۰

نقد و بررسی ELDEN RING

نقد و بررسی ELDEN RING

نقد و بررسی ELDEN RING

الدن رینگ جدیدترین ساخته استودیوی فرام سافتور در تاریخ ۶ اسفند عرضه شد و موفق به کسب متای ۹۷ شد ولی سوالی که پیش می آید این است که آیا موفقیت الدن رینگ فقط در یک عدد خلاصه شده است یا میتواند در محتوایی که به مخاطب ارائه میکند نیز یک شاهکار سطح بالا شناخته شود برای جواب این سوال ما نزدیک به ۱۵۰ ساعت این بازی را تجربه کردیم و به لای به لای درختان و کوها و رود های سرزمین لندز بیتویین سفر کردیم و بارها کشته شدیم و بارها پیروز شنیدم تا بتوانیم به عنوان یک تارنیشد تجربه ای مناسب و کافی به دست بیاوریم.

در وحله اول باید این سوال را مطرح کرد که الدن رینگ چیست و میخواهد چه چیزی را به مخاطبانش ارائه بدهد به طور خلاصه بخواهم بیان کنم جوابش میشود و یک بازی وپن ورلد در سبک ARPG و سیستم مبارزاتی سولز لایک به همراه داستانی دارک فانتزی که توسط جرج آر ار مارتین نوشته شده ولی برای درک بهتر این بازی باید تک تک این شعار ها و اسامی را در سطل زباله ریخت و از دیدگاهی دیگر نگاه کرد . الدن رینگ وارث تاج و تخت دارک سولز نیست الدن رینگ یک پدیده ای نو در صنعت بازی های ویدیویی و سبک نقش آفرینی است و با نیم نگاهی که برادران بزرگتر خود بلاد بورن ، دارک سولز ۳ ، سکیرو دارد دیگر مانند خیلی از بازی های اکشن نقش آفرینی و نقش آفرینی امروزی دچار سردرگمی در گیم پلی و سیستم مبارزات نیست و هیچ قصدی ندارد که تبدیل به دارک سولز ۴ یا بلاد بورن ۲ یا سکیرو ۲ شود بلکه میخواهد تبدیل به چیزی بزرگتر شود چیزی که به طرز باورنکردنی عجیب است و در عین حال دلپذیر است یا به زبان ساده تر او میخواهد یک شاهکار شود.

نقد و بررسی ELDEN RING

نقد و بررسی ELDEN RING

اما زمانی که میگوییم الدن رینگ یک‌ شاهکار است چه معیار ها و چه دلایلی در ذهنمان شکل میگیرد که این حرف را بزنیم ؟ جهان بازی ؟ موسیقی ؟ گیم پلی ؟ تنوع و آزادی عمل ؟ داستان و روایت ؟ پیشرفت چشمگیرش نسبت به عناوین قبلی ؟ شاید جوابش گزینه همه موارد باشد زیرا که الدن رینگ عنوانی است که در همان منطقه LIMGRAVE و همان گریس THE FIRST STEP دنیای‌ لندز بیتویین را در چشم مخاطب فرو کرده و با بزرگی خود و با زیبایی خود شوکی عظیم به پلیر وارد میکند زیبایی که ما در این عنوان شاهد هستیم را باید  از لطف گرافیک هنری بازی دانست که به مانند خیلی از بازی های AAA دیگر از جمله گوست آف سوشیما ، زلدا ، ویچر ۳ در چند سال اخیر به جای تکیه بر گرافیک فنی به هنر تکیه می‌کنند اما لندز بیتویین فقط یک جهان بزرگ و زیبا پر از درخت و بیابون و برف و رود خونه نیست زیرا که این دنیا به رمز و راز هایش وابسته است هرگوشه از این مپ یک راز و یک‌ داستان پنهان دارد که چشم پوشی از آنها غیر ممکن است . یک کمپ از سرباز ها ، یک غار از موجودات ، یک باتلاق سمی ، یک‌ روستای رها شده ، چه چیزی در انتظار شماست ؟ این سوالیست که خودتان باید جواب دهید.

نقد و بررسی ELDEN RING

نقد و بررسی ELDEN RING

رکن دیگری که در تمام آثار فرام سافتور مشهود است موسیقی است که در الدن رینگ نیز مشابه به آثار قبلی میتوانیم شنونده ی ساوندترک هایی باشیم‌ که‌ در طول ریتم بازی و کاتسین ها شما را همراهی می‌کنند و به خوبی احساساتی همچون هیجان و اظطراب و خشم و غم‌ را به پلیر اتقال میدهند و عامل خیلی مهمی در تجربه این بازی میشوند و اگر بخواهیم عمیق تر گیم پلی الدن رینگ نگاه بکنیم شاهد چیزهایی مانند مخفی کاری و قابلیت پرش آزاد و کرفتینگ و سوار شدن بر مانت و حتی نبرد کردن بر روی مانت خواهیم بود که کسانی که برای اولین بار دیمن سولز یا قسمت اول دارک سولز را تجربه کردند حتی تصورش هم نمی‌کردند که این بازی ها در ده سال آینده برادری کوچکتر خواهند داشت که تبدیل به یک بنچ مارک‌در بازی های سولز لایک و ARPG و RPG شود و در آینده منبع الهام خیلی از بازی های دیگر شناخته شود.

نقد و بررسی ELDEN RING

تنوع و آزادی عمل در این بازی حتی از تصوراتی که قبل از عرضه بازی داشتم نیز بیشتر بود و از کارکتر کاستومایز بازی گرفته تا ساعت ها محتوایی که در جهان بازی جای گرفته تا کلاس هایی که با آن شروع میکنید و در نهایت ساختار و سبک مبارزه خود را انتخاب کنید از جادوگری تا استاد شدن در مبارزات تن به تن چه با سپر چه بدون سپر چه سنگین چه سبک چه یک شمشیر به شدت بزرگ باشد چه یک خنجر کوچک شما آزاد هستید که انجور که میخواهید لباس بپوشید انجور که میخواهید.

 بجنگید انجور که میخواهید از ایتم ها و سلاح هایتان استفاده بکنید و در نهایت از همه مهمتر انجور که میخواهید بمیرید شما حتی لازم نیست که خط اصلی داستان بازی را پیش بگیرید و حتی لازم نیست خود را اجبار کنید که باسها را به تنهایی بزنید زیرا که همچون اکثر آثار فرام سافتور این بازی نیز از CO_OP و PVP پشتیبانی میکند و چه به عنوان همکار چه به‌ عنوان دشمن با دوستان خود و دیگر پلیر ها اوقات خوشی را داشته باشید و چیز های فوق العاده ای را نیز تجربه کنید حالا میخواهد حمله کردن به چند سرباز نگون بخت باشد یا فرار کردن از دست یک اژدهای خشمگین

الدن رینگ در کنار تمامی این حرفها یک‌چیز مهمی دارد که به آن اشاره نکرده ام و آن داستان بازی است داستانی که شخصیت شما یک‌بخش کوچک از آن است زیرا که هر باس فایت و هر منطقه و هر سلاح و هر آیتم و هر NPC داستانی پنهان دارد که قسمتی از سرگذشت جهان بازی را شکل میدهند و تصمیماتی که شما میگیرید باعث میشود که آینده آنها و مسولیت آنها نیز با شما باشد زیرا که این شما هستید که یک تارنیشد هستید .

زیرا که شما هستید که قیام کرده اید و این شما هستید که باید در مقابل الدن رینگ به ایستید و تبدیل به الدن لرد شوید پس بپا خیزید و در مقابل کسانی همچون گادریک و مارگوت و ملینیا و ژنرال رادان و گریت سرپنت و… به مبارزه بپردازید و شاهد این داستان شکوهمند باشید الدن رینگ از لحاظ محتوا یکی از بهترین بازی هاییست که من به عمرم‌ تجربه کرده ام و حتی میتوانم جز لیست ۲۰ یا ۱۰ بازی برتر زندگی خود قرارش بدم ولی نمیتوانم دروغ بگویم و حتی از گفتنش ناراحت میشوم ولی الدن رینگ نیز یک بازی بی نقص نیست و مشکلات فنی همچون باگ یا افت فریم یا حتی کرش کردن دارد که به لطف آپدیت های اخیر خیلی از این مشکلات فیکس شده اما باز نمیتوانم از آنها چشم‌ پوشی کنم و فقط میتوانم امید به این داشته باشم که استودیوی فرام سافتور با آپدیت های آینده این مشکلات را به حد اقل برساند.

نکات مثبت

_ داستانی غنی با روایتی خاص و یونیک‌

_ جهانی عظیم و پر رمز و راز که میتوانید ساعت‌های زیادی درش کاوش کنید 

_ سیستم co_op و pvp به‌ خوبی پیاده شده 

_ گیم‌ پلی را میتوان نقطه ای درخشان در سبک‌نقش آفرینی و سولز لایک دانست

_ بازی ازادی عمل و‌ تنوعی به شدت بالا را به شما هدیه میدهد 

_جلوه های صوتی و بصری بازی به شدت هنرمندانه و حرفه ای پیاده شده اند 

_پیشرفت چشمگیر نسبت به آثار قبلی فرام سافتور 

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *