۰

کوالکام از پردازنده اسنپدراگون ۸S نسل ۳ رونمایی کرد

اسنپدراگون 8S نسل ۳

تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام بر اساس شماره طبقه‌بندی می‌شوند، اما با مدل‌های “+” و اخیراً مدل‌های “s” زیرمجموعه‌های دیگری نیز دارند. امروز این شرکت از اسنپدراگون ۸s نسل ۳ رونمایی کرد، تراشه‌ای که مجموعه‌ای از ویژگی‌های برتر اسنپدراگون را بدون هزینه گزاف تراشه‌های پرچمدار ۸ نسل ۲ و ۸ نسل ۳ ارائه می‌دهد.
۸s نسل ۳ یک تراشه ۴ نانومتری با یک هسته اصلی Cortex-X4 در فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز، چهار هسته عملکردی در ۲.۸ گیگاهرتز و سه هسته کم مصرف در ۲.۰ گیگاهرتز است. این تراشه از رم LPDDR5x تا ۲۴ گیگابایت (با سرعت ۴۲۰۰ مگاهرتز) و حافظه UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند. برای اتصال، از USB 3.1 نسل ۲ روی USB-C استفاده می‌کند. این فقط یک نسخه ضعیف‌تر از ۸ نسل ۳ نیست. این تراشه دارای هسته Cortex-X4 با سرعت پایین‌تر است، اما همچنین دارای ۴ هسته قدرتمند و ۳ هسته کم مصرف برای پیکربندی ۱+۴+۳ می‌باشد. تراشه اصلی ۸ نسل ۳ دارای پیکربندی ۱+۵+۲ است.
پشتیبانی از رم به ۸ نسل ۲ نزدیکتر است و ما مودم قدیمی‌تر Snapdragon X70 5G را به جای X75 می‌بینیم. با این حال، کوالکام می‌گوید که ۸s نسل ۳ از نسخه ۱۷ استاندارد ۳GPP و صرفه‌جویی در مصرف انرژی ۵G پشتیبانی می‌کند که ۸ نسل ۲ فاقد آن است. به هر حال، این تراشه برای استاندارد جدید Wi-Fi 7 آماده است، بنابراین گوشی‌ها می‌توانند از پهنای باند بیشتر و تأخیر کمتر لذت ببرند. برای صدا، از پخش بی‌سیم بدون افت کیفیت ۱۵ بیتی ۴۴.۱ کیلوهرتز و همچنین Auracast پشتیبانی می‌شود.
بیایید نگاه دقیق‌تری به ویژگی‌های پریمیومی بیندازیم که کوالکام برای اسنپدراگون ۸s نسل ۳ انتخاب کرده است.

اسنپدراگون 8S نسل ۳

هوش مصنوعی تولیدکننده (Generative AI) در خط مقدم قرار دارد، زیرا برنامه‌های کاربردی جدید محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند اما در عین حال مشکلات جدیدی را نیز آشکار کرده‌اند. تراشه ۸s می‌تواند محبوب‌ترین مدل‌ها مانند Llama 2، Baichuan-7B و Gemini Nano را اجرا کند (صاحبان Pixel 8 اخیراً متوجه شدند که گوشی‌هایشان نمی‌توانند Gemini Nano را اجرا کنند – این یکی از مشکلات جدیدی است که به آن اشاره کردیم). این تراشه از مدل‌هایی با حداکثر ۱۰ میلیارد پارامتر پشتیبانی می‌کند. مدل s از نظر سرعت به پای وظایف ۸ نسل ۳ نمی‌رسد، اما با پشتیبانی از هوش مصنوعی روی دستگاه، از نسل قدیمی‌تر ۸ نسل ۲ متمایز می‌شود.

اسنپدراگون 8S نسل ۳

فارغ از هوش مصنوعی، این تراشه جدید با هدف ارائه یک تجربه دوربین پرچمدار و عملکرد بازی در سطح بالا طراحی شده است. برای دوربین، این تراشه شامل یک ISP سهگانه ۱۸ بیتی است که برای پردازش تصویر با واحد پردازش عصبی هگزاگون (Hexagon NPU) همکاری می کند. این قابلیت امکان “دوربین همیشه آماده” را فراهم می کند که سرعت باز کردن قفل با تشخیص چهره و اسکن کد QR را افزایش می دهد. ترکیب ISP و NPU همچنین کیفیت تصویر در تاریکی را بهبود می بخشد و حتی می تواند قابلیت “خارج نگاری” (یعنی “افزایش وضوح” یک تصویر) را ارائه دهد.
از نظر فنی، این تراشه می تواند سه دوربین ۳۶ مگاپیکسلی را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بدون تأخیر شاتر یا یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و همچنان بدون تأخیر شاتر اجرا کند. حداکثر رزولوشن قابل عکاسی ۲۰۰ مگاپیکسل است. از تصاویر و ویدیوهای ۱۰ بیتی HEIC و HEVC پشتیبانی می کند و فیلم های ۴K HDR را تا ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه می دهد. توجه داشته باشید که حالت ویدیوی ۸K و همچنین ۴K با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه وجود ندارد. این قابلیت ها برای مدل های برتر سری ۸ رزرو شده اند.
برای بازی، اسنپدراگون ۸s نسل ۳ (SM8635) به یک پردازنده گرافیکی قدرتمند Adreno مجهز شده است. این پردازنده از ردیابی پرتو سخت افزاری پشتیبانی می کند. فناوری Adreno Frame Motion Engine 2.0 می تواند بدون مصرف انرژی اضافی، نرخ فریم را دو برابر کند و فناوری Snapdragon Game Super Resolution بدون هزینه اضافی پیکسل های بیشتری را به تصویر اضافه می کند.

اسنپدراگون 8S نسل ۳

این تراشه می تواند از یک نمایشگر داخلی QHD+ با حداکثر نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز یا یک نمایشگر ۴K با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز پشتیبانی کند. نرخ تازه سازی متغیر در محدوده ۱ تا ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می شود. برای نمایشگرهای خارجی، پنل های تا ۸K (30 هرتز) یا پنل های ۱۰۸۰p با نرخ تازه سازی بالا (تا ۲۴۰ هرتز) پشتیبانی می شوند.
این تراشه از رمزگشایی ویدیوهای H.265 و AV1 (تا ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه) با قابلیت پخش HDR (HDR10+، Dolby Vision، HLG) پشتیبانی می کند.
چندین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند از جمله آنر، آی‌کیو، رئال‌می و شیائومی (و حتی شاهد ردمی‌هایی با این تراشه خواهیم بود) از قبل اسنپدراگون ۸s نسل ۳ را برای برخی از گوشی‌های خود انتخاب کرده‌اند. آنها این گوشی ها را “در ماه های آینده” معرفی خواهند کرد، اما ما فکر می کنیم که مجبور نیستیم خیلی صبر کنیم.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *