۰

فرق بين هارد ssd و hdd: کدام حافظه برای شما مناسب‌تر است؟

هارد hdd و ssd دو نوع حافظه برای ذخیره‌سازی داده‌های درون کامپیوتر هستند. دو قطعه‌ای‌ که ازنظر ساختار، عملکرد و سرعت اجرا با‌ یک‌دیگر تفاوت‌های قابل توجهی دارند. هارد ssd را می‌توان نسخه پیشرفته‌تر هارددیسک hdd دانست. جالب است بدانید هارد ssd سرعت بیشتر و هارد hdd ظرفیت بالاتری دارد. برای انتخاب بهتر بین این‌‌دو قطعه‌ دیجیتال، باید به‌بررسی کامل تفاوت‌های حافظه ssd با hdd بپردازید. ویژگی‌های هرکدام عاملی مهم در چگونگی عملکرد و قیمت محصول هستند؛ برای آشنایی با ویژگی‌های درایو حافظه ssd و hdd تا انتهای مطلب پیش رو با ما همراه باشید.

فرق بين هارد ssd و hdd

 

هارد اس اس دی چیست؟

 

هارد ssd یا Solid State Drive نوعی درایو حالت جامد است که در دو‌‌ نوع اینترنال و اکسترنال تولید شده‌ است. این هارد ساختاری مشابه فلش مموری دارد و فاقد هرگونه قطعه متحرک است. اطلاعات درون این‌ قطعه در چندین سلول حافظه ذخیره می‌شوند و دسترسی سیستم به‌این اطلاعات نیز در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود؛ به‌همین علت هارد ssd یکی از سریع‌ترین قطعات ذخیره‌سازی اطلاعات دیجیتال است. افراد متخصص که می‌خواهند کامپیوتر آن‌ها از سرعت بالاتری برخوردار باشد، سعی می‌کنند بهترین هارد ssd را خریداری کنند.

 

تفاوت هارد ssd و hdd

 

هارد SSD بهتر است یا HDD؟ مهم‌ترین تفاوت این دو نوع حافظه، تکنولوژی به‌کاررفته در چگونگی ذخیره داده‌ها روی قطعه است. هارد hdd یکی از قدیمی‌ترین ابزارها برای ذخیره اطلاعات است که از صفحات چرخان و متحرکی تشکیل شده‌است؛ این صفحات عملیات خواندن، نوشتن و ذخیره‌سازی اطلاعات را انجام می‌دهند. در مقابل، هارد ssd از فناوری پیشرفته‌تری برخوردار است و داده‌ها را در تراشه‌های حافظه ذخیره‌ می‌کند. این فناوری در حافظه ssd باعث جابه‌جایی سریع داده‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود و در مقایسه با حافظه hdd از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است.

 

نبود قطعات متحرک در هارد ssd باعث می‌شود مقاومت این‌قطعه در مقابل آسیب‌پذیری و ضربات خارجی بالاتر باشد؛ اما لپ‌تاپ‌هایی که از هارد hdd پشتیبانی می‌کنند، در صورت افتادن یا اصابت ضربه‌ای، احتمال خرابی قطعات متحرک هارددیسک hdd درآن‌ها وجود دارد.

مقایسه حافظه ssd و hdd

 

فرق بین ssd و hdd در میزان مصرف انرژی هم جز تفاوت‌های مهم آن‌هاست. هارد ssd به‌دلیل نداشتن قطعات مکانیکی، فشار کمتری به باتری لپ‌تاپ وارد کرده و انرژی کمتری مصرف می‌کند؛ در نتیجه، این امر موجب افزایش طول عمر باتری می‌شود.در هارد hdd پردازش و انتقال داده با چرخش قطعات آن انجام می‌شود که مصرف قابل توجهی از انرژی منبع تغذیه لپ‌تاپ را به‌دنبال دارد.

 

در مقایسه حافظه ssd با hdd، هارد hdd قیمت کمتری دارد و به‌علت هزینه پایین ساخت آن، این نوع درایو معمولا فضای ذخیره‌سازی بیشتری نسبت‌به هاردهای ssd دارند.

 

تفاوت ssd و hdd در بازی

 

تفاوت سرعت هارد ssd با hdd یکی از مهم‌ترین دلایلی است که هارد ssd را به‌ گزینه مناسب‌تری برای بازی‌های کامپیوتری تبدیل می‌کند. درهرلحظه از انجام بازی، حجم عظیمی از اطلاعات درحال جابه‌جایی است که یک هارد مانند ssd این انتقال را سریع‌تر و بدون وقفه انجام می‌دهد. توقف‌های لحظه‌ای به‌منظور بارگذاری اطلاعات در ssd در کمتر از چندثانیه انجام می‌شود؛ در صورتی‌که در هارددیسک hdd گاهی به‌بیش‌از یک دقیقه هم می‌رسد. به‌طورکلی، کیفیت اجرای انواع بازی‌های رایانه‌ای با وجود حافظه ssd بالاتر از حافظه hdd خواهد بود.

 

تفاوت هارد اکسترنال ssd و hdd

 

هاردهای اکسترنال مانند فلش مموری به‌دستگاه متصل می‌شوند و به‌راحتی قابل جابه‌جایی و تعویض هستند. هارد اکسترنال ssd و هارد hdd تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند که درادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

  • سرعت: اولین تفاوت حافظه ssd با hdd در سرعت‌پردازش و انتقال‌اطلاعات است. سریع‌ترین هارددیسک‌های hdd سرعتی حدود ۱۶۰مگابایت‌برثانیه دارند، درصورتی‌که معمولی‌ترین هاردهای اکسترنال ssd سه برابر این‌سرعت را ارائه می‌دهند و سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌های موجود در آن‌ها بیش از ۵۰۰مگابایت‌برثانیه است.
  • آسیب‌پذیری: هارد اکسترنال ssd درمقایسه با hdd درمقابل آسیب از مقاومت بالاتری برخوردار است و طول عمر بیشتری دارد. هارددیسک hdd از تعدادی قطعات متحرک و چرخان تشکیل شده‌است که عملیات نوشتن، خواندن و ذخیره‌سازی اطلاعات را انجام می‌دهند. گفته می‌شود در زمان روشن بودن لپ‌تاپ از تکان دادن آن بپرهیزید؛ زیرا احتمال آسیب‌های سخت‌افزاری به هارد وجود دارد. فناوری ساخت هارد ssd به‌گونه‌ای است که با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شود.
  • میزان صدا: تفاوت هارد ssd با hdd در میزان صدای خروجی درایو است. هارد ssd به‌دلیل نداشتن قطعات مکانیکی، صدای خروجی و نویز کمتری درمقایسه با هارد hdd دارد.
  • مصرف انرژی: درمقایسه هارد ssd با hdd، هارد ssd مصرف انرژی کمتری دارد. در سیستم‌های رایانه‌ای مانند لپ‌تاپ، منبع تغذیه باتری است و هارد hdd درمقایسه با ssd در زمان کوتاه‌تری انرژی را تخلیه می‌کند؛ درمقابل هارد ssd با مصرف بهینه انرژی، فشار کمتری به سیستم وارد می‌کند.
  • وزن: دیگر تفاوت هارد ssd با hdd وزن قطعه است. باتوجه‌به ساختار و پیکربندی این دو درایو حافظه، ssd وزن بسیار کمتری نسبت hdd دارد و سبک‌تر است.
  • قیمت: درمقایسه هارد ssd و hdd، هارد hdd قیمت کمتری نسبت‌به ssd دارد. باتوجه به تکنولوژی به‌کاررفته در ساخت این دو قطعه، هارددیسک hdd قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد.
  • ظرفیت: باتوجه‌به هزینه پایین تولید هارد hdd؛ این هارد در ظرفیت‌های بالاتری نسبت‌به هارد ssd تولید می‌شود. به‌عنوان مثال یک هارد ۱۰ترابایتی hdd در تعداد بیشتر و قیمت کمتری تولید می‌شود؛ در صورتی‌که یافتن هارد ssd با این ظرفیت آسان نیست.

 

البته اگر قصد خرید بهترین هارد اکسترنال را دارید، توصیه می‌کنیم از برندهای معتبر دنیا انتخاب خود را انجام دهید.

 

هارد اکسترنال ssd یا hdd؟

 

با مقایسه ssd و hdd می‌توان نتیجه گرفت هارد اکسترنال ssd انتخاب بهتر و باکیفیتی برای یک درایو ذخیره‌سازی اطلاعات است. دسترسی و بازیابی آسان اطلاعات ذخیره‌شده، سرعت بالا، مقاومت در برابر آسیب و قابل‌ حمل بودن آن، هارد اکسترنال ssd را به گزینه مناسب‌تری برای انتخاب یک درایو حافظه تبدیل می‌کند.

تفاوت ssd و hdd در بازی

 

سخن پایانی

 

از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های هارد ssd با hdd سرعت بالاتر حافظه ssd و قیمت پایین‌تر حافظه hdd است. اگر محدودیتی در بودجه خود دارید و درمقابل به‌دنبال درایوی با قابلیت ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات هستید، هارددیسک hdd انتخاب مناسبی است؛ اما اگر به‌دنبال ارتقا سرعت و عملکرد سیستم رایانه‌ای خود هستید، یک هارد ssd را انتخاب کنید و از تکنولوژی پیشرفته آن لذت ببرید.

 

منبع: Bigsearch

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *