۱

نگاهی به فیلم The Iron Claw | کشتی کج از نگاه هالیوود

نگاهی به فیلم The Iron Claw

نگاهی به فیلم The Iron Claw | کشتی کج از نگاه هالیوود

زندگی حرفه ای زک افرون هرگز به اوج نرسید که احتمالاً پس از بازی در سه گانه بسیار محبوب High School Musical از آنها انتظار داشت. در آن زمان، پیش بینی می شد که این نوجوان خوش تیپ به یکی از بزرگ ترین نام های هالیوود تبدیل شود.

اما حتی در پردرآمدترین فیلم‌های افرون – The Greatest Showman، Neighbors و Baywatch – او تقریباً دومین کمانچه را به ترتیب پس از هیو جکمن، ست روگن و دواین جانسون بازی کرده است. در همان زمان، او همچنین در فیلم‌های کوچک‌تر جالبی از کارگردانان مشهور ظاهر شد، مانند من و اورسون ولز از ریچارد لینکلیتر، فیلم The Beach Bum اثر هارمونی کورین و پسر کاغذی لی دنیلز.

پنجه آهنین ممکن است فیلمی باشد که هالیوود را متوجه می‌شود که افرون چقدر فداکار، جسور و با استعداد است. این فیلم زندگی‌نامه ورزشی عمیقاً تکان‌دهنده از استعداد افرون، شیرینی ذاتی او و این واقعیت استفاده می‌کند که او هرگز به آنچه برایش تصور می‌شد دست پیدا نکرد – همه در یک داستان واقعی دلخراش درباره خانواده مشهور کشتی فون اریش خلاصه می‌شوند.

نگاهی به فیلم The Iron Claw

افرون نقش کوین فون اریش، دومین فرزند بزرگ جک «فریتز» فون اریش (هولت مک‌کالانی)، صاحب WCCW را بازی می‌کند. در سال ۱۹۷۹، فریتز کوین و سومین پسر بزرگش دیوید (هریس دیکنسون) را آموزش می دهد تا کشتی گیر شوند، در حالی که چهارمین کری بزرگ (جرمی آلن وایت) قرار است در المپیک ۱۹۸۰ شرکت کند و مایک (استنلی سایمونز) فقط می خواهد یک کشتی گیر شود. .

پس از اینکه کوین عاشق پم (لیلی جیمز) می شود، فریتز به او درباره “نفرین فون اریش” می گوید که از زمان مرگ پسرش جک جونیور در کودکی آغاز شد. پس از آن، حتی اگر WCCW و کشتی گیران فون الریچ شروع به موفقیت می کنند، آنها تراژدی شخصی را تجربه می کنند که خانواده را ویران می کند. پنجه آهنین ممکن است ویرانگرترین فیلم سال باشد. این می تواند بسیار احساسی باشد زیرا گروه باورنکردنی آن، که هر کدام از آنها اجراهای قابل توجهی ارائه می دهند، پیوندی قوی و برادرانه برقرار می کنند. شان دورکین، نویسنده و کارگردان، به طعنه می زند که سختی های وحشتناکی در راه است که خانواده را به شیوه ای واقعاً تعلیق آمیز و گیرا فرا خواهد گرفت.در ابتدا، کوین پیشنهاد می‌کند که تهدیدی ناشناخته و همه‌جانبه بر فون اریش‌ها وجود دارد که می‌تواند در هر نقطه‌ای به آن حمله کند. او توضیح می دهد که پس از اینکه فریتز نام خانوادگی آنها را از ادیسون به فون اریش تغییر داد، این نفرین به خانواده او وارد شد. اما همانطور که فیلم ادامه می‌یابد و فاجعه‌های بیشتری برای آنها اتفاق می‌افتد، واضح است که دلیل دیگری برای این اتفاق وجود دارد، بسیار نزدیک‌تر به خانه.

نگاهی به فیلم The Iron Claw

نگاهی به فیلم The Iron Claw

در حالی که دورکین با مضامین سرنوشت، مردانگی سمی، رقابت و برادری کار خوبی انجام می دهد، اما در صحنه های کشتی نیز عالی است. به لطف کمک کشتی گیر حرفه ای چاوو گوئررو جونیور، که به عنوان مشاور بدلکاری کار می کرد، این سکانس ها پرانرژی و معتبر هستند. دورکین همچنین ترفندهای کارگردانی را از بازیگرانی مانند گاو خشمگین و کشتی‌گیر قرض می‌گیرد تا آن را تا حد امکان سینمایی جلوه دهد. هرچند، در نهایت، پنجه آهنین به دلیل بازی‌هایش با تماشاگران ارتباط برقرار می‌کند. مک‌کالانی در نقش فریتز که به طرز فزاینده‌ای شیطانی است، قابل توجه است. وایت در حالی که قوس و فرود کری را میخکوب می کند، امید بسیار مورد نیاز را به فیلم تزریق می کند. و علیرغم این واقعیت که به او فقط چند صحنه برای کار داده شده است، مائورا تیرنی به طرز ماهرانه ای درد دل و رواقی بودن مادرسالار دوریس فون اریش را به تصویر می کشد. اگرچه این افرون است که واقعاً پنجه آهنین را روی شانه های سنگین خود حمل می کند. به خصوص که در آخرین نمایش به زانو در می آید و وقایع زندگی واقعی آنقدر دلخراش می شوند که تماشای آن سخت می شود.

همانطور که داستان «پنجه آهنین» از بین می رود، صمیمیت، جدیت و انعطاف پذیری افرون تضمین می کند که بینندگان همچنان عمیقاً به چگونگی پایان داستان کوین اهمیت می دهند. نتیجه یکی از بهترین اجراهای سال است که امیدواریم مردم را به یاد بیاورند یا برای اولین بار بفهمند که استعدادهای بازیگری افرون چقدر ماهرانه است.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احسان ر گفت:

    سپاس برای این نقد خوب.خودم به شخصه علاقه ای به کشتی کج ندارم به خاطر خشونت بالای آن اما فیلمهایی که بر اساس این ورزش ساخته میشه دوست دارم.فیلم بسیار درگیر کننده و زیبایی بود و بازی افزون حداقل نامزدی اسکار رو داشت که متاسفانه نادیده گرفته شد.اتفذقی که قبلاً هم برای میکی رورک و فیلم کشتی گیر افتاده بود که انصافا آن فیلم هم درجه یک بود.خلاصه ی کلام.فیلم از ماندنی های سینما در این رشته بود که قطعا در یاد خواهد ماند.