۰

انواع پنجره دوجداره چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

پنجره دوجداره

شاید برای شما سوال باشد که انواع پنجره دو جداره چیست و هر یک از آن ها از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ پنجره دو جداره همان طور که از نام آن مشخص است از دو جدار شیشه ای تشکیل شده است که در بین آن ها با یک گاز پر شده است. برای همین است که رسانایی کمتری در برابر گرما و صوت دارد.

برای ساخت این پنجره ها باید هوای بین دو شیشه را تخلیه کرد و به جای آن از گازهایی مانند آرگون، زنون و یا کریپتون استفاده کرد. دلیل استفاده از این گازها به جای هوا در رسانایی کمتر آن ها است که با درزگیری کامل می تواند باعث بهینه سازی در مصرف انرژی شود.

با توجه به این که انتقال دما از طریق این پنجره ها بسیار کم است، بخش مهمی از تلفات حرارتی از طریق قاب آن ها انجام می شود. برای همین است که توصیه می شود به جنس قاب پنجره دو جداره اهمیت زیادی بدهید.

اجزای اصلی پنجره دوجداره چیست؟

پنجره دوجداره به جز شیشه دو جداره که بخش اصلی تشکیل دهنده آن است از بخش های اصلی زیر تشکیل شده است:

  • پروفیل های فریم اصلی
  • یراق آلات
  • پلاستیک های درز گیر
  • پروفیل های قاب یا فریم فرعی

بهتر است که نگاه عمیق تری به مشخصات فیزیکی هر یک از بخش های ذکر شده در بالا داشته باشیم:

بخش های پنجره دوجداره

بین دو لایه شیشه که تشیل دو جدار را می دهند، فواصل مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع و ضخامت کل شیشه می توان آن را حدود ۶ یا ۸ میلی متر در نظر گرفت. البته برخی از این شیشه ها هستند که بین دو جدار آن ها فاصله بیشتری وجود دارد که می تواند ۱۰ یا ۱۲ میلی متر باشد.

لازم به ذکر است که ضخامت کل یک شیشه دو جداره با جمع کردن ضخامت هر یک از لایه ها و فاصله بین دو لایه به دست می آید. برای همین است که اگر ضخامت هر یک از شیشه های دو طرف جدار را در حدود ۴، ۵ یا ۶ میلی متر در نظر بگیریم، مجموع ضخامت یک شیشه دو جداره می تواند حدودا بین یک تا دو سانتی متر باشد.

یکی دیگر از تفاوت هایی که انواع شیشه دو جداره با هم دارند در ساده بودن شیشه یا رفلکس بودن آن می باشد. برای همین است که برخی از شیشه های دو جداره ممکن است رنگ نقره ای، طلایی و یا برنزی داشته باشند.

اما شاید برای شما سوال باشد که چگونه بین دو شیشه را عایق می کنند؟

نحوه تولید شیشه دو جداره

برای تولید شیشه دو جداره باید ابتدا هوای موجود بین فضای دو شیشه را تخلیه کرد. پس از آن باید از یکی از گازهای خنثی مانند گاز آرگون برای پر کردن بین آن ها استفاده کرد. پس از آن باید درزگیری برای پیشگیری از خروج گازها انجام شود.

قاب یا فریم اصلی پنجره

پس از شیشه دو جداره که مهم ترین نقش را در متمایز بودن این پنجره ها دارد، قاب اصلی پنجره مهم ترین بخش تشکیل دهنده این پنجره ها است که نقش بسیار زیادی بر روی قیمت آن خواهد داشت.

لازم به ذکر است قاب پنجره ممکن است که از موادی مانند آلومینیوم یا آهن تشکیل شده باشد. البته استفاده از چوب یا کامپوزیت نیز برای تولید قاب اصلی پنجره رواج دارد. همچنین فایبر گلاس و یو پی وی سی upvc جزو مواد اولیه مناسب  و پرکاربرد برای ساخت قاب اصلی پنجره هستند.

قاب فرعی پنجره

در اغلب موارد قبل از این که پنجره اصلی نصب شود، یک قاب فرعی در دیوار نصب می شود. شاید برای شما سوال باشد که استفاده از قاب فرعی چه ضرورتی دارد؟

قاب فرعی به خصوص در بخش بالای پنجره از وارد شدن فشار زیاد به قاب اصلی پنجره جلوگیری می کند. برای همین استفاده از آن می تواند در بلند مدت از وارد شدن فشار به پنجره اصلی و بروز مشکلاتی مانند عدم باز و بسته شدن درب آن پیشگیری کند.

در بسیاری از موارد برای محافظت حداکثری از قاب اصلی، از قاب آهنی و مستحکم به عنوان قاب فرعی استفاده می شود. لازم به ذکر است که این قاب باید قبل از نصب به طور کامل با ضد زنگ پوشانده شود تا عمر طولانی تری داشته باشد.

یراق آلات پنجره

شاید برای شما سوال باشد که یراق آلات به چه قطعاتی گفته می شود؟ هر یک از اجزای پنجره مانند بست، لولای پنجره، دستگیره، یا بخش های جزئی دیگر در زمره یراق آلات قرار می گیرند.

به طور حتم کیفیت این قطعات نیز در جای خود مهم است و برای این که بتوان از پنجره به خوبی استفاده کرد باید کیفیت لولا یا دستگیره و هر یک از اجزای دیگر که در زمره یراق آلات قرار می گیرند بالا باشد. در غیر این صورت در مدت زمان کمی نیاز به تعویض لولا یا دستگیره پنجره خواهید داشت.

درزگیر پنجره

استفاده از درزگیرها برای بهره وری حداکثری پنجره های دو جداره ضروری است. زیرا استفاده از درزگیر می تواند از عبور هوا و گرد و خاک یا رطوبت پیشگیری کند. برای همن بازده پنجره را در عمل کردن به عنوان عایق دمایی یا صوتی نیز بالا خواهد برد.

انواع پنجره دوجداره چیست؟

حال که با قطعات اصلی تشکیل دهنده پنجره های دو جداره آشنا شده اید، به طور حتم باید اطلاعات بیشتری در مورد انواع پنجره های دو جداره به دست آورید. برای همین در ادامه به انواع این محصولات که در بازار تهران و کرج یا سایر شهرهای کشور برای خرید وجود دارند اشاره خواهیم کرد. به طور حتم این اطلاعات در صورت نیاز به پنجره دو جداره در کرج یا تهران برای شما مفید واقع خواهد شد.

–          پنجره دوجداره لولادار

پنجره های لولا دار متداول ترین انواع پنجره هستند که تقریبا در تمام خانه هاو واحدهای تجاری بهترین کارکرد را دارند و به راحتی امکان باز و بسته کردن آن ها وجود دارد. برای همین یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای نصب در داخل ساختمان پنجره های لولادار محسوب می شوند که ممکن است به طور افقی یا عمودی باز و بسته شوند.

–          پنجره های کشویی

پنجره های کشویی پس از پنجره های لولادار جزو پرکاربردترین انواع پنجره هستند که در بازار وجود دارند. برای همین است که پنجره های دوجداره کشویی نیز توسط بسیاری از افراد در فضاهای مختلف استفاده می شوند.

یکی از مهم ترین مزایای پنجره کشویی در فضای کمتری است که برای باز و بسته شدن اشغال می کند. لازم به ذکر است که به عنوان یک نقطه ضعف، گفته می شود پنجره کشویی دو جداره دارای اتلاف انرژی بیشتری در مقایسه با انواع لولادار می باشد.

–          سایر انواع پنجره دو جداره

علاوه بر دو نوع متداول و پر کاربرد پنجره که در بالا به آن ها اشاره شد، انواع مدل های ارسی، اکاردئونی، فلوکس واگنی، فرانسوی و سایر مدل های کم تقاضا وجود دارند که ممکن است برای کاربردها یا سلیقه های خاص مناسب باشند. برای همین می توانید در صورت نیاز با انواع این مدل ها بیشتر آشنا شوید تا امکان استفاده و نصب آنها را در هر یک محیط ها و فضاها در ساختمان داشته باشد.

مزایا و معایب پنجره دوجداره چیست؟

شاید یکی از مهم ترین معایب پنجره دو جداره قیمت بالاتر آن باشد. اما در عوض مزایای زیادی دارد که هر یک در جای خود مهم هستند. البته در کشورهایی که هزینه انرژی بالا است و برای مثال قبض برق و گاز قیمت قابل توجهی (به ارزهای خارجی مانند یورو و دلار) دارد استفاده از پنجره دو جداره توجیه اقتصادی دارد. اما در هر صورت سایر مزایای این محصولات پر بازده را نمی توان نادیده گرفت:

–          کاهش ورود گرد و خاک

گرد و غبار یا آلاینده های مختلف که در فضای بیرون خانه و ساختمان وجود دارند با ورود خود به داخل خانه می توانند باعث بروز مشکلاتی شوند. برای همین است که استفاده از پنجره هایی که به طور کامل درزگیری شده اند و عایق می باشند بسیار مناسب بوده و می تواند از ورود این ریزگردها پیشگیری کند.

به خصوص در چند سال اخیر که ریزگردها حتی تا تهران و بخشهای مرکزی کشور نیز پیشرفت کرده اند.

–          افزایش بازده انرژی

به طور حتم در فصل های مختلف سال نیاز به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی وجود دارد. اما بخش مهمی از انرژی این تجهیزات از طریق درب و پنجره ها ممکن است که به هدر برود. به خصوص در فصل زمستان اتلاف انرژی از پنجره ها زیاد است. برای همین است که پنجره دو جداره می تواند کمک بسیار زیادی به کاهش اتلاف انرژی و گرم نگه داشتن خانه با هزینه کمتر کند.

–          کاهش تاثیرات مخرب نور ماورابنفش

اشعه ماورا بنفش که در نور خورشید وجود دارد می تواند با ورود به خانه باعث کاهش طول عمر تجهیزات داخل خانه مانند فرش و موکت شود.

این در حالی است که یک پنجره دو جداره می تواند با کاهش ورود این پرتوها به داخل خانه باعث افزایش طول عمر وسایل داخل خانه شود و علاوه بر این از تاثیرات مخرب این نور بر پوست انسان جلوگیری کند.

–          عایق صوتی

به طور حتم یک پنجره دو لایه که در بین آن عایق قرار گرفته است بیشتر می تواند به عنوان یک عایق صوتی سودمند واقع شود.

برای همین به خصوص در مکان های شلوغ و خیابان های پرتردد شهرهایی مانند تهران و کرج استفاده از پنجره دو جداره کمک زیادی به کاهش آلودگی صوت خواهد کرد.

قیمت پنجره دو جداره

یکی از مهم ترین معایبی که باعث شده است استفاده از پنجره دو جداره در کشور ما کمتر از کشورهای پیشرفته باشد در قیمت بالای آن است. با این وجود بسیاری از افراد و به خصوص در ساختمان های مدرن در تهران و کرج از این نوع پنجره استفاده می شود.

اگر بخواهیم اطلاعات دقیق تری در مورد قیمت این پنجره ها در اختیار شما قرار دهیم، به طور حتم باید بگوییم که عواملی مانند متریال شیشه مورد استفاده و اندازه قاب پنجره یا جنس آن از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت آن خواهند بود.

البته کیفیت دستگیره ها و یا لولاهای پنجره نیز بسیار مهم است و روی قیمت تمام شده این محصولات تاثیر خواهد گذاشت.

برای همین است که توصیه می شود در صورت نیاز به خرید پنجره دوجداره در کرج یا تهران تلاش کنید با عرضه کنندگان این خدمات که امکان ارائه مشاوره های لازم در این زمینه دارند مشورت کنید.

آیا پنجره سه جداره گزینه مناسبی برای خرید است؟

به طور حتم هزینه خرید پنجره سه جداره بیش از پنجره های دو جداره است و برای همین است که برای کاربردهای مسکونی شاید گزینه مناسبی نباشند.

لازم به ذکر است در حال حاضر استفاده از پنجره سه جداره بیشتر برای کاربردهای لوکس در ساختمان های مدرن است. همچنین در کاربردهای صنعتی ممکن است نیاز به استفاده از این پنجره ها به دلیل عایق بودن آن ها باشد.

 توجه : این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و سایت کنترل امجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *