۰

نقد و بررسی فصل اول انیمه Solo Leveling

آیا Solo Leveling، مانهوا که به پدیده انیمه تبدیل شده و فصل اولش به تازگی به پایان رسیده، صرفا یک داستان خیال‌پردازانه و قدرت‌محور است؟ قطعا! اما دلیل موفقیت این فانتزی، شکستن مرزهای بین دنیای واقعی و بازی است.نقد و بررسی فصل اول اینمه Solo Leveling

فکرش را بکنید، چقدر خوب می‌شد اگر خستگی بعد از تمرینات به طور کامل از بین می‌رفت و نتایج ملموس آن را همان موقع می‌دیدید؟ این فوق‌العاده نمی‌شد که با انجام چند کار ساده، خودتان را باهوش‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تر ببینید؟ شرایط خاص سونگ جین‌وو در دنیایی الهام‌گرفته از بازی‌های نقش‌آفرینی برخط، با ماموریت‌ها و هیولاها، شاید مضحک به نظر برسد، اما تماشای آن هم لذت‌بخش است. Solo Leveling به وضوح سریالی است که توسط گیمرها و برای گیمرها ساخته شده است و با نمایش جذاب این المان‌ها، کلیشه‌ها و حتی بخش‌های خسته‌کننده بازی‌ها در قالب انیمیشن، آن‌ها را ترجمه می‌کند.

این اثر، رنگ و لعابی تازه به عنصری قدیمی در انیمه‌ها زده است: روند تمرین. جین‌وو، که زمانی بی‌دست‌وپا‌ترین و بی‌مهارت‌ترین عضو گروه شکارچیان سیاه‌چال‌گرد بود، حالا تنها فرد در میان این ماجراجویان با تجهیزات جادویی است که می‌تواند قدرت کسب کرده و «لِوِل» بزند، انگار زندگی او یک بازی باشد. این همان چیزی است که Solo Leveling را می‌سازد یا نابود می‌کند و بهترین بخش انیمه است.

Solo Leveling – نگاهی به فصل اول

نقد و بررسی فصل اول اینمه Solo Leveling

استودیو A-1 پیکچرز صحنه‌های اکشن خیره‌کننده‌ای با جلوه‌های ویژه درخشان، طراحی پویای مبارزات و موسیقی متن فوق‌العاده‌ای از ساخته‌های هیرویوکی سانو ارائه می‌دهد. با این حال، پس از مدتی، مبارزات کمی خالی، آسان و بدون هیجان و تنش به نظر می‌رسند. حتی در قسمت پایانی، زمانی که یک ماموریت جین‌وو را در مقابل موج عظیمی از سربازان زره‌پوش قرار می‌دهد، تعداد زیاد دشمنان به تهدیدی جدی (حداقل برای مدت طولانی) تبدیل نمی‌شود. اما این یک ویژگی Solo Leveling است، نه یک باگ: در نهایت، هر مبارزه‌ای برای جین‌وو بیش از حد آسان می‌شود، که باعث می‌شود ورود یک چالش جدید هیجان‌انگیزتر شود، زیرا بخش‌های دیگر فصل تفاوت سختی بین، مثلا، کشتن گله‌ای از هیولاهای گرگ و شکست دادن یک شوالیه بلندقامت با زره‌ای قرمز را به ما نشان داده است. چرخه‌ی ماموریت‌ها، حملات و هیولاهای تکراری ممکن است خسته‌کننده شود و کمکی به پیشرفت جین‌وو نمی‌کند، زیرا او اساساً بدون هیچ اقدامی یا ظرافتی در نویسندگی، صرفا کارها را انجام می‌دهد. با این حال، همانطور که لحظات پایانی فصل نشان می‌دهد (و همانطور که خوانندگان می‌دانند)، این تنها مقدمه‌ای برای یک مسیر بزرگ‌تر و معنادارتر برای جین‌وو است.

اولین قسمت Solo Leveling مقدمه‌ای موثر به دنیای آن بود، که بقیه فصل آن را به روش‌های جالبی گسترش می‌دهد. پیامدهای اقتصادی هدایت‌شده توسط هیولاها، حملات و کریستال‌های مانا در زیرمجموعه‌هایی درباره مبارزات گروه‌های رقیب بر سر حق حمله به درگاه‌ها بررسی می‌شود، جایی که آن‌ها نه تنها می‌توانند کریستال‌ها را استخراج کنند (که منجر به سود می‌شود) بلکه شکارچیان جدیدی را نیز آموزش دهند. با این حال، فصل اول به اندازه‌ی کافی باهوش است که بارها و بارها به ما یادآوری کند که آنچه برای برخی به تجارتی بزرگ تبدیل شده، برای برخی دیگر، مانع وقوع آخرالزمان است.

نقد و بررسی فصل اول اینمه Solo Leveling

با انبوهی از شکارچیان دیگر نیز آشنا می‌شویم، از جمله تیمی شبیه جوخه انتحاری که از زندان بیرون کشیده شده‌اند تا در یک حمله به جین‌وو کمک کنند و افراد خائن و سمی که از نبود نظارت یا عواقب وحشتناک در سیاه‌چاله‌ها سوءاستفاده می‌کنند تا هم‌تیمی‌های خود را به میل خود بکشند. این باعث می‌شود تا دنیای Solo Leveling گسترش یابد و بر تأثیر توانایی‌های رو به افزایش جین‌وو بیافزاید: واکنش‌های دیگر شخصیت‌ها غیرقابل‌باور بودن قدرت او را نشان می‌دهند و داستان به تدریج فاش می‌کند که هیولاها در حال تکامل هستند و به تهدیدی بزرگ‌تر برای شکارچیان عادی تبدیل می‌شوند. جین‌وو بازی را تغییر داده است، اما بازی هم دوباره تغییر می‌کند.

این‌همه به لحظه‌ای بسیار موردانتظار از مانهوا اصلی منتهی می‌شود – نام آن هم برای قسمت آخر فصل ۱ و هم برای فصل دوم Solo Leveling که به تازگی اعلام شده است، یکسان است. این یک اقتباس فوق‌العاده از آن صحنه است، با انیمیشن ۲ بعدی روان و دقیق، به خصوص در طراحی سایه‌ها. دیگر هیچ مقدمه‌ای وجود ندارد: جدیدترین و درخشان‌ترین اقدامات معجزه آسای جین‌وو، گذر Solo Leveling به داستان اصلی آن را نشان می‌دهد – و نشان می‌دهد که انیمه به تبلیغاتش عمل کرده است. وب‌تون اصلی برای بسیاری به عنوان مقدمه‌ای بر این فرمت عمل کرد، با داستانی ساده که جذابیت عمومی، هنر عالی و صحنه‌های مبارزه هیجان‌انگیزش، درِ دنیایی از فانتزی‌های قدرتی الهام‌گرفته از بازی را گشود. فصل اول Solo Leveling نشان می‌دهد که چرا این داستان مخاطبان را مجذوب خود کرده است، با هر قسمت که حداقل چند لحظه وجود دارد که نمی‌توانید چشمان خود را از صفحه نمایش دور کنید.

نتیجه‌گیری

فصل اول Solo Leveling با به کارگیری المان‌های بازی‌های ویدیویی در انیمه، یک داستان خیال‌پردازانه هیجان‌انگیز و قدرت‌محور ارائه می‌دهد که سختی مرحله‌ی ارتقا، لذت رسیدن به لِوِل جدید و به دست آوردن امتیاز، و هیجان رویارویی با باس مرحله را به خوبی درک می‌کند. به لطف جلوه‌های خیره‌کننده‌ی بصری، موسیقی متن فوق‌العاده و جهان‌سازی جذاب که نحوه‌ی بازشکل‌گیری دنیای مدرن ما با ظهور جادو و هیولاها را بررسی می‌کند، این تنها آغاز یک انیمه‌ی عالی است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *