۰

ابزار های آماده برای فتوشاپ

مطمئناً شما نیز با فتوشاپ آشنا بوده و در مورد آن و کاربرد فوق العاده‌اش در بهتر شدن عکس‌ها اطلاعاتی دارید. لازم به ذکر است که اولین قدم در فرآیند یادگیری این نرم افزار، شناخت ابزار های آماده برای فتوشاپ، امکانات و نحوه استفاده از آنها است. شایان ذکر است که ابزارهای فتوشاپ در سمت چپ محیط برنامه فتوشاپ و در Toolbar قرار گرفته‌اند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی نرم افزار فتوشاپ، ابزارها، نحوه استفاده از آنها و سایر موارد این‌چنین بپردازیم.

معرفی نرم افزار Adobe Photoshop

نرم افزار Adobe Photoshop و یا به اختصار فتوشاپ یک ویرایشگر تصاویر گرافیکی است که توسط شرکت Adobe Systems و تنها برای سیستم عامل‌های ویندوز و OSX طراحی، اجرا و در طی این سال‌ها توسعه یافته است. لازم است بدانید که نرم افزار فتوشاپ در سال ۱۹۸۸ میلادی توسط توماس و جان نول ساخته و عرضه شده است.

نرم افزار فتوشاپ از فرمت‌های گرافیکی متنوع و گسترده‌ای پشتیبانی می‌کند، این در حالی است که نرم افزار فتوشاپ، فرمت‌های PSD و PSB را به عنوان فرمت‌های مخصوص خود طراحی و اجرا کرده است. علاوه بر این، لازم است بدانید که نرم افزار فتوشاپ نه تنها گزینه مناسبی برای ویرایش تصاویر است، بلکه توانایی‎‌های محدودی در ویرایش متن، تصاویر وکتور، گرافیک سه بعدی و ویرایش ویدئوها نیز دارد.

ابزارهای قدرتمند و شناخته شده فتوشاپ

با گسترش استفاده و محبوبیت نرم افزار فتوشاپ، شرکت تولید کننده فتوشاپ و بسیاری از شرکت‌های دیگر اقدام به طراحی ابزارهای آماده برای استفاده بهتر و کاربرد بیشتر فتوشاپ کردند. ‌لازم به ذکر است که نرم افزار فتوشاپ دارای ۳ گروه ابزار قدرتمند است. این ابزار‌های فتوشاپ عبارتند از: ابزارهای marquee، ابزارهای Lassa، ابزارهای Quick selection و همچنین ابزارهای Magic wand. لازم است به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که دو ابزار انتهایی در یک گروه قرار دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی ابزار های آماده برای فتوشاپ بپردازیم.

ابزارهای انتخاب یا اصطلاحاً ابزارهای دورگیری

  1. Quick selection tool
  2. Magic wand tool

ابزار های آماده برای فتوشاپ با هدف روتوش تصاویر

  1. Spot Healing brush toolSpot Healing brush tool
  2. Healing brush tool
  3. Patch toolPatch tool

ابزار های آماده برای فتوشاپ به منظور تغییر غلظت و روشنایی رنگ‌ها

  1. Dodge tool
  2. Burn tool
  3. Sponge tool

معرفی ابزار های آماده فتوشاپ، ابزارهای انتخاب

در این بخش قصد داریم به معرفی ابزارهای انتخاب و یا اصطلاحاً دورگیری نرم افزار فتوشاپ بپردازیم.

۱.     Quick selection tool

همانطور که از نام این ابزار فتوشاپ می‌توان حدس زد، Quick selection tool گزینه‌ای ایده‌آل برای دورگیری سریع است. آن دسته از افرادی که به صورت مداوم و دائمی از نرم افزار فتوشاپ استفاده می‌کنند، ابزارQuick selection tool را از جمله پرکاربردترین و هوشمندانه‌ترین ابزار نرم افزار فتوشاپ می‌شناسند. برای استفاده از این ابزار باید مراحل اشاره شده در زیر را دنبال کنید.

  1. در ابتدا لازم است گزینه Quick selection tool را از نوار ابزار نرم افزار فتوشاپ انتخاب کنید.
  2. در قدم بعدی کوچکی، بزرگی عکس و اندازه برش‌ها را از طریق نوار ابزار نرم افزار فتوشاپ تعیین کنید.
  3. قسمت‌های مورد نظر از عکس را انتخاب کنید.
  4. آن قسمتی که بیشترین بخش عکس را شامل می‌شود، انتخاب کرده و با پایین نگه داشتن کلید Alt و کشیدن روی قسمت اضافی از حالت انتخاب خارج کنید.

۲.     Magic wand tool

ابزار Magic wand tool از جمله قدیمی‌ترین ابزارهای فتوشاپ است و با عنوان عصای جادویی در بین دوست‌داران نرم افزار فتوشاپ شناخته می‌شود. لازم است بدانید که در این ابزار نرم افزار فتوشاپ، انتخاب پیکسل‌ها بر اساس تشابه رنگ و روشنایی انجام می‌شود. این نوع از ابزار های آماده برای فتوشاپ، گزینه بسیار مناسبی برای جدا کردن پس زمینه از تصویر کانونی هستند.

برای استفاده از این ابزار منحصر به فرد لازم است در ابتدا، این ابزار را از نوار ابزار انتخاب کنید. از آنجایی که این ابزار نرم افزار فتوشاپ بر اساس رنگ است، در نتیجه، با کلیک در یک ناحیه از تصویر، می‌توانید رنگ‌ مشابه را از رنگ‌های موجود در تصویر، انتخاب کنید.

Tolerance یکی از پرکاربردترین گزینه‌های این ابزار منحصر به فرد است. وظیفه این گزینه تنظیم میزان دقت ابزار است. در واقع، این گزینه به گونه‌ای طراحی شده است که هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد دقت ابزار کمتر خواهد بود. توجه داشته باشید که عکس این قضیه نیز وجود دارد، یعنی هر چقدر این مقدار کمتر باشد دقت ابزار افزایش خواهد یافت.

  1. Photoshop effect

افکت ها و فیلتر های رنگی آماده فتوشاپ به شما کمک میکنند تا فقط با یک کلیک، تم های رنگی مختلف را روی تصویر خود اعمال کنید و یا مراحل اصلاح رنگ و نور تصویر خود را بسیار ساده و سریع فقط با اعمال یک افکت فتوشاپ آماده انجام دهید، افکت های آماده فتوشاپ را از لینک زیر می توانید دانلود کنید:

https://cgkok.com/cg-category/photoshop-effect/

افکت فتوشاپ

  1. پترن فتوشاپ

پترن ها یک مدل تکراری از عناصر و طرح های مختلف هستند، که به صورت متناوب تکرار می شوند، استفاده از پترن ها در طراحی های مختلف بسیار کاربردی است و یکی از پر کاربرد ترین ابزار های فتوشاپ، پترن ها هستند، شما می توانید پترن های آماده جذاب و حرفه ای را از لینک زیر دانلود کنید:

https://cgkok.com/cg-category/pattern/

پترن فتوشاپ

  1. براش فتوشاپ

براش یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین ابزار های طراحی در فتوشاپ است، از براش به شکل های مختلف در طراحی ها استفاده می شود، فتوشاپ امکانات زیادی برای ساخت براش های سفارشی و خلاقانه دارد و آرشیو بزرگی از براش های آماده حرفه ای هم در اینترنت وجود دارد، نمونه های از براش آماده فتوشاپ را از لینک زیر می توانید دانلود کنید:

https://cgkok.com/cg-category/photoshop-brushes/

براش فتوشاپ

معرفی ابزار های آماده برای فتوشاپ، ابزار روتوش

این دسته از ابزارهای فتوشاپ، گزینه مطلوبی برای کار با غلظت و روشنایی رنگ‌ها هستند.

۱.       Dodge Tool

Dodge Tool ابزاری برای روشن کردن یک ناحیه از عکس است. برای استفاده از ابزار dodge، لازم است، مراحل اشاره شده در زیر را انجام دهید.

  1. در ابتدا از نوار ابزار نرم افزار فتوشاپ، Dodge Tool را انتخاب کنید.
  2. در ادامه از از پنل لایه‌ها، لایه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  3. اندازه براش را متناسب با اندازه مورد نظر خود، تنظیم کنید.
  4. سپس، با استفاده از ویژگی Exposure می‌توانید قدرت ابزار dod را تغییر دهید.
  5. در نهایت و پس از انجام دادن مراحل اشاره شده در بالا، می‌توانید با کشیدن ابزار بر روی قسمت‌های تیره عکس را روشن‌تر کنید.

۲.       ابزار Burn tool

در این از بخش از معرفی ابزار های آماده برای فتوشاپ، قصد داریم به معرفی ابزار burn بپردازیم. ابزار burn، به منظور تیره کردن قسمتی از یک تصویر استفاده می‌شود و نحوه استفاده کردن از این ابزار کاملاً مشابه با ابزار dodge است. ابزارهای Dodge و Burn دو ابزار کاربردی در نرم افزار فتوشاپ به شمار می‌آید.

۳.       ابزار sponge Tool

 ابزار sponge یک گزینه ایده‌آل و منحصر به فرد برای تغییر درجه اشباع رنگ ناحیه مورد نظر در یک تصویر است.

مزایا و کاربردهای ابزار های آماده برای فتوشاپ

به طور کلی مزایای استفاده از ابزارهای طراحی شده و آماده نرم افزار فتوشاپ، شامل موارد اشاره شده در زیر است.

  1. تنظیم و کنترل رنگ تصاویر
  2. حذف قرمزی چشم‌ها در تصاویر ثبت شده
  3. تنظیم کردن میزان سیاه و سفیدی عکس‌ها
  4. تنظیم و کنترل کردن سایه‌ها در تصاویر ثبت شده
  5. روتوش کاربردی و سریع عکس‌ها
  6. دادن جلوه و نمای بیشتر به عکس‌‌ها
رپورتاژ آگهی

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *