۰

نقد و بررسی سریال ۳ Body Problem

اقتباس از رمان علمی-تخیلی “مسأله سه-جسم” اثر سی‌کسین لیو کار ساده‌ای نیست. این داستان حماسی در خطوط زمانی مختلف جهش می‌کند و بین دیدگاه‌های تعدادی از شخصیت‌ها می‌چرخد. همه اینها برای انتقال ایده‌های بزرگ در مورد فیزیک و نجوم در متن یک راز پر از وقایع عجیب و غریب است.

اقتباس سریالی نتفلیکس از این رمان، با عنوان “مسأله سه-جسم”، موفق است زیرا بر محدود کردن دامنه آن روایت گسترده تمرکز می‌کند و بر عنصر انسانی راز و افرادی که درگیر رویدادهای عجیب آن شده‌اند، تأکید دارد.

در دنیای “مسأله سه-جسم” اتفاقات عجیب زیادی وجود دارد که با فروپاشی آشکار علم شروع می‌شود. به نظر می‌رسد آزمایش‌های فیزیک سطح بالا ناگهان دیگر کار نمی‌کنند و برترین ذهن‌های سراسر سیاره نمی‌توانند نتایجی را که می‌بینند، درک کنند. انگار قوانین جهان هستی پوچ شده‌اند و تأثیر آن چنان عمیق است که فیزیکدانان به طور مداوم مرده پیدا می‌شوند، بسیاری به ظاهر خودکشی کرده‌اند.

در این سریال، بخش زیادی از این راز به دامان پنج دوست فیزیکدان نابغه می‌افتد که پس از خودکشی معلم سابقشان دوباره به هم می‌پیوندند و همچنین بازرس پرونده که سعی می‌کند بفهمد با تمام این دانشمندان مرده چه اتفاقی افتاده است. این رویکردی متفاوت با نحوه روایت داستان توسط لیو است، که بسیاری از عناصر را بین شخصیت‌های پراکنده‌تر پخش می‌کند. در نتیجه، خواننده کل راز را می‌بیند، اما افرادی که واقعاً درگیر آن هستند، تمایل دارند تنها قطعات کوچک‌تری به دست آورند که تا حدودی تأثیر را بر هر یک از آنها به صورت جداگانه کاهش می‌دهد.

نقد و بررسی سریال 3 Body Problem

این رویکرد، از سازندگان «بازی تاج و تخت» دیوید بنیوف و دی‌بی وایس، به همراه الکساندر وو، همکار خالق سریال «وحشت: بدنامی»، به زمین‌گیر کردن داستان در مجموعه‌ای از روابط نزدیک کمک می‌کند. شخصیت‌ها ساخته‌های اصلی هستند، هرچند که عناصری از چندین شخصیت مختلف از «مسئله سه-جسم» و دو دنباله آن را نیز در بر می‌گیرند و شخصیت‌ها و روابط آن‌ها با یکدیگر قلب نمایش را تشکیل می‌دهند. گاهی اوقات، گروه و نقش آن‌ها در داستان می‌تواند باورپذیری را به خطر بیندازد – اتفاقات عجیب زیادی برای همان تعداد کمی از افراد می‌افتد – اما به طور کلی، این یک تغییر هوشمندانه است که به سریال اجازه می‌دهد تا روی واکنش‌های شخصیت‌ها به تجربیاتشان تأمل کند، و این به درک‌پذیری بیشتر همه چیز کمک می‌کند.

بخش اعظمی از هیجان سریال با بازی‌های درخشان بندیکت وانگ در نقش دا شی، بازرس سابق اطلاعاتی جدی و بی‌حاشیه که سعی می‌کند بفهمد چه جهنمی در حال رخ دادن است، و لیام کانینگهام، بازیگر کهنه‌کار «بازی تاج و تخت» در نقش توماس وید، رئیس خشن و بی‌احساسش، به وجود می‌آید. هر دوی آن‌ها به داستان زیربنایی قدرتمندی می‌بخشند که به متعادل کردن واکنش‌های احساسی لحظه‌ای فیزیکدانان کمک می‌کند. وید همچنین یک اصلاح هوشمندانه دیگر در داستان اصلی است – او یک شخصیت از کتاب سوم است که حضور پررنگ‌ترش در اقتباس به برقراری ارتباط بین رویدادهای پراکنده‌تر و منسجم‌تر کردن کل داستان کمک می‌کند.

داستان حول یک بازی ویدیویی پیشرفته به نام «مسئله سه-بدنه» می‌چرخد که بازیکنان را به دنیای مجازی عجیبی می‌فرستد و به «مسئله سه-جسم» فرصت می‌دهد تا جلوه‌های ویژه‌اش را به رخ بکشد. برخی از بهترین سکانس‌های آن درون «مسئله سه-جسم» اتفاق می‌افتند، که در سیاره‌ای با خورشیدی دمدمی‌مزاج که به طور دوره‌ای آن را نابود می‌کند، جریان دارد و سریال نشان می‌دهد که چنین پایانی چقدر شگفت‌انگیز و وحشتناک خواهد بود.

نقد و بررسی سریال 3 Body Problem

با اینکه لحظات مربوط به جلوه‌های ویژه هیجان‌انگیز هستند، برخی از بهترین لحظات «مسئله سه-جسم» صحنه‌های احساسی بین دوستان است. جان بردلی، یکی دیگر از بازیگران کهنه‌کار «بازی تاج و تخت»، به عنوان فیزیکدانی که از نبوغش برای ساخت امپراتوری اسنک‌فود استفاده کرده، درخشش خاصی دارد و به عنوان خنده‌دارترین عضو گروه، فضا را کمی تلطیف می‌کند. ایزا گونزالز (ambulans) برخی از شدیدترین لحظات را دارد – اوگی، متخصص نانوتکنولوژی او، خودش را در حال دیدن شمارش معکوس شناوری می‌بیند که هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند آن را درک کند. با این حال، تعامل کل گروه، چیزی است که «مسئله سه-جسم» را کنار هم نگه می‌دارد و این گروه بازیگری به ارتقای محتوا کمک می‌کند تا حتی باورنکردنی‌ترین ایده‌ها و لحظات علمی-تخیلی هم از نظر احساسی واقعی به نظر برسند.

در بخش‌هایی از «مسئله سه-جسم» درک چند ایده نظری پیچیده ضروری است و تلاش برای گیر نکردن در علم گاهی اوقات می‌تواند آن را کم‌اهمیت جلوه دهد. مواقعی وجود دارد که علم، اهمیت ماجرا را نشان می‌دهد و حرکت از آن به ‌سرعت یا سادگی بیش از حد، درک اینکه چرا دقیقاً همه نگران هستند را دشوار می‌کند. یکی از بهترین سکانس‌ها به درک فناوری نانویی خاصی که بیشتر در چند قسمت قبل مورد بحث قرار گرفته است، متکی است و اگر کاملاً متوجه نشده باشید که این فناوری در مورد چیست، می‌تواند باعث شود که شاید شدیدترین لحظه‌ی سریال کمی گیج‌کننده به نظر برسد.

با این حال، این یک ایراد جزئی است – «مسئله سه-جسم» در بیشتر موارد با مهارت روی داستان و ایده‌های گسترده‌ی رمان تمرکز می‌کند و آن‌ها را قابل فهم نگه می‌دارد. آنچه اهمیت دارد این است که این ایده‌ها چگونه بر شخصیت‌های داستان تأثیر می‌گذارد و عناصر علمی-تخیلی به این دلیل قانع‌کننده هستند که نویسندگی و انتخاب بازیگران، اهمیت آن را کاملاً انسانی نگه می‌دارد.

نقد و بررسی سریال 3 Body Problem

«مسئله سه-جسم» نتفلیکس اقتباسی عالی از اثر اصلی است و با تغییرات هوشمندانه‌ای که انجام داده، روایت داستان را هموارتر کرده است. این یک داستان عمیق و جذاب است که تمام جذاب ترین عناصر علمی-تخیلی اثر اصلی را حفظ می‌کند، در عین حال با نگاه همدلانه‌ای که به شخصیت‌های اصلی دارد، جنبه‌ی انسانی آن را تقویت می‌کند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *