۰

نقد و بررسی سریال Man vs Bee | مستربین در قالبی جدید

نقد و بررسی سریال Man vs Bee

بیشتر ما از دوران کودکی با فیلم ها و اپیزود های جذاب و خنده دار مستربین با هنرنمایی روان اتکینسون (Rowan Atkinson) بزرگ شده ایم و به خوبی شوخی ها و کمدی های این شخصیت را می شناسیم. حال به لطف همکاری جدید روان اتکینسون و نتفلیکس در سریال کوتاه Man vs Bee ( مرد در مقابل زنبور )، ما دوباره شاهد هنرنمایی این بازیگر و کارگردان خلاق و دوست داشتنی و همچنین بازگشت طنز های خاص شخصیت مستربین هستیم؛ در ادامه با ما و نقد و بررسی سریال Man vs Bee همراه باشید.

نقد و بررسی سریال Man vs Bee

نقد و بررسی سریال Man vs Bee

داستان کلی سریال درباره مردی است که به تازگی خانه خود را از دست داده و همچنین از همسرش طلاق گرفته است و در حال حاضر هیچ شغلی ندارد. او در تلاش است تا که شغلی پیدا کند و با حقوقی که از آنجا به دست می آورد، دخترش که درحال حاضر با مادرش زندگی می کند را برای تعطیلات به سفر ببرد.

او بالاخره می تواند به عنوان یک نگهبان خانه در یک شرکت استخدام شود و به عنوان اولین کارش در این شرکت ، به یک خانه بسیار شیک و گران فرستاده می شود که از قضا تمام این خانه هوشمند است و بیشتر درها و قفل های آن به صورت رمزی و لمسی عمل می کنند که مطمعنا برای فردی مانند او که زیاد با این جور تکنولوژی ها آشنا نیست چالش های زیادی خواهد داشت.

صاحبان این خانه نیز یک زن و شوهر بسیار پولدار هستند که مجموعه ای از آثار هنری گران قیمت را در خانه خود نگه داری می کنند و کوچک ترین چیزی در این خانه میلیون ها ارزش دارد!

نقد و بررسی سریال Man vs Bee

نقد و بررسی سریال Man vs Bee

پس از اینکه این زوج خانه را به ترور ( روان اتکینسون ) میسپارند و به سفر می روند او زنبوری را در خانه پیدا می کند که در ابتدا تلاش می کند وفقط او را از آنجا بیرون بیندازد ، اما پس از چندین بار تلاش و او موفق به این کار نمی شود و تصمیم می گیرد که هرطوری که می شود او را بکشد. به این ترتیب چالش ها و بخش طنز داستان شروع می شود و تمام سریال به درگیری های او و زنبور می پردازد.

طولی نمی کشد که شما می توانید تاثیر رفتارها و اخلاقیات کاراکتر مستربین را در شخصیت ترور مشاهده کنید و اگر دقت کنید کاملا متوجه می شود که بیشتر حرکات، بازی های با صورت و کلماتی که هر از چندگاهی از زبان این کاراکتر بیرون می آید ، همگی از شخصیت دوست داشتنی مستربین سرچشمه می گیرند.

این موضوع اصلا بی دلیل و اتفاقی نیست ، چرا که کارگردان هر دو این سریال ها ( مسترین بین و مرد در مقابل زنبور ) خود روان اتکینسون است و در واقع این رفتارها و طنزپردازی ها کاملا از ذهن خلاق او بیرون آمده است و اگر هزاران مجموعه دیگر نیز تولید کند، باز هم شاهد رفتارهای مستربین در ریشه و جان او خواهیم بود.

در سری Johnny English نیز ما شاهد رفتارها و طنزپردازی های مشابه بودیم که این مورد هم مهر تاییدی بر این موضوع است که روان اتکینسون جوری با کاراکتر مستربین (که ساخته دست خودش است) اخت شده است که جدا از فیلمنامه و موضوع هر فیلمی که در آن بازی می کند، روحیات این شخصیت را نیز با خود حمل می کند.

نقد و بررسی سریال Man vs Bee

نقد و بررسی سریال Man vs Bee

شاید از دید برخی کاراکترهایی که روان اتکینسون خلق می کند کمی خرابکار و یا خودخواه به نظر برسد، چرا که اکثرا در هرجایی که قدم می گذارد فقط در حال خرابکاری است و این خرابکاری ها اکثرا برای سود شخصی خودش است و دیگر کارای به نتایج آن و یا آثاری که از خود به جای می گذارد نباشد.

اما در عین حال این کاراکتری که اکثرا در حال خنداندن شماست ، فردی بسیار تنها و شاید افسرده است. او هیچ کسی را ندارد و همه اطرافیانش او را کنار گذاشته اند و رهایش کرده اند. او باید همیشه تنها در خانه اش بنشیند و تلویزیون تماشا کند، درحالی که در خانه های کناری اش خانواده ها در حال گفت و گو و خندیدن با یکدیگر هستند.

این مورد هم در سری مستربین و هم در سریال مرد در مقابل زنبور به راحتی دیده می شود و شاید نشان دهنده این موضوع باشد که خود روان اتکینسون نیز در زندگی واقعیش چنین حسی دارد و در نتیجه همان حس را در قالب طنز به مخاطبان خود ارائه می کند.

نقد و بررسی سریال Man vs Bee

سریال Man vs Bee در ۹ قسمت کوتاه به صورت یکجا از طرف نتفلیکس منتشر شد و در طی تمام این قسمت ها ما شاهد تعقیب و گریز کاراکتر ترور و زنبور هستیم که در هر قسمت آن در طی این کار بخشی از این خانه گران قیمت و هوشمند به خرابی کشیده می شود و در آخر دیگر چیزی از این خانه نمی ماند.

بیشتر از این درباره ماجراهای ترور و زنبور چیزی نمیگویم تا جذابیت و تازگی آن از دست نرود؛ چون این نوع سبک سریال ها و یا فیلم ها اکثرا بر اساس اتفاقات و دردسرهای لحظه ای ساخته می شوند و تمام جذابیتشان به همان لحظه هاست ؛ اما شما نباید در این سبک فیلم ها به دنبال داستانی قوی، آموزنده و تاثیرگذار باشید و اگر بخواهید با این دید به آنها نگاه کنید شاد هیچ جذابیتی برای شما نداشته باشند.

داستان های این سری فیلم ها و سریال ها اکثرا با یک جرقه ساده شروع می شوند و دیگر خط داستانی از بین می رود و باقی فیلم در تلاش است تا با ایجاد چالش های مختلف و متنوع مخاطب را بخندانند. البته که در این سریال ما شاهد یک خط داستانی بسیار کوتاه هستیم، یعنی از زمان ورود ترور به خانه و تحویل گرفتن آن از صاحبانش ، تا زنگ زدن های مداوم آنها در طول سفر برای پیگری اوضاع خانه و سگشان (cupcake) ،برگشتن آنها از سفر و دادگاهی کردن او برای خرابی های ایجاد شده و در آخر زندانی شدن خودشان به دلیل کلاه برداری از شرکت بیمه و آزاد شدن ترور و سفر رفتن با دخترش.

در کل می توانم بگویم که این سری بیش از هرچیزی من را یاد مستربین و رفتارهای خنده دارش انداخت و توانست لحظات پر هیجان و هرچند کوتاهی را برایم رقم بزند و تمامی اینها به دلیل خلاقیت و هنرمنایی روان اتکینسون بود که به بهترین نحو ممکن آن را اجرا و کارگردانی کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *