۰

پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری؟

پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری؟

  • پرینتر جوهر افشان چیست؟
  • ویژگی‌های پرینتر جوهر افشان
  • پرینتر لیزری چیست؟
  • ویژگی‌های چاپگرهای لیزری
  • پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری؟
  • کیفیت چاپ
  • سرعت چاپ؛ پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری
  • وضوح چاپ
  • تعداد برگه چاپ شده در طول ماه
  • هزینه کارتریج؛ پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری
  • درام پرینترهای لیزری
  • دوام و طول عمر، پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری
  • هزینه‌های تعمیرات و نگهداری
  • سخن پایانی

پرینتر جوهرافشان یا لیزری؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟!

این سوال بسیاری از افراد هنگام تهیه پرینتر است. در پاسخ به آن باید به این نکته اشاره کنیم که با وجود مدل‌های مختلف پرینتر با اندازه‌ ها و کارایی‌های متفاوت، به طور کلی پرینتر به دو دسته جوهرافشان و لیزری تقسیم می‌شود. بنابراین هنگام خرید شناخت تفاوت‌ها و مشخصات این دو مدل از اهمیت بالایی برخوردار است. با ما در این صفحه همراه باشید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنیم.

 

 

پرینتر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهر افشان به پرینترهای گفته می‌شود که برای چاپ طرح و نوشته مورد نظر، قطره‌های میکروسکوپی جوهر را بر روی کاغذ اسپری می‌کنند. همچنین این دستگاه‌ها معمولاً به دلیل نوع کارایی که دارند جهت چاپ محتواهای نوشتاری و تصاویر رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های پرینتر جوهر افشان

این پرینترها فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند، اندازه کوچکی دارند و به راحتی جابه‌جا می‌شوند. همچنین پرینترهای جوهر افشان دارای انواع مختلفی بوده و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. علاوه بر آن کارتریج جوهرافشان به دو مدل کارتریج‌ پیگمنت و دای تقسیم می‌شود. به‌طوری‌که کارتریج‌های دای بیشتر از آب تشکیل شده‌اند و عناصر تشکیل‌دهنده کارتریج پیگمنت رنگدانه‌های مختلف است. به‌طور‌کلی پرینت‌های جوهر افشان به دلیل سر و صدای کمی که تولید می‌کنند، برای استفاده در منزل و محیط‌های اداری کوچک گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

 

 

پرینتر لیزری چیست؟

پرینت‌های لیزری دستگاه‌های چاپی هستند که برای چاپ محتوا بر روی کاغذ به جای استفاده از جوهر، پودری که داخل تونر قرار دارد را ذوب می‌کنند. بنابراین کاغذی که با کمک پرینترهای لیزری چاپ می‌شود بر خلاف مدل‌های جوهر افشان هنگام خروج از دستگاه مرطوب نخواهد بود.

 

ویژگی‌های چاپگرهای لیزری

در پاسخ به سوال پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری باید گفت، پرینترهای لیزری که در مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند، نسبت به چاپگرهای جوهر افشان قیمت بالاتری دارند. همچنین این دستگاه‌ها سرعت بسیار زیادی داشته و می‌توانند در هر دقیقه، حداقل۲۰ برگ کاغذ را چاپ کنند. علاوه بر آن این پرینترها به دو دسته پرینترهای لیزری تک‌رنگ و رنگی تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است کارتریج‌ پرینترهای تک‌رنگ فقط از رنگ مشکی تشکیل شده و کارتریج‌های پرینترهای لیزری رنگی دارای چهار رنگ مشکی، آبی، زرد و قرمز هستند. همچنین پرینترهای لیزری گزینه بسیار مناسبی برای چاپ محتواهای نوشتاری به حساب می‌آیند و می‌توانند اسنادی را که سایز کوچکی دارند، با کیفیت بسیار بالایی چاپ کنند.

 

 

پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری؟

پس از آشنایی با ویژگی‌های و عملکرد چاپگرهای جوهر افشان و لیزری، برای اینکه بدانید کدام را بهتر است تهیه کنید، در ادامه مطلب به بیان تفاوت‌های این دو مدل چاپگر می‌پردازیم.

کیفیت چاپ

پرینترهای جوهرافشان برای چاپ تصاویر و اشکال گرافیکی گزینه مناسب‌تری نسبت به پرینترهای لیزری محسوب می‌شوند. در مقابل وقتی صحبت از چاپ سیاه سفید و صفحاتی با متن بیشتر در میان است،

پرینترهای لیزری عملکرد مناسب‌تری را از خود نشان می‌دهند. در خصوص کیفیت چاپ نیز باید بگوییم که هر دو پرینتر در ابعاد نرمال کیفیت چاپ یکسانی دارند ولی پرینترهای لیزری برای چاپ فونت‌هایی با سایز کوچک‌تر مناسب‌تر هستند.

البته باید این نکات را در نظر داشته باشید که کیفیت چاپ بیشتر از اینکه به نوع پرینتر بستگی داشته باشد به رزولوشن چاپ پرینتر وابسته است. بنابراین باید به این نکته هنگام تهیه چاپگر توجه بیشتری داشته باشید.

 

سرعت چاپ؛ پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری

با توجه به اینکه در پرینترهای جوهرافشان، فرایند چاپ با ترکیب رنگ مشکی و رنگی انجام می‌شود، سرعت چاپ با این نوع دستگاه‌ها نسبت به پرینترهای لیزری پایین‌تر است. همین مسئله پاسخ مناسبی برای پرسش پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری محسوب می‌شود.

از طرفی به دلیل اینکه پرینترهای لیزری برای کار در محیط‌های اداری طراحی شده‌اند از سرعت بالاتر برخوردار هستند. به طوری‌که این نوع پرینترها متناسب با مدلی که دارند، می‌توانند بین ۱۵ تا ۱۰۰ صفحه را در یک دقیقه چاپ کنند. درحالی‌که این عدد برای پرینترهای جوهر افشان به صورت میانگین ۱۶ عدد است.

 

 

وضوح چاپ

برای تشخیص وضوح چاپ پرینترها از واحد نقطه در اینچ استفاده می‌کنند. بنابراین هر چقدر تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ کاغذ بیشتر باشد، برگه چاپ شده وضوح بالاتری خواهد داشت. البته هنگام مقایسه کیفیت پرینتر‌های لیزری و جوهرافشان باید به مدل پرینتر و کارایی که مد نظر دارید توجه نمایید.

 

تعداد برگه چاپ شده در طول ماه

برای تعیین بازده چاپ باید به میزان جوهر یا پودری که داخل پرینترها قرار می‌گیرد توجه نمایید. بر این اساس باید بدانید که پرینترهای جوهر افشان به طور متوسط در طول ماه بین ۱۳۵ تا ۱۰۰۰ برگه را چاپ کنند. در حالی‌که کارتریج‌های پرینترهای لیزری تا ۱۰۰۰۰ صفحه را در طول ماه پرینت می‌گیرند. اما باز هم در هنگام خرید توجه کنید نوع پرینتر و حجمی که کارتریج آن دارد بر میزان بازدهی تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

هزینه کارتریج

از دیگر فاکتورهایی که باید هنگام انتخاب پرینتر به آن توجه نمایید، هزینه تهیه و شارژ کارتریج پرینترهای جوهر افشان و لیزری محسوب می‌شود. به طور کلی باید بدانید که ظرفیت کارتریج‌های چاپگرهای جوهر افشان بسیار کمتر از پرینترهای لیزری است.

همچنین قیمت کارتریج پرینترهای جوهر افشان بسیار مناسب‌تر از چاپگرهای لیزری است. اما با توجه به اینکه بازده کمتری دارند و به سرعت باید تعویض شوند، هزینه تهیه یا شارژ آنها در طول زمان بیشتر خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است کارتریج‌های تونر قابل شارژ بوده و ظرفیت و طول عمر بیشتری نسبت به کارتریج‌های جوهری دارند. البته هنگام پاسخ به پرسش پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری باید توجه کنید که کارتریج‌های جوهرافشان نیز قابل شارژ هستند اما به دلیل آسیبی که از لحاظ سخت‌افزاری به پرینتر وارد می‌کنند، طول عمر دستگاه را کاهش می‌دهند، بنابراین توصیه می‌شود هنگام تمام شدن جوهر کارتریج، آن را تعویض نمایید.

 

 

درام پرینترهای لیزری؛ پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری

کارتریج‌های لیزری برای اینکه بتوانند کار چاپ بر روی کاغذ را به درستی انجام دهند، به قسمتی به نام درام نیاز دارد. این درام‌ها در مدل‌هایی از پرینترهای لیزری با کارتریج یکی بوده و هنگام تعویض کارتریج باید آن را نیز تعویض نمود. بنابراین در هنگام خرید پرینترهای لیزری، جهت کاهش هزینه‌های نگهداری و تعویض کارتریج لیزری بهتر است مدل‌هایی را خریداری کنید که کارتریج و درام جدا از هم داشته باشند.

دوام و طول عمر، پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری

دوام پرینترهای جوهر افشان نسبت به مد‌های لیزری بسیار پایین‌تر است. در حالت کلی دوام و عمری که برای پرینترهای لیزری در نظر گرفته شده بیش از ۵ سال بوده و این عدد برای پرینترهای جوهر افشان حداقل ۳ سال در نظر گرفته شده است.

هزینه‌های تعمیرات و نگهداری

پرینترهای لیزری از قدرت بالاتری نسبت به مدل‌های جوهرافشان برخوردار هستند. بنابراین هزینه‌های نگهداری و تعمیر پرینتر مدل لیزری از پرینترهای جوهرافشان کمتر است.

سخن پایانی

باید بدانید که پرینت‌های لیزری و جوهرافشان مدل‌های مختلفی داشته که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. بنابراین مهم‌ترین ملاک انتخاب پرینتر توجه به محل استفاده، کارایی و ویژگی‌های دستگاه مد نظر است. با وجود مطالب گفته شده اگر همچنان در خصوص سوالی مطرح شده پرینتر جوهر افشان بخریم یا پرینتر لیزری ابهامی دارید، می‌توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی دنیای کارتریج تماس بگیرید. این فروشگاه اینترنتی مرجع تخصصی فروش و تعمیرات انواع پرینتر، کارتریج و قطعات مورد نظر آنها و انواع ماشین‌های اداری بوده که پیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت در این زمینه دارد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *