۰

چرا طرفداران انیمه باید Ninja Kamui را تماشا کنند؟

چرا طرفداران انیمه باید Ninja Kamui را تماشا کنند؟

چرا طرفداران انیمه باید Ninja Kamui را تماشا کنند؟

هرازگاهی، Adult Swim یا Toonami چیزی جادویی برای طرفداران انیمه در آمریکا به ارمغان می آورد. این هدیه می تواند هر چیزی باشد، از فصل جدید یک انیمه محبوب (مانند FLCL یا Big O) و یا پخش یک انیمه به زبان انگلیسی قبل از ژاپنی (مانند Space Dandy)، یا حتی چیزی که خط مرزی بین انیمه غربی و شرقی را محو کند (مانند IGPX یا Blade Runner: Black Lotus). به نظر می رسد افرادی در William Street به خوبی از علاقه مخاطبان خود به انیمه آگاه هستند و برای برآورده کردن این علاقه، با آثار ویژه ای به استقبال آنها می روند.

سریال جدیدی به نام «Ninja Kamui» در Toonami باعث جلب توجه بسیاری شده است. این مجموعه اورجینال Adult Swim داستان یک نینجای یاغی را روایت می کند که برای انتقام از قبیله سابق خود و کشتن کسانی که خانواده اش را به قتل رساندند، سفری را آغاز می کند. عوامل سازنده این سریال باعث جلب توجه بسیاری به آن شده اند. همچنین این مجموعه به خاطر صحنه های اکشن نفس گیر و پر سرعتش مورد تحسین قرار گرفته است. بیشتر نقد و بررسی های این سریال در یوتیوب به صحنه های فوق العاده مبارزه آن اشاره می کنند و این را به عنوان نقطه قوت اصلی سریال در نظر می گیرند. از آنجایی که این مجموعه هنوز به پایان نرسیده است، بهتر است در حالی که بحث داغ محافل است، به تماشای آن بنشینید.

چه کسانی روی انیمه «نینجا کامویی» کار می‌کنند؟

چرا طرفداران انیمه باید Ninja Kamui را تماشا کنند؟

استودیوی «ای اند اچ پروداکشنز» (E&H Productions) مسئولیت انیمیشن‌سازی و کارگردانی «نینجا کامویی» را برعهده دارد. این استودیوی جوان در مارس ۲۰۲۱ تأسیس شده است، اما به لطف بنیان‌گذارش، سونگ هو پارک، مورد اعتماد قرار گرفته است. پارک، انیماتور سابق استودیوی «ماپا» (MAPPA)، با کار روی پروژه‌هایی مانند «گارو: خط محو شونده»، «خدای دبیرستان» و مشهورترین اثرش، «جوجوتسو کایسن»، نامی برای خود دست و پا کرده است. او کارگردان «نینجا کامویی» است.

این استودیو به تازگی با اقتباس خود از تک‌جلدی قدیمی اثر ایچیرو اودا با عنوان «Monsters: 103 Mercies Dragon Damnation» به شهرت رسید. آن‌ها به دنبال به‌کارگیری تکنیک‌های نوآورانه‌ی انیمیشن و گسترش تأثیرگذاری خود به حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی هستند.

شرکت «سولا دیجیتال آرتس» (Sola Digital Arts Inc.) وظیفه‌ی تهیه‌ی «نینجا کامویی» را برعهده دارد. آن‌ها پیش از این روی دو انیمه‌ی دیگر که از تونامی پخش شد، یعنی «شنمو: انیمه» و «بلید رانر: لوتوس سیاه» کار کرده‌اند. همچنین در کارنامه‌ی آن‌ها آثاری مانند «گوست این شل: SAC_2045»، «اِواِنجلیون: آن‌سوی ضربه دیگر» (OVA) و سینماتیک افتتاحیه‌ی بازی «تکن ۷» به چشم می‌خورد.

تخصص آن‌ها در حوزه‌ی گرافیک رایانه‌ای (CGI) است، اما در «نینجا کامویی» تنها از آن برای جلوه‌های پس‌زمینه و زمانی که زره‌های قدرتی به ابزار اصلی سریال تبدیل می‌شوند، استفاده می‌شود. جذابیت اصلی سریال همچنان در انیمیشن دوبعدی آن نهفته است.

تاکاشی اوکازاکی در کنار سونگ هو پارک به جمع افراد خلاق افسانه‌ای که روی «نینجا کامویی» کار می‌کنند، می‌پیوندد. او به عنوان نویسنده و تصویرگر مانگای «آفرو سامورایی» شناخته می‌شود. همچنین طراحی شخصیت‌هایی مانند «بتمن: نینجا»، «وارز سامر» و «گارو: خط محو شونده» را برعهده داشته است. استعداد او در طراحی شخصیت، بار دیگر برای «نینجا کامویی» به کار گرفته شده است.

«ویلیامز استریت» به عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی «نینجا کامویی» عمل می‌کند. آن‌ها بیشتر به خاطر توسعه‌ی آثار غربی، به خصوص انیمه‌هایی که از Adult Swim و تونامی پخش می‌شوند، شناخته شده‌اند. با این حال، در میان آثار آن‌ها تعدادی انیمه نیز به چشم می‌خورد؛ از جمله «گرند پری جاودانه»، فصل‌های دنباله‌دار «فل‌کل» (Progressive، Alternative، Grunge و Shoegaze)، «فینا: دزدان دریایی»، «بلید رانر: لوتوس سیاه»، «شنمو: انیمه» و «مجموعه‌ی مسکونی سی». آن‌ها همچنین در حال توسعه‌ی انیمه‌ی بسیار مورد انتظار «اوزوماکی» هستند. اگر «نینجا کامویی» به اندازه‌ی کافی موفق شود که فصل دیگری را تضمین کند، «ویلیامز استریت» همان کسی است که آن را محقق خواهد کرد.

صحنه‌های اکشن «Ninja Kamui» چقدر خوب هستند؟

چرا طرفداران انیمه باید Ninja Kamui را تماشا کنند؟

جذابیت اصلی «نینجا کامویی» صحنه‌های اکشن نفس‌گیر آن است. بسیاری این سریال را به خاطر اکشن روان، پر سرعت و در عین حال قابل فهم بودن برای بینندگان تحسین می‌کنند. هر صحنه پر از حرکات پیچیده پشت سر هم است، اما مخاطب عادی به راحتی می‌تواند روند مبارزات را دنبال کند. این شبیه به نحوه‌ی نمایش مبارزات در «جوجوتسو کایسن» است. این کیفیت بالای صحنه‌ها را می‌توان به سونگ هو پارک و درک درخشان او از به تصویر کشیدن مبارزات نزدیک با یا بدون سلاح نسبت داد.

برخی از بینندگان به میزان بالای کشتار در این مجموعه نیز اشاره می‌کنند. «نینجا کامویی» با پخش در بلوک شبانه‌ی Toonami در Adult Swim به خوبی جایگاه خود را به عنوان یک انیمه‌ی خشن پیدا کرده است. بهترین نمونه‌ی این خشونت را می‌توان در قسمت اول سریال مشاهده کرد، جایی که شخصیت اصلی باید با انبوهی از قاتل‌های نینجا که برای کشتن او و خانواده‌اش فرستاده شده‌اند، مبارزه کند. این یک نبرد بی‌وقفه با صحنه‌های متعدد از چاقوکشی، سربریدن، قطع عضو (که معمولا در آثار ژاپنی frowned upon یا با دید منفی دیده می‌شود)، میخ‌کوبیدن به زمین و هر روش دیگری که بتوان تصور کرد یک نفر به طور وحشیانه‌ای به جز تکه تکه شدن به قتل برسد، است.

البته یک سریال برای خوب بودن به بیش از خشونت افراطی نیاز دارد، اما این خشونت می‌تواند برای بسیاری از بینندگان جذاب باشد. اگر کسی به دنبال حمام خون در انیمه‌ای مانند «نینجا کامویی» است، قطعا آن را به دست خواهد آورد. این همه ماجرا قبل از معرفی سیستم‌های اصلی قدرت سریال، علاوه بر سلاح‌های سنتی نینجا و مبارزات تن به تن است.

اول از همه، نینجاهای سطح بالا دارای تکنیک‌های اختصاصی نینجوتسو هستند. این شینوبی‌ها باید به هر قیمتی این تکنیک‌ها را مخفی نگه دارند تا دشمنانشان به نقاط ضعف آن‌ها پی نبرند و از آن‌ها سوءاستفاده نکنند. این موضوع لایه‌ای از استراتژی را به نبردهای نینجاها اضافه می‌کند و بر اهمیت سفر قهرمان اصلی داستان می‌افزاید.

جنبه‌ی منحصربه‌فردتر نبردهای «نینجا کامویی» از دنیای علمی-تخیلی آن ناشی می‌شود. ابزار شامل سلاح‌های پیشرفته، موشک‌ها و زره‌های قدرتی برای تقویت توانایی‌های نینجاها است که به لیست روش‌های خلاقانه‌ی کشتن افراد اضافه می‌شود.

داستان «Ninja Kamui» چقدر خوب است؟

چرا طرفداران انیمه باید Ninja Kamui را تماشا کنند؟

تنها چیزی که ممکن است مورد پسند بینندگان «نینجا کامویی» نباشد، داستان ساده‌ی آن است. این سریال داستان جو هیگان، یک نینجا را روایت می‌کند که برای تشکیل خانواده با یک kunoichi (زنینجای زن) که عاشقش شده، گروه خود را ترک کرده است. از آنجایی که این کار طبق قوانین قبیله‌شان با مجازات مرگ همراه است، برای آن‌ها حکم اعدام صادر می‌شود. در اولین سوءقصد، همسر و پسر جو به قتل می‌رسند اما او زنده و خشمگین باقی می‌ماند. از آن به بعد، هیگان برای کشتن تمام نینجاهای گروه سابق خود و انتقام خانواده‌ی مرده‌اش وارد سفری خونین می‌شود.

با نگاهی کلی به ایده‌ی اصلی «نینجا کامویی»، متوجه می‌شویم که با یک داستان انتقام‌جویانه‌ی معمولی طرف هستیم. علاوه بر این، از آنجایی که هیگان یکی از بهترین نینجاهای گروه سابقش بوده، او تقریباً می‌تواند بدون هیچ زحمتی همه‌ی اعضای قبیله، از جمله برخی افراد با رتبه‌ی بالا را به قتل برساند. این تقریباً شکست‌ناپذیری، سریال را به یک فانتزی قدرت تبدیل می‌کند. این موضوع می‌تواند برای کسانی که به دنبال داستانی خونین برای برآورده شدن آرزوهایشان هستند، جذاب باشد، اما اطمینان از اینکه هیگان می‌تواند از تمام موانع عبور کند، باعث کاهش سطح تعلیق می‌شود.

بهترین ویژگی متمایز کننده‌ی داستان «نینجا کامویی» عنصر علمی-تخیلی آن است. در پس‌زمینه‌ی سفر انتقام‌جویانه‌ی هیگان، یک امپراتوری تجاری به نام AUZA با ترکیب پیشرفت‌های تکنولوژیکی برتر خود و کمک قبیله‌ی نینجای سابق هیگان، برای کنترل جهان تلاش می‌کند. بهترین نینجاهای آن‌ها از زره‌های مکانیکی استفاده می‌کنند که حتی نینجایی ماهر مانند هیگان هم نمی‌تواند بدون استفاده از فناوری مشابه آن‌ها را شکست دهد.

البته، هنگامی که سریال به این نقطه برسد، انیمیشن درخشان دوبعدی که نظر طرفداران را جلب کرده بود، به تدریج با انیمیشن کامپیوتری جایگزین می‌شود که قابل قبول است، اما ممکن است به اندازه‌ی چیزی که در ابتدا مردم را جذب کرد، خوب نباشد. با این حال، داستان کلی لزوماً نقطه‌ی ضعفی برای این مجموعه نیست. این مجموعه اولین انیمه‌ی اورجینالی است که توسط استودیوی «ای اند اچ پروداکشنز» ساخته شده است. این مجموعه نشان می‌دهد که مخاطبان می‌توانند از نظر کیفیت انیمیشن چه انتظاری از این استودیو داشته باشند.

هدف این است که نشان دهیم این استودیو چه چیزی را به عنوان یک رسانه‌ی روایت بصری ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به احتمال زیاد این داستان فقط برای ۱۲ قسمت در نظر گرفته شده است؛ بنابراین نه زمان و نه نیازی برای تعریف داستانی پیچیده یا درهم‌تنیده ندارد. فراتر از همه، این سریال را می‌توان اثری دانست که مخاطب می‌تواند بدون تمرکز زیاد، از تماشای آن لذت ببرد. از این نظر، روایت «نینجا کامویی» جای زیادی برای پیشرفت دارد، اما کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

دوبله یا زیرنویس برای دیدن «نینجا کامویی» کدام بهتر است؟

چرا طرفداران انیمه باید Ninja Kamui را تماشا کنند؟

مانند هر انیمه‌ای، این سوال مطرح می‌شود که آیا باید آن را با دوبله یا زیرنویس تماشا کرد. بسیاری از بینندگان انیمه به طور طبیعی به سراغ انیمه‌های زیرنویس‌دار می‌روند، زیرا زودتر در دسترس قرار می‌گیرند و دلایل دیگری هم دارد. با این حال، ماهیت غیرمعمول عرضه‌ی «نینجا کامویی» باعث تغییر دیدگاه نسبت به این سوال می‌شود.

از آنجایی که این یک انیمه‌ی Adult Swim است، امتیاز ویژه‌ای دریافت کرده که قسمت‌های دوبله‌ی انگلیسی آن قبل از قسمت‌های زیرنویس ژاپنی در تونامی پخش شود. به علاوه، آن قسمت‌های زیرنویس‌دار سه ساعت پس از قسمت‌های دوبله در همان بلوک پخش می‌شوند.

با در نظر گرفتن این موضوع، روش تماشا به ترجیح شخصی بستگی دارد. اگر کسی فقط به تماشای هرکدام که زودتر می‌رسد اهمیت می‌دهد، پس تماشای دوبله ایده‌آل خواهد بود. با این حال، عوامل بیشتری باید در نظر گرفته شوند.

اگر عملکرد صداپیشگان برای بیننده مهم است، پس هر دو گزینه تقریبا هم‌سطح هستند. این سریال عمدتا در یک محیط غربی جریان دارد و چندین شخصیت دارد که باید انگلیسی صحبت کنند، که از نظر اصالت برای دوبله ایده‌آل است. البته، این موضوع برعکس در مورد شخصیت‌ها و محیط‌های شرقی که باید ژاپنی صحبت کنند، صدق می‌کند.

بازیگران ژاپنی در صحنه‌های خاصی اجراهای قدرتمندتری ارائه می‌دهند، بنابراین ممکن است ارزش صبر کردن برای شنیدن آن‌ها را داشته باشد. همچنین در بین بازیگران ژاپنی، افراد باسابقه‌ی بیشتری در این زمینه وجود دارند، بنابراین کسانی که می‌خواهند صداهای آشنا را بیشتر بشنوند، شاید با زیرنویس شانس بیشتری داشته باشند.

دیالوگ‌های انگلیسی و زیرنویس‌های ژاپنی تقریباً یکسان هستند، بنابراین مگر اینکه کسی ظرافت‌های زبان ژاپنی را درک کند، در این زمینه تقریباً همان نمایش را دریافت خواهد کرد. برخی از بینندگان سرسخت انیمه ممکن است هر دو نسخه‌ی سریال را تماشا کنند تا تجربه‌ی کامل را آنطور که Toonami در نظر گرفته است، به دست آورند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *