۰

ابزارهای نورپردازی برای عکاسی ماکرو | ثبت تصاویر با جزئیات کامل

ابزارهای نورپردازی برای عکاسی ماکرو | ثبت تصاویر با جزئیات کامل

چرا نورپردازی در عکاسی ماکرو اهمیت دارد؟

عکاسی ماکرو برای کاوش در دنیاهای جدیدی که با چشم غیر مسلح نامرئی هستند، یک سبک عالی است. با این روش می‌توانید سوژه‌های معمولی و خسته‌کننده را به موضوعاتی جذاب تبدیل کنید. ترکیب‌بندی یک عکس تا ۸۰ درصد توسط نور تعیین می‌شود، بنابراین نورپردازی مهم‌ترین عنصری است که یک عکاس ماکرو باید بر آن کنترل کامل داشته باشد. با نور خوب، عکس‌های ماکرو شما به خوبی در کادر، خودشان را نشان می‌دهند و شارپ، پر جنب و جوش و از نظر بصری خیره‌کننده خواهند بود. از سوی دیگر، اگر در عکاسی ماکرو نورپردازی را چندان جدی نگیرید، عکس شما کسل‌کننده به نظر خواهد رسید. در این مطلب قصد داریم به معرفی ابزارهای نورپردازی برای عکاسی ماکرو بپردازیم.

چرا نورپردازی در عکاسی ماکرو اهمیت دارد؟

برای عکاسی ماکرو به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

مهم‌ترین تجهیز برای عکاسی ماکرو دوربین است. برای مثال، یک دوربین فول فریم یا دوربین کراپ فریم می‌تواند ابزاری عالی برای انجام این کار باشد. اگر یک دوربین مناسب تهیه نکرده‌اید و می‌خواهید ماکرو را امتحان کنید، ابتدا بهتر است یک دوربین همچون سونی a7r iv را خریداری کنید.

بعد از دوربین نوبت به انتخاب لنز ماکرو می‌رسد. این لنزها برای ثبت عکس‌های واضح از نمای نزدیک طراحی شده‌اند. بیشتر لنزهای ماکرو در فواصل کانونی معمولی یا استاندارد، زاویه عریض و همچنین تله فوتو در بازار موجود هستند. یکی از بهترین لنزهای ماکرو می‌تواند لنز ۱۰۵ سیگما باشد. این لنز می‌تواند به اندازه واقعی به سوژه نزدیک شود و می‌تواند فوکوس واضحی انجام دهد. در بسیاری از موارد هنگام عکاسی ماکرو، لازم است خم شوید، دراز بکشید یا حرکات خاصی انجام دهید تا به زاویه مورد نظر خود برسید. در این حالت لنز ماکرو می‌تواند بخش زیادی از خستگی شما را رفع کند.

بسیاری از عکاسان برای سبک عکاسی ماکرو، لنزهایی با فاصله کانونی بیشتر را ترجیح می‌دهند، چرا که روی سوژه‌ها سایه کمتری می‌اندازند. لنزهای ماکرو فاصله کانونی طولانی‌تر در فاصله نزدیک و در دیافراگم‌های باز، فوکوس انتخابی روی سوژه را آسان‌تر می‌کنند. برعکس، لنزهای ماکرو با زاویه باز به شما امکان می‌دهند به سوژه خود نزدیک شوید و جزئیات را در محیط اطراف حفظ کنید.

برای عکاسی ماکرو به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

عکاسی با استفاده از لنزهای تله فوتو و ماکرو می‌تواند مشکل باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت امکان یک سه‌پایه مناسب داشته باشید. سه‌پایه عکاسی یکی از مهم‌ترین تجهیزات عکاسی ماکرو است و در اندازه‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود. در ادامه به سایر تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی ماکرو و به ویژه ابزارهای نورپردازی برای این سبک از عکاسی می‌پردازیم.

فلاش برای عکاسی ماکرو

فلاش یکی از تجهیزات مهم برای عکاسی ماکرو به شمار می‌رود. این تجهیز ضمن اینکه باعث ثبت تصاویر با سرعتی منطقی می‌شود، به شما نیز این امکان را می‌دهد که با نگه‌داشتن دریچه دیافراگم روی f/11، عمق میدان کافی و مناسبی داشته باشید. فلاش ماکرو به عکاس این امکان را می‌دهد که بدون قربانی‌کردن سرعت شاتر و کم و زیاد ‌شدن آن و همچنین قرار‌ دادن دریچه دیافراگم روی f/11 یک عکس بی‌نظیر ثبت کند. استفاده از فلاش برای ماکرو به ویژه برای عکسبرداری از حشرات زنده می‌تواند بسیار مفید واقع شود. این تجهیز به شما امکان می‌دهد تا سرعت شاتر را کاهش دهید، نور کافی را به سنسور برسانید و کوچکترین جزئیات را روشن کنید.

در نهایت قبل از اینکه سوژه تکان بخورد، می‌توانید عکس خود را ثبت کنید. با اینکه بسیاری عکاسی با حالت دستی را ترجیح می‌دهند، اما می‌توانید با شروع کار با نورسنجی TTL (از طریق لنز)، به طور خودکار قدرت فلاش را از عکسی به عکس دیگر تنظیم کنید. البته لازم نیست فلش‌های گران‌قیمت و پرقدرت تهیه کنید؛ چرا که قرار است روی سوژه‌هایی نوردپردازی کنید که از یک مشت بسته، کوچکتر هستند.

دیفیوزر فلاش برای عکاسی ماکرو

دیفیوزر فلاش برای عکاسی ماکرو

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز عکاسی ماکرو برای ثبت تصاویر خیره‌کننده، دیفیوز است. اگر در هنگام عکاسی ماکرو می‌خواهید از فلاش استفاده کنید، بهتر است یک دیفیوزر فلاش نیز داشته باشید. منظور از دیفیوزر فلاش، هر متریال سفید و نیمه‌شفافی است که بین فلاش و سوژه موردنظر قرار می‌گیرد. شما با استفاده از یک دیفیوزر و از طریق افزودن لایه‌ای از واسط بین فلاش و سوژه، می‌توانید نور فلاش را ملایم و پخش کنید.

بدین ترتیب می‌توانید از به وجود آمدن نقاط پرنور یا نواحی بیش از حد تاریک جلوگیری کنید. این مساله به ویژه در هنگام عکاسی از اجسامی که بازتابندگی بالایی دارند، مانند پوسته سوسک‌ها یا چشم‌های عنکبوت اهمیت پیدا می‌کند. در هنگام استفاده از دیفیوزر فلاش، هر چقدر که منبع نور بزرگ‌تر باشد، سایه‌ها نیز در عکس ملایم‌تر و واقعی‌تر خواهند شد.

دیفیوزر فلاش رینگی

برای نورپردازی در عکاسی ماکرو می‌توانید از یک دیفیوزر فلاش رینگی استفاده کنید. این نوع اصلاح‌کننده، نور را از یک فلاش استاندارد می‌گیرد و آن را در یک حلقه در اطراف لنز پخش می‌کند و در واقع کار رینگ لایت را انجام می‌دهد. منبع پراکنده و دایره‌ای به دلیل توانایی در پخش یکنواخت نور روی سوژه نزدیک، به نورپردازی مناسب آنها کمک می‌کند. اگر به دنبال چیزی شبیه به رینگ لایت هستید که با تجهیزات موجود شما سازگاری داشته باشد، این تجهیز می‌تواند مناسب و در عین حال بسیار مقرون به‌صرفه باشد.

فلاش دوقلو

فلاش دوقلو

انواع دیگری از تجهیزات نورپردازی برای عکاسی نیز وجود دارند. به عنوان مثال، یک سیستم فلاش دوقلو قادر به نزدیک شدن به سوژه مانند رینگ لایت است، اما با موقعیت دقیق‌تر. برخی از عکاسان ماکرو معتقد هستند که فلاش‌های دوقلو بازتاب‌های طبیعی‌تر و نورپردازی بهتری ایجاد می‌کنند. در برخی از موارد حتی می‌توانید سرهای فلاش بیشتری داشته باشید تا روشنایی افزایش پیدا کند. این امکان می‌تواند برای کاربرانی در هنگام عکاسی ماکرو نیازهای بسیار خاصی دارند، عالی باشد.

باکس و رفلکتور برای عکاسی ماکرو

علاوه بر موارد بالا، همچنین می‌توانید از یک جعبه نرم و جمع و جور استفاده کنید تا نور باکیفیت ایجاد شود. این منبع نور برای نورپردازی در هنگامی که به سوژه بسیار نزدیک هستید، می‌تواند مفید واقع شود. اصلاح‌کننده‌های دیگر مانند رفلکتور یا بازتاب‌دهنده نیز می‌توانند برای کنترل نور خشن کارساز باشند. می‌توانید یک رفلکتور کوچک قابل جمع شدن را در نظر بگیرید که به راحتی بتوانید آن را تا کنید.

لذت عکاسی ماکرو را با ابزارهای نورپردازی مناسب تجربه کنید

لذت عکاسی ماکرو را با ابزارهای نورپردازی مناسب تجربه کنید

ماکرو یک سبک هیجان‌انگیز عکاسی است که جزئیات جذاب سوژه‌ها را آشکار می‌کند. یکی از عوامل مهم در این سبک از عکاسی، نورپردازی است. در هنگام استفاده از ابزارهای نورپردازی در عکاسی ماکرو، جلوه‌های شگفت‌انگیزی می‌توان ایجاد کرد. خوشبختانه برای شروع عکاسی ماکرو به تجهیزات گران‌قیمت نیاز ندارید.

فلاشیران فروشگاه اینترنتی تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری است. تمامی تجهیزات نورپردازی که برای عکاسی ماکرو در این مطلب ذکر شدند و همچنین سایر تجهیزات عکاسی را می‌توانید از وبسایت فلاشیران تهیه کنید. تمامی محصولات فلاشیران از ضمانت اصالت کالا برخوردار هستند و با قیمت‌های رقابتی عرضه می‌شوند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *