۰

AMD از پردازنده های مقرون به صرفه سری Ryzen 5000 و ۴۰۰۰ رونمایی کرد

سری Ryzen 5000 و ۴۰۰۰

AMD امروز شش مدل CPU دسکتاپ جدید را برای بازار DIY بر اساس معماری Zen 3 و Zen 2 این شرکت معرفی کرد. همچنین جزئیات قیمت و در دسترس بودن مدل قبلی Ryzen 7 5800X3D و همچنین پشتیبانی گسترده از چیپست سری ۳۰۰ را اعلام کرد.

سری Ryzen 5000

با شروع سری Ryzen 5000 مبتنی بر Zen 3، اکنون سه مدل جدید در این سری وجود دارد. در بالای از همه، Ryzen 7 5700X جدید قرار دارد که بیشتر شبیه به ۵۸۰۰X هشت هسته ای/۱۶ رشته ای است اما با کلاک های بوست/پایه به ۴.۶/۳.۴ گیگاهرتز کاهش یافته است. در نتیجه، اکنون TDP کمتری معادل ۶۵ وات و قیمت آن ۲۹۹ دلار است. مانند ۵۸۰۰X، با وجود TDP پایین تر، با ۵۷۰۰X خنک کننده اوریجینال آن را در جعبه دریافت نمی کنید.

به طور مشابه، Ryzen 5 5600 اساساً ۵۶۰۰X شش هسته ای/۱۲ رشته ای است که کلاک آن به ۴.۴/۳.۵ گیگاهرتز کاهش یافته است. قیمت آن ۱۹۹ دلار است و شامل خنک کننده Wraith Stealth می شود.

در انتهای سری ۵۰۰۰، Ryzen 5 5500 جدید قرار دارد. ۵۵۰۰ اساساً ۵۶۰۰G است که GPU یکپارچه Vega 7 غیرفعال است و کلاک آن به ۴.۲/۳.۶GHz کاهش یافته است. این همچنین به این معنی است که تنها ۱۹ مگابایت کش (۱۶ مگابایت L3 و ۳ مگابایت L2) و فقط از PCIe 3.0 پشتیبانی می کند. قیمت آن ۱۵۹ دلار است و با یک خنک کننده Wraith Stealth عرضه می شود.

سری Ryzen 5000

بعدی، سری Ryzen 4000 پردازنده های مبتنی بر معماری قدیمی Zen 2 است. برخلاف سری Ryzen 3000، سری Ryzen 4000 بر اساس سری APU Renoir اما با برخی تغییرات ساخته شده است.

در بالای همه Ryzen 5 4600G قرار دارد که دارای ۶ هسته/۱۲ رشته و سرعت کلاک ۴.۲/۳.۷ گیگاهرتز است. همانطور که وجود G در نام نشان می دهد، پردازنده گرافیک یکپارچه نیز دارد. دارای ۱۱ مگابایت حافظه نهان، ۶۵ وات TDP و خنک کننده Wraith Stealth با قیمت ۱۵۴ دلار است.

بعدی Ryzen 5 4500 است که دارای ۶ هسته/۱۲ رشته، سرعت کلاک ۴.۱/۳.۶ گیگاهرتز، ۱۱ مگابایت کش و ۶۵ وات TDP است اما گرافیک یکپارچه ای ندارد. ۴۵۰۰ با خنک کننده Wraith Stealth با قیمت ۱۲۹ دلار عرضه می شود.

در نهایت، Ryzen 3 4100 وجود دارد که دارای ۴ هسته/۸ رشته، سرعت کلاک ۴.۰/۳.۸ گیگاهرتز، حافظه نهان ۶ مگابایتی، ۶۵ وات TDP و خنک کننده Wraith Stealth با قیمت ۹۹ دلار است.

تمامی این قطعات از دوشنبه ۴ آوریل در دسترس خواهند بود.

سری Ryzen 5000

AMD همچنین فاش کرد که پردازنده Ryzen 7 5800X3D که قبلاً اعلام شده بود، از یکشنبه ۲۰ آوریل با قیمت ۴۴۹ دلار در دسترس خواهد بود.

به عنوان یادآوری، ۵۸۰۰X3D یک ۵۸۰۰X است که از فناوری ۳D V-Cache AMD استفاده می کند که از انباشته قالب های سه بعدی برای افزایش گسترده ظرفیت کش استفاده می کند. در حالی که ۵۸۰۰X استاندارد دارای حافظه کش L3 با ظرفیت ۳۲ مگابایت است، ۵۸۰۰X3D دارای حافظه نهان L3 با ظرفیت ۹۶ مگابایت است. AMD می گوید ۵۸۰۰X پانزده درصد سریعتر از ۵۹۰۰X در بازی است و سریع ترین CPU گیمینگ در بازار خواهد بود.

سری Ryzen 5000

در نهایت، AMD همچنین اعلام کرد که پشتیبانی از پردازنده های سری Ryzen 4000 و ۵۰۰۰ را به مادربردهای چیپست سری ۳۰۰ می آورد. این شامل مدل های X370، B350 و حتی مدل های چیپست A320 می شود. به‌روزرسانی‌های بتا بایوس که پشتیبانی را قادر می‌سازد در ماه آوریل از طریق وب‌سایت سازنده مادربرد مربوطه در دسترس خواهد بود.

منبع : AMD

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *