۰

تفاوت پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

تفاوت پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

تفاوت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

قبل از شروع به بحث درباره تفاوت پلی استیشن ۵ (PS5) و ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X)، باید توجه داشت که هر دو کنسول بازی بسیار شبیه به هم هستند. با این حال، می توانیم به برخی از مهمترین تفاوت های آنها، بپردازیم.

پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس دو کنسول بازی هستند که در سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند. هر دو این کنسول‌ها با دارا بودن ویژگی‌های فنی قوی و عملکرد بالا، جایگاه بسیار محبوبی در بازار کنسول‌های بازی دارند. در این مقاله، به بررسی تفاوت‌های بین این دو کنسول بازی می‌پردازیم.

قدرت پردازشگر

پلی استیشن ۵ دارای پردازنده AMD Zen 2 قدرتمندی که از معماری ۷ نانومتری استفاده می‌کند است و توانایی پردازش تا ۳.۵ گیگاهرتز را داراست. در حالی که ایکس باکس سری ایکس از پردازنده AMD Zen 2 استفاده می‌کند که از معماری ۷ نانومتری ساخته شده است و توان پردازش تا ۳.۸ گیگاهرتز را دارد. به عبارت دیگر، ایکس باکس سری ایکس در مقایسه با پلی استیشن ۵ از نظر قدرت پردازشی قوی‌تر است.

کارت گرافیک

در پلی استیشن ۵ از کارت گرافیک AMD Radeon RDNA 2 استفاده شده است که توانایی پردازش تا ۱۰.۲۸ ترافلاپ در ثانیه را داراست. در حالی که در ایکس باکس سریز ایکس از کارت گرافیک AMD Radeon RDNA 2 با توانایی پردازش تا ۱۲ ترافلاپ در ثانیه استفاده شده است. این به معنای این است که ایکس باکس سریز ایکس در مقایسه با پلی استیشن ۵ از نظر توان پردازش گرافیکی بالاتری برخوردار است.

حافظه داخلی

پلی استیشن ۵ با داشتن حافظه داخلی SSD با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت، سرعت بالایی در بارگیری بازی‌ها دارد در حالی که ایکس باکس سریز ایکس با داشتن حافظه داخلی SSD با ظرفیت ۱ ترابایت، از سرعت بیشتری در بارگیری بازی‌ها برخوردار است. همچنین، پلی استیشن ۵ دارای حافظه اضافی خارجی با پشتیبانی از USB است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا فضای بیشتری برای ذخیره سازی بازی‌های خود داشته باشند.

قابلیت پخش ۴K

هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس قابلیت پخش ۴K را دارند، اما در این بخش ایکس باکس سریز ایکس برتری دارد. این کنسول قابلیت پخش ۴K با HDR را داراست و بهترین تجربه را برای کاربران فراهم می‌کند.

قیمت

قیمت دو کنسول بازی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سریز ایکس نیز متفاوت است. قیمت پلی استیشن ۵ در بازار بیشتر از ایکس باکس سریز ایکس است. با این حال، قیمت دقیق هر دو کنسول در مناطق و بازارهای مختلف ممکن است متفاوت باشد و به توافقات بین فروشنده و خریدار بستگی دارد.

در نهایت، هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سریز ایکس ویژگی‌های بسیار جذابی برای کاربران خود دارند. انتخاب بین این دو کنسول باید با توجه به نیازها و سلیقه شخصی انجام شود.

 

دسترسی به بازی‌های انحصاری

دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سریز ایکس بازی‌های انحصاری مختلفی دارند که تنها بر روی هر کنسول قابل بازی هستند. برای مثال، پلی استیشن ۵ دارای بازی‌های انحصاری مانند Spider-Man: Miles Morales، God Of War، Last Of Us و Demon’s Souls است. از سوی دیگر، ایکس باکس سریز ایکس بازی‌هایی مانند Halo Infinite، Forza Horizon 5 و Fable را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نوار پایین کنسول

در پلی استیشن ۵، نوار نوری شگفت انگیزی وجود دارد که به عنوان نمایشگری برای وضعیت کنسول و وضعیت باتری دسته بازی به کار می‌رود. این نوار باعث شده که پلی استیشن ۵ به صورت ظاهری جذاب‌تر باشد. در حالی که ایکس باکس سریز ایکس این نوار را ندارد و به صورت ساده و کلاسیک طراحی شده است.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *