۰

بررسی لپتاپ ریزر بلید Razer Blade 14 (2024)

بررسی Razer Blade 14 (2024)

سال جدید به خوبی در جریان است و با آن، آخرین به‌روزرسانی لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ریزر، Razer Blade 14 عرضه می‌شود. این مدل جمع و جورتر از نظر سخت افزار عملکردی کم نمی گذارد و دارای یک CPU قدرتمند Ryzen 9 8945HS و یک GPU موبایل RTX 4070 است. با این حال، این موارد در لپ‌تاپ‌های گیمینگ اخیر رایج است، بنابراین Razer با ساختن همه اینها در سیستمی که شباهت بیشتری به مک‌بوک نسبت به یک کامپیوتر گیمینیگ دارد، خود را متمایز می‌کند. با این حال، این باعث می شود قیمتی نیز داشته باشد که شباهت بیشتری به اپل نسبت به رایانه های شخصی معمولی ویندوز داشته باشد، و با قیمت ۲۶۹۹ دلار، قطعا برای سخت افزاری که در خود جای داده است، گران است. در این مقاله نگاهی عمیق تر به آنچه Razer ارائه می دهد، خواهیم داشت.

لپتاپ ریزر بلید Razer Blade 14 (2024)

طراحی و ویژگی های Razer Blade 14

حاشیه‌های کناری باریک‌تر شده‌اند و پورت‌ها تغییر کرده‌اند، اما اگر یک ریزر بلید را دیده باشید، انگار همه آن‌ها را دیده‌اید. با Razer Blade 14 سال ۲۰۲۴، طراحی آشنایی را خواهید دید که به شدت به سمت همه چیز مشکی و سخت افزاری متمایل است که همچنان شبیه مک بوک پرو به نظر می رسد. این لپ‌تاپ را به یک لپ‌تاپ باریک و قابل حمل تبدیل می‌کند، حتی اگر Blade 14 با وزن ۴.۱۲ پوند سنگین‌تر از اولترابوک‌های رقیب و حتی کمی سنگین‌تر از لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تری مانند Lenovo Legion Slim 5 14 Gen 8 باشد.
تعهد ریزر به فلز در آن وزن نقش دارد، اما نتیجه یک بسته بندی ظریف تر است. مچ‌های دست من آرزو می‌کردند که ریزر در ۷ سال گذشته که آخرین بار یکی از لپ‌تاپ‌های آن را داشتم چیزی یاد گرفته باشد، زیرا لبه جلویی بدنه همچنان به تیزی همیشگی است و درست در گوشت فرو می‌رود. با این حال، به جز این مشکل، در مورد طراحی جای کمی برای شکایت وجود دارد. این یک لپ‌تاپ بازی ظریف است که هدف خود را در هر گوشه‌ای پنهان می‌کند، حداقل تا زمانی که صفحه کلید RGB و لوگوی سبز Razer روی درب روشن شود.

بررسی لپتاپ ریزر بلید Razer Blade 14 (2024)

صفحه نمایش و بلندگوهای Razer Blade 14

صفحه نمایش و بلندگوهای Razer Blade 14 در حالی که Blade 16 بزرگتر ممکن است کارهای جالبی را با مانیتور خود انجام دهد، Blade 14 باید به تنظیمات متوسط‌تری بسنده کند. این لپ‌تاپ دارای یک پنل ۱۴ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ است که به طور رضایت بخش شارپ است. و با نرخ تازه‌سازی ۲۴۰ هرتز، پنل مناسبی برای بازی است. حداکثر روشنایی ۴۷۹.۷ نیت و گاموت رنگ گسترده (۹۹٪ از DCI-P3) نیز باعث می‌شود که تماشای آن لذت‌بخش باشد، در حالی که روکش مات به بهبود دید حتی در شرایط نوری روشن کمک می‌کند. اما این هنوز یک پنل LED پایه است که از پشتیبانی کامل HDR بی‌بهره است و کنتراست محدود (۹۶۰:۱) باعث می‌شود از نظر ظاهری خارق‌العاده به نظر نرسد. و به اندازه نرخ تازه‌سازی ۲۴۰ هرتز سریع است، پنل همچنان نسبت به پنل OLED قابل مقایسه، سایه‌دار شدن بیشتری را نشان می‌دهد، که باعث افزایش قابل توجه کنتراست در Blade 14 نیز می‌شد.

پورت‌های Razer Blade 14

مجموعه پورت‌های Razer Blade 14 اگرچه قدیمی است، اما مشکلی ندارد ولی چندان چشمگیر نیست. دو پورت USB-A و دو پورت Thunderbolt 4 مطمئناً کاربردی هستند و Razer هر کدام را در یک طرف قرار داده است. فراتر از آن، فقط یک پورت HDMI، یک جک هدست، یک پورت برق و یک شکاف قفل Kensington وجود دارد. دیدن MicroSD یا حتی SD با اندازه کامل در اینجا خوب بود. پورت برق نیز یک پورت اختصاصی عجیب است، اما اگر هرگز بدون شارژر اصلی گرفتار شدید، لپ‌تاپ می‌تواند به راحتی از طریق USB-C شارژ شود.

در حالی که دیدن پورت‌های بیشتر خوب بود، شاید ارزشش را نداشت اگر به قیمت کاهش کیفیت اسپیکرهای داخلی اینجا تمام می‌شد. Razer Blade 14 دارای بلندگوهای عالی است که به راحتی از بهترین بلندگوهایی است که تا به حال از یک لپ‌تاپ در این اندازه شنیده‌ام. آنها پر بودن صدا را ارائه می دهند که به ویژه برای یک لپ تاپ نادر است و باس را به طور کامل حذف نمی کند. و حتی با صدای بلند، سیستم دچار اعوجاج جدی یا کیفیت ناخوشایند نمی شود. این بلندگوهای باکیفیت که در بالا قرار گرفته‌اند، یک مزیت نادر هستند و تقریباً برای بخشیدن کلیدهای کوچک شده ریزر در سمت راست صفحه کلید کافی هستند.

بررسی لپتاپ ریزر بلید Razer Blade 14 (2024)

کیبورد و تاچ پد Razer Blade 14

کیبورد و تاچ پد Razer Blade 14 خارق العاده نیست، اما مناسب است. سوئیچ‌های غشایی خیلی نرم نیستند و باعث تایپ سریع می شوند. من به سرعت روی صفحه کلید به حداکثر رسیدم و با دقت خوبی بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ کلمه در دقیقه تایپ کردم. با این حال، کلیدهای جهت دار کوچک باعث می شود ناوبری کمی آزاردهنده شود و با یک مشکل سخت افزاری قابل تکرار مواجه شدم که در آن حتی لمس های سبک کلید جهت بالا ثبت می شد، حتی اگر فقط انگشتم را روی آن نگه می داشتم. صفحه کلید دارای نورپردازی RGB تک کلید است و با Razer Synapse، به راحتی می توانید طرح های رنگی مرتبط با بازی های مختلف را سفارشی و تنظیم کنید.

تاچ پد ریزر بسیار بزرگ است و کار با ماوس را بسیار آسان می کند. این تقریباً به اندازه فضایی که ممکن است اشغال می کند، و این تقریباً به ضرر آن است. ردپالم در حین تایپ به خوبی کار می کند، اما گاهی اوقات در حالی که در حال کشیدن هستم، کمی از کف دست من را به عنوان یک انگشت اضافی ثبت می کند و فکر می کند که من سعی در انجام حرکات چند انگشتی دارم.

بررسی لپتاپ ریزر بلید Razer Blade 14 (2024)

وبکم Razer Blade 14

وبکم Razer Blade 14 عالی نیست، حتی با نور شدید، تلاش می‌کند تا نور زیادی را جذب کند، بنابراین نتیجه یک تصویر پر سر و صدا است. با این حال، ریزر فرستنده‌های مادون قرمز را برای تشخیص چهره Windows Hello تعبیه کرده است که روشی سریع و راحت برای ورود به لپ‌تاپ است.

نرم افزار Razer Blade 14

Razer Blade 14 با ویندوز ۱۱ اجرا می شود و تقریباً هیچ نرم افزار اضافی ندارد، مگر اینکه Razer Synapse را در نظر بگیرید. اما از آنجایی که Razer Synapse به طور مؤثر ابزاری ضروری برای کنترل تعدادی از عناصر سخت افزاری سیستم است، در اینجا خوشایند است. Synapse کنترل عملکرد، تنظیمات باتری، بهبودهای صدا و رفتار نمایشگر (مانند حالت GPU، پروفایل رنگ و نرخ تازه سازی) را فراهم می کند.

گیمینگ و عملکرد Razer Blade 14

Razer Blade 14 دارای اجزای داخلی قدرتمند با پردازنده مرکزی ۸ هسته ای Ryzen 9 8945HS و پردازنده گرافیکی موبایل Nvidia GeForce RTX 4070 است. این جفت‌سازی عملکرد قوی را در رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و بالاتر ارائه می‌کند. به طور چشمگیری، محدودیت‌های Razer Blade و تهویه باریک آن به همان روش چشمگیری که در Razer Blade 16 مدل ۲۰۲۳ دیدم، آن را عقب نگه نداشته است، که به دلیل خفگی اجزای پرقدرت آن، می‌توانست با برخی از سیستم‌های با قطعات سطح پایین‌تر همگام شود.

بررسی لپتاپ ریزر بلید Razer Blade 14 (2024)

در رزولوشن ۱۰۸۰p، ریزر بلید ۱۴ به راحتی تمام تنظیمات را در حداکثر قرار می دهد و از ۶۰ فریم در ثانیه در تمام تست های بازی ما، که بسیاری از آنها شامل رهگیری پرتو می شود، فراتر می رود. در بسیاری از این معیارها، حتی از ۱۰۰ فریم در ثانیه نیز فراتر می رود. حتی در اکثر معیارهایی که با رزولوشن اصلی ۲۵۶۰×۱۶۰۰ لپ‌تاپ اجرا می‌شدند، موفق شد به طور قابل توجهی از ۶۰ فریم در ثانیه فراتر رود.

با رقابت با یک لپ‌تاپ گیمینگ باریک دیگر، MSI Stealth 14 Studio، Razer Blade 14 نشان می‌دهد که از GPU سطح بالاتر خود به خوبی استفاده می‌کند و در مجموع برتری قابل قبولی را حفظ می‌کند. با این گفته، این یک پیشرفت سالانه مشخص نیست، زیرا Razer Blade 14 مدل ۲۰۲۳ نیز یک RTX 4070 ارائه می‌کرد و در برخی موارد، عملکرد بهتری نسبت به مدل ۲۰۲۴ ارائه می‌داد. اگر به دنبال عملکرد و طراحی مشابه با تخفیف هستید، مدل سال گذشته ممکن است گزینه خوبی باشد.

بررسی لپتاپ ریزر بلید Razer Blade 14 (2024)

نکات ضعف Razer Blade 14

مهم نیست که چه باشد، طراحی Razer با هزینه ای همراه است. از یک طرف، این یک لپ تاپ پر سر و صدا است که فن هایش زیر بار می چرخند. آنها در زیر بار، جیغ بلندی ساطع می کنند و برای مدت طولانی گوش دادن به آن خوشایند نیست. اما اگر بازی می کنید، مجبورید به آن گوش کنید. طراحی فلزی همچنین مقدار زیادی گرما را به بدنه منتقل می کند، بنابراین حتی در کارهای سبک، سیستم به طور قابل توجهی گرم است. خوشبختانه، از داغ شدن بیش از حد در هر جایی که دستان من در حین بازی قرار می گیرند، جلوگیری می کند. سپس هزینه مالی طراحی وجود دارد. با قیمتی تقریباً مشابه (اما به احتمال زیاد حتی کمتر با تخفیف های مکرر)، Legion Pro 7i Gen 8 لنوو عملکرد بسیار بیشتری را در همه زمینه ها ارائه می کرد، با این تفاوت های کلیدی اندازه، وزن و عمر باتری.

عمر باتری Razer Blade 14 2024

نیز به تصمیمات هوشمندانه بستگی دارد. اگر پردازنده گرافیکی مجزا غیرفعال نباشد، زمان اجرای تقریباً ۷ ساعته می تواند به کمی بیش از ۳ ساعت استفاده سبک اداری کاهش یابد. روشنایی کامل صفحه نمایش و نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتز نیز می تواند عمر باتری را کاهش دهد، زیرا نتیجه ۶:۵۶ ما با روشنایی صفحه نمایش ۵۰٪ و نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز مدیریت شد.

نتیجه گیری

Razer Blade 14 مانند یک افعی حلقه‌زده، برای اندازه‌اش قدرتمند است. این در لپ‌تاپ‌های گیمینگ که تمایل به حجیم بودن دارند، کمیاب است. با این گفته، مدل‌های بیشتری از الگوی ریزر پیروی کرده‌اند و برخی از آنها کاملاً رقابتی هستند. ریزر ممکن است همچنان بر عملکرد جمع و جور برتری داشته باشد، اما “مالیات ریزر” باعث می شود ماشینی شود که به سادگی از نظر ارزش رقابت نمی کند. افرادی که بیشترین عملکرد را می خواهند، برای یک گزینه از سری Legion لنوو که برخی از گزینه های رقابتی از نظر اندازه را دارد، مناسب تر خواهند بود. و حتی افرادی که واقعاً Razer Blade 14 را می خواهند، می توانند با مدل سال گذشته به آن نزدیک شوند. Razer Blade 14 2024 یک ماشین عالی است که با قیمت دست و پا گیر پایین کشیده شده است و با کمی تازگی در عرشه، از برجسته شدن باز می ماند.

برچسب‌ها:, ,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *