۰

نقد و بررسی فیلم Gladiator

نقد و بررسی فیلم Gladiator

فیلم Gladiator (گلادیاتور) برجسته ترین فیلم معروف تاریخی است که دوران شکوهمند امپراطوری روم را به نمایش می گذارد  و احساسات قوی و بسیار متناقض شخصیت اصلی فیلم یعنی ماکسیموس نشان میدهد . اراده، قدرت، نیرو و بی رحمی او همزمان به تصویر کشیده شده اند تا احساسات میهن پرستانه را به مخاطب القا کنند. با وجود این که میهن پرستی رکن اصلی  شخصیت ماکسیموس است، اما واضح است که این جنگجوی به شدت میهن پرست رنج و عذاب زیادی را متحمل می شود. نویسنده مشهوری به نام برنارد جورج شاو نظرش را درمورد میهن پرستی که مصداق ایده فیلم Gladiator است، این گونه بیان می کند: «تا زمانی که میهن پرستی از زندگی بشریت بیرون نرفته است، هیچ وقت دنیای آرامی نخواهید داشت.» از دید او میهن پرستی را می توان به چشم یک عادت مضر در آدمی دید که برای یک زندگی آرام و شاد مزاحمت ایجاد می کند. ماکسیموسِ گلادیاتور تجسمی از عالی ترین نمونه میهن پرستی رومی است که او به نام آن همسر و پسرش را فدا می کند و آزادی و زندگی باارزش خود را از دست می دهد.

نقد و بررسی فیلم Gladiator

از دست دادن خانواده به خاطر میهن پرستی

میهن پرستی تحت عنوان عشق به سرزمین مادری مستلزم فداکاری و از خود گذشتگی تمام و کمال است. در واقع، فیلم Gladiator (گلادیاتور) چنین فداکاری ای را در قالب مثالی از زندگی ژنرال ماکسیموس و جنگجویان دیگری که همراه با او می جنگند و جایگاه مشابهی در زندگی دارند، نشان می دهد.

قاعدتاً این امکان ندارد که سرزمین مادری و خانواده را همزمان به یک اندازه دوست داشت. دیر یا زود مجبور می شوید انتخاب کنید که چه چیزی برای شما با ارزش تر است. شخصیت اصلی فیلم سعی می کند هر دو را دوست داشته باشد، اما موفق نمی شود. ماکسیموس خانواده اش را که همه چیز او هستند، در راه میهن پرستی از دست می دهد.

ماکسیموس با انتخاب مسیر حفاظت از سرزمین مادری و جانشینی سزار، دیگر قادر به حفاظت از خانواده خود نیست. او کاملاً خود را وقف روم کرده است و آن را نوری در تمام زندگی خود می پندارد. با قضاوت از روی صحنه ای که ژنرال درمورد خانه و عشق به خانواده اش با سزار صحبت می کند، مشخص می شود که خانواده ارزش و خوشحالی بزرگ او هستند. اما میهن پرستی ای که در قلب او ریشه دوانده او را تابع مردم و سرزمین مادری اش می کند.

نقد و بررسی فیلم Gladiator

 

نقد و بررسی فیلم Gladiator

علاوه بر این، ماکسیموس که یک میهن پرست سرسخت است سعی می کند که علی رغم منافع شخصی اش و با وجود این که دو سال و ۲۶۴ روز است که خانواده اش را ندیده، آخرین خواسته سزار را برآورده کند و به خاطر روم و مردمش تا لحظه مرگ بجنگد. این بدین معناست که منافع امپراطوری بالاتر از منافع شخصی او هستند و همین طور بالاتر از عشق او به خانواده اش. با پذیرش نقش محافظ وطن، ماکسیموسِ گلادیاتور به خاطر علاقه اش به خدمت به روم و میهن پرستی، همسر و پسرش را درحالی پیدا می کند که سوخته و به دار آویخته شده اند. جنبه جالب تر داستان این است که چنین وحشیگری و خشونتی ماکسیموس را از حرکت بازنمی دارد؛ بلکه برعکس، احساسات میهن پرستانه او را به طور قابل ملاحظه ای برمی انگیزد و در مبارزه پیش رو او را خشن و از جان گذشته می کند. در تمام مدت فیلم ما شاهد این هستیم که چه طور احساسات میهن پرستانه شخصیت اصلی تبدیل به خصومت و اهانت می شود. در نتیجه می توانیم تضاد منافع را در تحلیل فیلم ببینیم که نشان می دهد میهن پرستی عشق و خانواده را کنار می زند و از این طریق جای خود را به بی رحمی و انتقام می دهد.

نقد و بررسی فیلم Gladiator

میهن پرستی و رستگاری گلادیاتورها

در تمام تاریخ ، آزادی برجسته ترین ارزش و ویژگی به شمار می رفته که یک انسان می توانسته داشته باشد. همه برای آن می جنگند و وقتی آن را به دست می آورند تلاش می کنند که تا ابد آن را حفظ کنند. بنابراین، فیلم گلادیاتور  مردمان فلک زده ای را به ما نشان می دهد که قادر به حفظ آزادی خود نبودند و به گلادیاتورهای محروم تبدیل شدند. آن ها برده هایی هستند که به خاطر روحیات میهن پرستی و میل به جنگیدن برای میهن و حقیقت، آزادی و حقوق خود را از دست داده اند. تماشای آن مردان تنومند و عظیم الجثه که صرفاً بازیچه دست صاحبان و دشمنان خود هستند، عجیب است. زندگی گلادیاتورها تا حد ارائه نمایش های خونین و پر زرق و برق و سرگرم کردن تماشاچیان تنزل یافته است. از این عجیب تر این که این اسارت به خاطر بی رحمی سرنوشت یا نحسی نیست، بلکه ثمره تعهدشان به میهن پرستی و وفاداری و خواست و میلشان به خدمت به کشور روم است. باید به این واقعیت توجه ویژه کرد که حتی اسارت و فقدان آزادی باعث نمی شود که گلادیاتورها احساسات میهن پرستانه خود را از دست بدهند. با وجود این که ماکسیموس به غل و زنجیر کشیده شده اما همچنان به روم وفادار است و به همین دلیل در قلبش احساس آزادی می کند. او برای خدمت به امپراطوری و مردمش زنده است و در قبالش تنها از آن ها احترام دریافت می کند. اما از خود گذشتگی مطلق او باعث آزادی اش نمی شود و او تا لحظه مرگ یک برده باقی می ماند. با وجود این که موضوع آزادی و بردگی امروزه کمتر باعث نگرانی است، اما باید بیش تر به آن توجه شود. فیلم Gladiator نه تنها وابستگی فیزیکی بلکه وابستگی اخلاقی را نیز مطرح می کند. وابستگی اخلاقی حتی عمیق تر است، زیرا در اعماق ذهن نقش بسته و به شکل میهن پرستی بروز پیدا می کند.

نقد و بررسی فیلم Gladiator

وطن پرستی در برابر زندگی

در امر مبارزه برای سرزمین مادری، میهن پرستی و مرگ قهرمانانه دو مسئله جدایی ناپذیر و اجتناب ناپذیر هستند. وطن پرستی افراطس منجر به تشدید خصومت می شود که آن نیز به خود سوزی می انجامد. بنابراین، ثمره احساسات میهن پرستانه می تواند از دست دادن زندگی باشد.

در این فیلم می بینیم که میهن پرستی ماکسیموسِ گلادیاتور، جدا از این که منجر به از دست رفتن خانواده، خوشحالی و آزادی او می شود، او را از زندگی قهرمانانه اش محروم می کند. شکی نیست که در موقعیتی دیگر او یک قهرمان و میهن پرست نمی بود ژنرال ماکسیموس تا آخرین لحظات زندگی اش در حال جنگ برای روم است؛ نه برای زندگی و آزادی خود. وفاداری تمام فکر ماکسیموس را به خود مشغول کرده است و درنهایت مرگ را برای او به ارمغان می آورد. تمایل او برای بازگرداندن روم به مردم، نه تنها باعث مرگش بلکه باعث از دست رفتن همسر و پسرش نیز می شود. زندگی او محدود به میهن پرستی است؛ که همان مبارزه و مردن برای روم است.

به نحوی تناقض آمیز، حتی مرگ ماکسیموس نیز او را آزاد نکرده و آزادی را برای او به ارمغان نیاورده است. او کماکان یک برده باقی می ماند، زیرا باید تا ابد به کشورش روم خدمت کند و همه او را به عنوان گلادیاتوری به یاد خواهند آورد که جانش را در راه میهن خود از دست داد، نه ژنرالی که به خاطر سرزمین و مردمش جنگید. این مسئله جالب توجه به نحوی موفقیت آمیز در آخرین صحنه مبارزه ماکسیموس در کولوسیوم به تصویر کشیده شده است.

نقد و بررسی فیلم Gladiator

علاوه بر لیستی از موضوعات جالب توجه که در فیلم به نمایش درآمده اند، یک مسئله نیز وجود دارد که باید منحصراً توسط مخاطبین به شکلی فردی تجزیه و تحلیل شود. زندگی چیست و ما به خاطر چه چیزی زندگی می کنیم؟ ماکسیموس تنها به این خاطر زندگی می کند که مبارزه میهن پرستانه برای سرزمین مادری را به انجام برساند، حتی اگر لازمه آن از دست رفتن آزادی  و خانواده او باشد.

در کل فیلم Gladiator (گلادیاتور) موفق ترین نمایشی است که احساسات، افکار و ایده های عمیقی را منتقل می کند. زندگی یا مرگ، برد یا باخت چندان تغییری ایجاد نمی کند، اما این امکان را فراهم می کند که بفهمید زندگی برای شما چه معنایی دارد.

نقد و بررسی فیلم Gladiator

در پایان باید خاطر گفت که فیلم معروف و شاهکار Gladiator نمونه ای عالی و روشن از وطن پرستی است. شاید به نظر برسد که این یک فیلم ساده و صرفاً سرگرم کننده است، اما اگر دقیق تر نگاه کنید خواهید دید که برخی مسائل مهم را به تصویر می کشد و با طرح پرسش های ضروری و دشوار مخاطب را شگفت زده می کند.

این فیلم موضوع میهن پرستی و نتایج آن را به واسطه فیلمبرداری عالی صحنه ها و یک طرح داستانی جالب مطرح می کند. این فیلم اهمیت ارزش ها در زندگی ما را بیان می کند و ثمره  دردناک وطن پرستی افراطی و قهرمانانه را نشان می دهد. از این رو فیلم Gladiator (گلادیاتور) بیان روشنی از قدرت سرنوشت ساز وطن پرستی است. این ایده تکان دهنده ما را وادار می کند که به این فکر کنیم که درحقیقت میهن پرستی چیست و این که آیا ارزش زندگی در قلب و ذهن ما را دارد؟ یک سؤال مهم پیش می آید: آیا میهن پرستی ارزش از دست دادن خانواده، آزادی و زندگی را دارد؟ پاسخ این سؤال را هر فرد باید خودش بدهد، به هر حال فیلم Gladiator پاسخ های متغیری را مطرح می کند که باید شخصاً انتخاب شوند.

نقد و بررسی فیلم Gladiator

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *