ‌پردازی

در این مرحله شما میتوانید با دوستان، همکاران یا تیمی متخصص در زمینه تولید محتوا و طراحی موشن گرافیک مشورت بگیرید.

۳ – تهیه سناریو

موشن گرافیک شما چه سمعی بصری باشد و چه تصاویر متحرک بدون صدا، شما برای ساخت آن به یک فیلمنامه احتیاج دارید. در این مرحله زمان آن است که ایده‌های منتخب خود را به سناریو تبدیل کنید.

۴ – تهیه استوری برد

حال باید از طریق استوری برد، فیلمنامه و تصاویر بصری را به هم مرتبط کنید و یک گام به شکل گیری محصول نهایی نزدیکتر شوید. استوری برد (Storyboard) مجموعه‌ای از نقاشی‌ها یا تصاویر است که به ترتیب زمانی نشان می‌دهد که چگونه یک صحنه یا داستان در یک موشن گرافیک پیش می‌رود.

۵ – طراحی

در این مرحله بر اساس استوری بردی که تهیه کرده‌اید، تیم طراحی، طرح‌های لازم برای تهیه موشن گرافیک را با استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر Adobe Illustrator ایجاد میکنند.

۶ – متحرک‌سازی طرح‌ها

حال زمان آن است که طرح های نهایی را متحرک کنید! برای این کار انیماتور از نرم‌افزارهایی نظیر Adobe Premiere Pro و Adobe After Effects استفاده می‌کند.

۷ – صداگذاری

بسته به نوع و مدل موشن شما، ممکن است نیاز به گوینده داشته باشید. یا اینکه موسیقی متن یا افکت های صوتی ای نیاز داشته باشید که در این مرحله باید به موشن خود اضافه کنید.

۸ – ارزیابی نهایی

قبل از انتشار، لازم است که موشن گرافیک خود را با دقت بررسی کنید. برای این منظور، آن را با دقت تماشا کنید و مطمئن شوید که همه جزئیات به درستی پخش شده‌اند و زمانبندی تصاویر و صدا صحیح است. کیفیت تصاویر و عناصر گرافیکی را چک کنید. پس از بررسی موشن گرافیک، آن را در دستگاه‌های مختلف تست کنید. مطمئن شوید که در سایز‌های صفحات و نسخه‌های مختلف (برای تلفن همراه، تبلت، رایانه) به خوبی پخش می‌شود و مشکلی ندارد.

طراحی موشن گرافیک

هزینه ساخت موشن گرافیک

به طور کلی نمی توان فرمول و یا تعرفه مشخص و ثابتی برای هزینه های ساخت موشن گرافیک اعلام کرد، زیرا عوامل و پارامتر های بسیاری مانند طول زمان موشن گرافیک، ایده و سناریو و کیفیت طراحی در قیمت ساخت موشن گرافیک موثر هستند. بنابراین هر استودیویی با توجه به پروژه شما و شرایط کاری خود، قیمت و هزینه طراحی موشن گرافیک را به شما اعلام خواهد کرد.

 

خدمات طراحی و ساخت موشن گرافیک – لنزآپ

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، استودیوی تبلیغاتی لنزآپ یکی از استودیوهای بنام و پرآوازه در زمینه تولید محتوا، مانند محتواهای تبلیغاتی، عکاسی تبلیغاتی،‌ تیزر های صنعتی و… است. وجه تمایز لنزآپ با سایر استودیوهای پایتخت، در مشاوره های رایگان آن هاست. فارغ از اینکه شما مشتری لنزآپ باشید یا خیر، می توانید با شماره تلفن ۹۱۰۹۹۴۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید و درخواست رزرو وقت مشاوره رایگان کنید. 

استودیو تبلیغاتی لنزآپ

رپورتاژ آگهی
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *