۰

معرفی فئانور بزرگ ترین پسر فینوه، پادشاه نولدور سرزمین میانه

فئانور محبوب ترین و بزرگ

فئانور محبوب ترین و بزرگ ترین پسر فینوه، پادشاه نولدور بود. مادر او میریل سرینده بود که بعد از به دنیا آمدن او درگذشت. چهره ی فئانور شبیه به دیگر نولدور است؛ چشم هایی کبود رنگ و موهایی به سیاهی پر زاغ.
فینوه بعد از میریل، با ایندیس ازدواج مجدد کرد و حاصل آن دو برادر برای فئانور شد؛ فینگولفین و فینارفین.
اما فئانور از این دو برادر و مادرشان تنفر داشت و احساس می کرد آن ها قصد دارند محبت پدرش را از او بگیرند. فئانور در ساخت ابزار و جواهرات ماهر بود. او زیر نظر ماهتان این مهارت ها را یاد گرفت و با دختر او، نردانل دانا ازدواج کرد که حاصل آن هفت پسر به نام های مائدروس، ماگلور، کله گورم، کارنتیر، کوروفین، آمرود و آمراس بود.
فئانور برای اولین بار به تحریک مورگوت با دیگر نولدور شروع به ساخت شمشیر کرد. او نور دو درخت را در سه جواهر بی همتا به نام سیلماریل ها که ترکیبی نامعلوم داشتند حبس کرد. این جواهرات باعث حسادت مورگوت شد و او با دروغ هایش بین فئانور و فینگولفین اختلاف انداخت تا جایی که فئانور، روی برادرش شمشیر کشید و به والار توهین کرد. پس به حکم ماندوس به فارمنوس تبعید شد و فینوه نیز با او همراه شد.

فئانور محبوب ترین و بزرگ

هنگامی که برگشت و با فینگولفین عهد وفاداری بست، ملکور در غیاب او به فارمنوس رفت، جواهرات را دزدید و پدرش را کشت. فئانور به خاطر حس تنفری که نسبت به ملکور داشت و برای انتقام خون پدر و پس گرفتن سیلماریل ها، به عنوان شاه جدید نولدور، تعداد زیادی از مردمش را بر علیه مورگوت و والار شوراند و همراه خود به سرزمین میانه برد. او و پسرانش به نام ارو، سوگند مشهور و هولناکی به نام سوگند فئانور یاد کردند که هیچ گاه از پای نخواهند نشست مگر آن که جواهرات باشکوه را دوباره به دست آورند و هر کس که سوگند بشکند به تاریکی جاودان دچار می شود.
فئانور برای رفتن به سرزمین میانه از الف های تلری کشتی خواست اما آنها مخالفت کردند و فئانور اولین نسل کشی (یا خویشاوند کشی) تاریخ آردا را رقم زد. به همین دلیل ماندوس خاندان و فئانور و دنبال کنندگانش را نفرین کرد (که به نفرین ماندوس معروف شد). اولین نتیجه ی این نفرین این بود که فئانور فینگولفین و افرادش را در پشت سر جا گذاشت و کشتی ها را آتش زد.
مدتی پس از رسیدن به سرزمین میانه، فئانور در خشم و جنون به سوی آنگباند تاخت درحالی که گروه بی شماری از اورک ها و بالروگ ها آن جا بودند. بالروگ ها او را دوره کردند و در آخر به وسیله ی گوتموگ، فرمانروای بالروگ ها کشته شد. جسد فئانور سوخت و به خاکستر تبدیل شد چرا که روح آتشین داشت و به همین ویژگی هم نام گذاری شده بود؛ فئا+نور (روح آتش).
فئانور علاوه بر سیلماریلی، سازه های دیگری چون پلانتیری، چراغ های نولدور و… را نیز ساخت و تغییرات بسیاری در زبان الف ها ایجاد کرد. از فئانور به عنوان ماهرترین الف یاد می شود.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *