۰

بررسی شخصیت تراویس بیکل راننده تاکسی

بررسی شخصیت تراویس بیکل راننده تاکسی

بررسی شخصیت تراویس بیکل راننده تاکسی

در سال ۱۹۷۶ میلادی «مارتین اسکورسیزی» به کمکِ قلمِ «پاول شریدر»، کاراکتری را خلق کردند که انعکاسِ بی‌مانندی از جامعهٔ غرقِ در فساد و تباهی بود. آن‌ها شخصیتی به تصویر کشیدند، که نزدیک‌ترین واکنشِ متقابل را نسبت به مردمِ گناه‌کارِ نیویورک و رفتارِ وحشتناک‌شان به انجام رساند. کاراکتر اصلی فیلم «راننده تاکسی»، آغازگر جنبشی بود که نسبت به قول و وعده‌‌هایِ بی‌سر و تهِ رئیس‌جمهور آیندهٔ آمریکا نقد وارد کرده و به وضعیّتِ نابسامانِ این کشور معترض بود. «تراویس بیکل»، جوانِ پاک و بی‌گناهی است که بر اثر خدمت در نیروی دریایی، به بیماریِ بی‌خوابی دچار شده و از همین رو در جهت گذراندن وقت خود؛ در شیفت شب مشغول به کارِ تاکسی‌رانی می‌شود.

بررسی شخصیت تراویس بیکل راننده تاکسی

او در زمانی مشغول به کار می‌شد که مردم، در اوجِ انجام رفتارهای غیرمتعارف خود بودند و «تراویس» نیز به خوبی با همهٔ این تصاویر آشنا می‌شد. «تراویس»، مردی که از تنهایی رنج می‌برد، به زنی علاقه‌مند شده و به او نزدیک می‌شود؛ تا رابطه‌ای را بین خودشان به وجود آورد و بر این انزوا غلبه کند، امّا از آن‌جایی که «تراویس» نمی‌تواند توجّهِ «بتسی» را نسبت به خود جلب کند، در این امر شکست می‌خورد و فشار روانیِ دیگری بر او تحمیل می‌شود. او در بحبوحهٔ فساد شهر، با دخترکی آشنا می‌شود که به شکل هولناکی از وی سوء‌استفاده می‌کنند و انگیزه‌ٔ «تراویس» را برای یک قیام افزایش می‌دهد.

بررسی شخصیت تراویس بیکل راننده تاکسی

بررسی شخصیت تراویس بیکل راننده تاکسی

در طول فیلم نیز «اسکورسیزی» با کدهای مختلفی، تنفّرِ «تراویس» را نسبت به جامعه بیشتر و بیشتر می‌کند و با چندین اِلمان فرمی و به زبان سینما؛ این موضوع را به تصویر می‌‌کشد. از طرفی مشکلات شخصیِ «تراویس»، او را به سرحدِّ جنون می‌رسانند و از طرفی دیگر وضع دردناک جامعه، او را مجبور می‌کند تا راه‌حلّی در جهت از بین بردن فساد پیدا کند. در این شرایط حس‌ّهای متضادی بین آن‌چه که عقل حکم می‌کند و آن‌چه که دل می‌گوید در این کاراکتر شکل می‌گیرد. از همین نقطه است که «تراویس» تصمیم می‌گیرد انقلابی تک‌نفره را آغاز کند، گویی که او هم از شرّ جامعهٔ فاسد خلاص می‌شود و هم معنایی به زندگیِ پوچ و تکراری خود می‌بخشد. به مرور پتانسیل‌های درونیِ «تراویس» آشکار شده و وی در یک حرکت جنون‌آمیز با قتل دلّالان جنسی، «آیریس» را نجات می‌‌دهد. «مارتین اسکورسیزی» با خلق این ضدّقهرمانِ محبوب یعنی «تراویس بیکل»، تصویر دقیقی از خشونت را در فیلم «راننده تاکسی» به تصویر می‌کشد.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *