۰

نقد و بررسی بازی Expeditions: A MudRunner Game

در حالی که اکثر بازی‌های رانندگی در بازار این روزها عمدتا حول جنبه ورزشی مالکیت وسایل نقلیه – به ویژه مسابقات – می‌چرخند، یک ژانر خاص وجود دارد که در آن به جای آن پشت فرمان می‌نشینید و پدال را فشار می‌دهید تا کارهایی مانند تحویل بار انجام دهید؛ مانند بازی‌هایی مانند Euro Truck Simulator و البته MudRunner و SnowRunner. در حالی که در این بازی‌ها قطعا بر تلاش برای سرعت رفتن تأکید می‌شود، به جای رقابت با سایر بازیکنان، در حال رقابت با منابع رو به کاهش و گاهی اوقات محدودیت زمانی هستید.

نقد و بررسی بازی Expeditions: A MudRunner

این بازی‌ها روی جنبه‌ای از رانندگی وسایل نقلیه تمرکز می‌کنند که بسیاری از عناوین دیگر تمایل به استفاده از آن ندارند، یعنی این ایده که گیم‌پلی لحظه‌ایِ تنها رانندگی با یک وسیله نقلیه، حتی بدون حس رقابت، می‌تواند ذاتا جالب باشد. با Expeditions: A MudRunner Game، توسعه‌دهنده یک بار دیگر روی این جنبه‌ها تمرکز کرده است. با این حال، چیزی که آن را از پیشینیانش متمایز می‌کند این است که چیزهای زیادی هم به غیر از این‌ها ارائه می‌دهد.

برای شروع، Expeditions: A MudRunner Game عنوانی است که دوست دارم به آن به عنوان یک بازی ماشین در مقابل محیط زیست اشاره کنم. در بازی تقریباً هیچ جاده‌ای برای رانندگی وجود ندارد و بیشتر اوقات سعی می‌کنید از کوه‌ها بالا بروید و هنگام کاوش در دنیای اطرافتان از افتادن از صخره‌ها جلوگیری کنید. با این حال، Expeditions فقط اکتشاف بی‌معنا نیست، زیرا ماموریت‌ها بخش اصلی نحوه گذراندن زمان شما با بازی هستند. گیم‌پلی اصلی حول تکمیل ماموریت‌های مختلف، کسب درآمد و باز کردن ارتقاء برای وسایل نقلیه شما در این فرآیند می‌چرخد.

بیشتر ماموریت‌هایی که در Expeditions: A MudRunner Game انجام می‌دهید، شما را وادار می‌کنند به نقطه‌ای رانندگی کنید، شاید مقداری بار بردارید و آن را به جای دیگری حمل کنید. با وجود اینکه این طراحی ماموریت اصلی در کل بازی است، چیزی که مانع از خسته‌کننده شدن بازی می‌شود این است که رانندگی دقیقه به دقیقه در Expeditions هرگز واقعاً خسته‌کننده نمی‌شود.

Expeditions: A MudRunner Game به شدت به جنبه شبیه‌سازی رانندگی خارج از جاده تکیه می‌کند. نه تنها باید به چیزهای معمولی مانند سنگ‌ها و صخره‌ها توجه کنید، بلکه باید تعویض دنده ماشین خود را نیز مدیریت کنید، قفل‌های AWD و دیفرانسیل خود را در صورت نیاز فعال و غیرفعال کنید و حتی فشار تایر وسیله نقلیه خود را در حین حرکت تنظیم کنید. همراه با تمام این گزینه‌ها، شما همچنین باید مطمئن شوید که قطعات یدکی کافی برای تعمیر هر گونه آسیبی که ممکن است در مسیرهای خطرناکی که تصمیم به طی کردن آنها دارید، برداشته‌اید و حتی مطمئن شوید که سوخت اضافی کافی برای تکمیل ماموریت خود حمل می‌کنید.

نقد و بررسی بازی Expeditions: A MudRunner Game

تمام این سیستم‌های کوچک به خوبی با هم کار می‌کنند. به عنوان مثال، روشن گذاشتن دائم AWD (قفل تمام چرخ محرک) ایده وحشتناکی است، زیرا در حالی که توانایی کنترل شما به شدت بهبود می‌یابد، وسیله نقلیه شما نیز سوخت را با سرعت بیشتری مصرف می‌کند. در ماموریت‌های طولانی‌تر، این به راحتی می‌تواند شما را در شرایطی بدون سوخت رها کند و نیاز به درخواست خروج اضطراری وسیله نقلیه از پایگاه‌تان داشته باشید، که اساساً بخش زیادی از پیشرفت شما را از بین می‌برد. فشار باد لاستیک هم به طور مشابه روی مسافت طی شده تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه، ابزارهای دیگری برای آسان‌تر کردن کار وجود دارند، که مورد علاقه شخصی من، وینچ است. اساساً وینچ به شما امکان می‌دهد تا به یک درخت نزدیک قلاب بیندازید و وسیله نقلیه خود را از زمین‌های دشوار عبور دهید. وینچ همچنین بسیار کاربردی است و در نهایت خود را در مأموریت‌هایی خواهید دید که وظیفه بازیابی کل وسایل نقلیه با استفاده از وینچ به شما محول شده است.

شما هرگز واقعاً با سرعت زیاد در Expeditions: A MudRunner Game رانندگی نخواهید کرد و با توجه به نوع زمینی که باید از آن عبور کنید، سرعت به هر حال ایده وحشتناکی خواهد بود. در عوض، به خاطر صرف وقت و برنامه ریزی مسیرهای خود با چندین ابزار ارائه شده، که شامل یک پهپاد برای مقداری پیش‌قراول رفتن، دوربین دوچشم و دستگاه سونار می‌شود، پاداش می‌گیرید. دستگاه سونار به شما امکان می‌دهد عمق بدنه‌های مختلف آب‌های نزدیک را بفهمید. درست است، رفتن به داخل آبی که خیلی عمیق است نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد و نه فقط به این دلیل که ماشین شما در اعماق آن ناپدید می‌شود؛ شما ممکن است فقط در قسمت کمی عمیق‌تر رودخانه گیر کنید و نتوانید خود را بیرون ببرید.

بزرگترین تغییر در Expeditions نسبت به MudRunner و SnowRunner، همراه با انتخاب نقشه‌های آن، تأکید بسیار بیشتر بر ساختن پایگاه خود است. با تکمیل ماموریت‌ها، پول به دست می‌آورید، منابع را جمع‌آوری می‌کنید و در نهایت قادر خواهید بود پایگاه خود را با امکانات مختلفی بسازید که ممکن است زندگی شما را آسان‌تر کند، خواه سوخت‌گیری برای ساده‌تر کردن مدیریت رانندگی‌های طولانی‌تر باشد یا اینکه بتوانید در اواسط ماموریت بین وسایل نقلیه خود جابجا شوید.

با این حال، ستاره‌های اصلی Expeditions نقشه‌های آن هستند. این بازی مجموعه‌ای از نقشه‌های مختلف را برای کاوش در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد، از مکان‌های باستان شناسی و خرابه‌های فراموش‌شده در سراسر آریزونا گرفته تا گرند کنیون و حتی رشته کوه‌های کارپات. بازی در لحظاتی می‌تواند کاملاً زیبا به نظر برسد، و قطعاً چیز خاصی در مورد صرف چند دقیقه برای بالا بردن کامیون خراب خود به سمت یک کوه شیب دار خاص وجود دارد، فقط برای اینکه یک فلات پیدا کنید، نفس عمیقی بکشید و از مناظر زیبای اطرافتان لذت ببرید. این واقعیت که تقریباً هر چیزی را که می‌بینید می‌توان کاوش کرد؛ به شرطی که به اندازه کافی آماده و مصمم باشید.نقد و بررسی بازی Expeditions: A MudRunner

قابل ذکر است که Expeditions به شدت به حس هدف و کاوش خود بازیکن متکی است. داستان کلی وجود ندارد که شما را به یک ماموریت حماسی برای تحویل کالا به این کوه ها بفرستد. بر خلاف چیزی شبیه به Death Stranding، شما با شخصیت‌هایی ملاقات نخواهید کرد که در مورد ماهیت تنهایی و انزوا با هم بحث کنند. نزدیک‌ترین چیزی که به روایت در Expeditions به دست می‌آورید، در توضیحات ماموریت‌هایتان است، و حتی در آن صورت، هیچ روایت واقعی به جز توجیهاتی برای اینکه چرا برای رانندگی در این مکان‌های دورافتاده پول می‌گیرید، دریافت نخواهید کرد.

با این حال، در نهایت، هیچ یک از اینها مهم نیست، زیرا تجربه اصلی رانندگی در Expeditions به تنهایی برای پیشبرد بازی کافی است. پیچیدگی مکانیکی که بازی با تعامل چندین سیستم مدیریت وسیله نقلیه به روش‌های جالب به دست می‌آورد، در حالی که شما سعی می‌کنید کم‌خطرترین مسیر را از مکان‌های (بسیار خطرناک) پیدا کنید، به خوبی برای شکل‌گیری روایت‌های نوظهور شما واقعاً به این فکر نخواهید کرد که چرا به مکانی رانندگی می‌کنید و مقداری لوازم را تحویل می‌دهید. در عوض، با شور و اشتیاق تمام به یاد تمام سختی‌ها و مشکلاتی خواهید افتاد که در طول سفر با آن‌ها روبرو بودید و برخی از جزئیات جزئی، مانند اینکه چگونه تقریباً از بنزین خالی شدید یا چقدر خوشحال هستید که برای سفر لاستیک یدکی آورده اید.

Expeditions بازی ساده‌ای نیست. با این حال، عنوانی کاملاً لذت‌بخش است. روایت‌های نوظهوری که به لطف تعامل سرگرم‌کننده سیستم‌های بازی و حس کاوش خودتان در صخره‌های زیبا و کوه‌های حماسی شکل می‌گیرد، چیزی است که بازی Expeditions: A MudRunner Game را سرگرم‌کننده می‌کند. تنها اشکال واقعی این است که یکی از بهترین بخش‌های MudRunner و SnowRunner، یعنی بخش آنلاین، تا چند ماه پس از انتشار به بازی اضافه نخواهد شد. با این حال، جدا از این، Expeditions: A MudRunner Game هنوز هم یکی از عناوین سرگرم‌کننده و جذاب موجود است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *