۰

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

وقتی اعلام شد که فیلم Army Of The Dead شاهد بازگشت زک اسنایدر به ژانر ترسناک است که آغازگر حرفه او بود ،همه چیز بسیار هیجان انگیز به نظر می رسید. اما فیلمی که ساخته شد ، چیزی جز یک فیلم شلوغ و پر سر و صدای زامبی ای نبود و در کنار اینکه تا حدی سرگرم کننده بود ، اما بسیار سطحی به آن پرداخته شده بود و نسبت به فیلم های اکشن و زامبی محور دیگری مانند مجموعه Walking dead ، هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

سکانس ابتدایی فیلم بسیار عالی و جذاب ساخته شده است و اگر می توانست با همین کیفیت و هیجان ادامه پیدا کند ، نتیجه نهایی بسیار متفاوت تر و بهتری را دریافت می کردیم.

در شروع فیلم ما شاهد چگونگی فراگیری زامبی ها در شهر لاس وگاس آمریکا و کشته شدن همه مردم این شهر توسط آنها هستیم و همچنین هم زمان با آن قهرمانان این فیلم نیز به ما معرفی می شوند که در حال تلاش برای جلوگیری از ورود زامبی ها به مناطق دیگر و کشتن آنها با هر وسیله ای که به دستشان می رسد هستیم.

می توان گفت که شروع این فیلم بهترین بخش آن است و از آنجا به بعد که وارد روند داستانی فیلم می شویم ، همه چیز به شدت افت می کند و از جذابیتش کاسته می شود.

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

خوب یا بد ، Army of the Dead ،  نسخه ای از اسنایدر بدون حد و مرز است ، حتی بیشتر از لیگ عدالت ۴ ساعته او !

همه چیزهایی که شما در مورد سبک کارگردانی او دوست دارید یا از آن متنفرید ، به طور کامل در اینجا به نمایش در آمده است ، از صحنه های اکشن حماسی و نبرد های خونین و اسلوموشن های طولانی مدت که می تواند گاهی اوقات فیلم را کسل کننده و تکراری کند ، دیالوگ های بسیار ضعیف و بیهوده و از همه مهم تر ، ایجاد روابط عاطفی کاملا بدون احساس که اصلا نمی تواند شما را درگیر خود کند .

برای مثال واکنش کاراکتر های دیگر نسبت به مرگ دوستانشان بسیار غیر طبیعی و غیر حرفه ای ساخته شده است و هیچ احساس خاصی را به شما منتقل نمی کند و همچنین دیالوگ های زیادی در طی فیلم رد و بدل می شود که تقریبا تاثیر زیادی روی فیلم ندارند و صرفا برای پر کردن فضا های خالی بین صحنه های اکشن است.

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

داستان کلی از این قرار است که اسکات وارد ( دیوید باتیستا ) بعد از قرنطینه شدن منطقه ی زامبی ها دیگر از کار های نظامی کناره گیری کرده است و در یک غذاخوری مشغول کار است.

همچنین دولت آمریکا قصد دارد با انفجار بمب های اتمی در منطقه تحت حاکمیت زامبی ها ، همه آنها را برای همیشه نابود کند و از شر آنها خلاص شود .

اما در این میان پیشنهادی عجیب به اسکات داده می شود که برای پیدا کردن ۲۰۰ میلیون دلار پول نقد به آن طرف دیوار ها برود و قبل از اینکه دولت آنجا را به طور کامل منفجر کند ، پول ها را بازگرداند و سهم خود را دریافت کند.

اسکات هم به همین دلیل به دنبال جمع کردن تیم قدیمیش می رود که هر کدام از آنها دارای یک ویژگی خاص (  دقیقا مانند بازی های ویدیویی ) هستند و می توانند در موقعیت های مختلف به درد بخورند .

اگر کمی دقت کنید متوجه تکراری بودن این نوع داستان ها می شوید ؛ فردی قدرتمند که قبلا در کاری بسیار حرفه ای و کار بلد بوده است و به خاطر از دست دادن کسی در آن حرفه یا هر موضوع دیگری به طور کامل از آن کناره گیری کرده است و اکنون به دلیل مشکلات پیش آمده ، مجبور است تا دوباره به آن کار بازگردد و با ترس هایش روبرو شود!

پس از نظر فیلم نامه باید گفت که تقریبا هیچ جیز جدیدی در این فیلم وجود ندارد و ابتکار عمل خاصی در آن دیده نمی شود ؛ پس نباید در آن به دنبال یک سناریو کاملا جدید و گیرا باشیم و سعی کنیم فقط با دیدن صحنه های اکشن آن از زمانی که برای این فیلم اختصاص داده ایم لذت ببریم.

این فیلم فضای کمی عجیبی دارد که نه می توان گفت بسسار مصنوعی طراحی شده است و نه می توان به شاهکار بودن آن اعتراف کرد؛ اما در کل دنیای پر از زامبی شهر لاس وگاس همیشه می تواند صحنه ای جذاب و هیجان انگیز باشد.

شاید بتوان این فیلم را به نحوی ادامه دنیای رمان I Am Legend در نظر گرفت ، چرا که خیلی از فضا ها و همینطور رفتار زامبی ها در این دو به یکدیگر نزدیک است .  یکی از دلایل شباهت زیاد این دو ، داشتن زامبی های آلفا است. این زامبی ها از باقی باهوش تر و قوی تر هستند و به نحوی رهبری همه آنها را بر عهده دارند که این موضوع در هر دو فیلم به راحتی قابل مشاهده است.

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

اما نکته جالبی در Army Of the Dead وجود داشت که در کمتر فیلم زامبی محوری شاهد آن بودیم ، تبدیل شدن حیوانات به زامبی بود. در این فیلم ما یک ببر بسیار بزرگ را مشاهده می کنیم که به یک زامبی بسیار خطرناک و درنده تبدیل شده است که رویارویی با آن می تواند بسیار وحشتناک و کشنده باشد و تا جایی که امکان دارد باید از دید او پنهان ماند.

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

مشکل اصلی فیلمنامه فیلم اسنایدر این است که تقریبا هیچ علاقه ای به کاوش و جست و جو در هیچ یک از موارد بیشماری که در این دنیا وجود دارد ، نشان نمی دهد و به موضوعات مختلف تنها به اندازه یک چشمک کوچک می پردازد.

همچنین شخصیت پردازی ها در این فیلم اصلا جالب نیست و تقریبا به گذشته و تاریخچه هیچ کدام از آنها پرداخته نشده است و خیلی از آنها فقط در این فیلم حضور دارند تا خوراک زامبی های گرسنه شوند و یک صحنه دراماتیک و ناراحت کننده را به وجود بیاورند.

تنها نکته مثبتی که می توان به آن اشاره کرد ، فیلم برداری های زیبا و با کیفیت و افکت های معروف هالیوودی است که می تواند جذابیت و هیجان فیلم را چندین برابر کند و حد اقل کمی شما را از کاراکتر های بی روح فیلم دور نگه دارد.

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

فیلم ارتش مردگان زک اسنایدر تلاش بسیار زیادی کرده است تا ثابت کند که درحال پرداختن به یک موضوع کاملا جدید و نوآورانه است و واقعا هم می توان این تلاش ها را در فیلم مشاهده کرد ، ولی مشکل اصلی آن است که متاسفانه هیچ کدام از چالش های درون فیلم شما را درگیر خود نمی کند و کاری نمی کند تا شما محو تماشای آن شوید و در دنیای آخرالزمانی آن غرق شوید ؛ کاری که فیلم هایی مانند ( Train To Busan  ، World War Z ، Dawn Of The Dead  و … ) توانسته اند به نحو بسیار بهتری از پس آن بر بیایند.

در کل باید گفت که فیلم Army Of The Dead می تواند یک فیلم بسیار خوب برای سرگرم شدن در حد ۲ ساعت و نیم باشد تا حال و هوای شما را کمی تغییر دهد ، اما فیلمی نخواهد بود که بتوانید برای همیشه آن را به یاد بسپارید و چندین بار تماشایش کنید.

نویسنده : بامداد نوروزیان

نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead نقد و بررسی فیلم Army Of The Dead

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *