۰

شخصیت های شبیه به هم در کامیک های دی سی و مارول بخش پنجم

شخصیت های شبیه به هم در کامیک های دی سی و مارول بخش پنجم

همه‌ی ما این موضوع را می‌دانیم که به خاطر دلایل بسیار زیاد، دیدن شخصیت‌های مشابه و به اصطلاح «منعکس شده» اصلا مورد عجیب و غریب و جدیدی در دنیای کتاب‌های کمیک نیست. حداقل یک مورد برای همه‌ی خوانندگان کمیک واضح است، آن مورد هم این است که برخی از شخصیت‌های ابرقهرمانی بسیار معروف و محبوب، براساس نمونه‌های اولیه‌ی بسیار مشهوری هستند که برای پر کردن این دنیای با این عظمت، کاملا ضروری به حساب می‌آیند: شخصیت‌هایی مانند کمانداران، دزدهای گربه‌ای، مردم زره‌پوش یا حتی جادوگرها. هر کدام از این موارد آنقدر گسترده هستند که چندین بار می‌توان از آنها الهام گرفت. اما این موضوع به این معنی نیست که تمامی این الهام‌ها شبیه به هم هستند؛ برعکس، این وسعت آنقدر زیاد است که می‌تواند تنها چند مورد مشابه کوچک درون آنها پیدا کرد.

این شباهت ممکن است در میان انسان‌ها هم به وفور دیده شود اما ابرقهرمانان و شرورها، نسبت به انسان‌ها بسیار متمایزتر هستند. شخصیت‌های فوق‌العاده زیادی در کتاب‌های کمیک وجود دارد؛ آنقدر زیاد که ممکن است میان برخی شخصیت‌ها شباهت‌هایی هم پیدا شود اما برخی اوقات این شباهت‌ها آنقدر زیاد و چشمگیر است که اصلا نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. در این میان، برخی از نویسندگان و خالقان شخصیت‌های کمیک، از کاراکترهایی که سال‌های قبل خلق شدند الهام می‌گیرند تا شخصیت مورد نظر خود را خلق کنند به همین دلیل پیش آمدن این موضوع کاملا قانع کننده و طبیعی است. اما از طرف دیگر هم ممکن است دو شخصیت از یکدیگر الهام نگرفته باشند و شباهت‌های میان آنها کاملا و واقعا اتفاقی صورت گرفته باشد. می‌توان گفت این موضوع، یکی از محبوب‌ترین بحث‌هایی است که در میان طرفداران و خوانندگان کمیک اغلب اوقات صورت می‌گیرد.

مارول

۱-سوامپ تینگ و من-تینگ (شخصیت اولیه: من-تینگ)

درست همانند آکوامن و نیمور، با اینکه من تینگ اول خلق شد اما سوامپ تینگ محبوبیت بیشتری را نسبت به همتای خود کسب کرد
شاید بتوان گفت که این موضوع همیشه برای طرفداران و خوانندگان دنیای کمیک جذاب است که ببینند کمپانی مارول و دی سی شخصیت‌هایی به شدت مشابه یکدیگر دارند. این خیلی راحت است که شما تصور کنید قطعا یکی از خالقان، از ایده‌ی خالق دیگری الهام گرفته تا شخصیت خودش را خلق کند. صرف نظر از این موارد، این دو شخصیت به طرز شگفت‌انگیزی از لحاظ ظاهری شبیه هم هستند. با اینکه خالقان این دو شخصیت اصلا صحبتی درباره‌ی این مورد نکردند، اما بیایید با یکدیگر صادق باشیم و عاقلانه به این موضوع نگاه کنیم. اگر ایده‌ی اصلی ما یک هیولای باتلاقی باشد، دو شخصیت خلق شده براساس این ایده چقدر می‌توانند از یکدیگر متفاوت باشند! یک موجود سبز که با خزه‌ها، برگ‌ها و ریشه‌ها پوشانده شده، قطعا هدف اصلی است و شخصیتی که خلق می‌شود باید براساس این ایده باشد.
این دو شخصیت با فاصله زمانی بسیار کم تقریبا دو ماهه، نسبت به یکدیگر به دنیاهای خود معرفی شدند. شخصیت من-تینگ در ماه می سال ۱۹۷۱ در قسمت اول سری کتاب کمیک داستان های وحشی توسط استن لی، روی توماس، گری کانوی و گری مارو خلق شد. این در حالی بود که شخصیت سوامپ تینگ در ماه جولای همان سال در قسمت ۹۲ سری کتاب کمیک خانه اسرار توسط لن وین معرفی شد. هر دوی این شخصیت‌ها دانشمندانی هستند که از حوادث ناگواری که در باتلاق اتفاق افتاده است، رنج می‌برند؛ حوادث وحشتناکی که آنها را تبدیل به موجوداتی که امروز هستند، کرده است. هر دوی این شخصیت‌ها در طول زمان به مرور بیش از پیش عرفانی شدند. با وجود همه این موارد، سوامپ تینگ توانست خودش را به جایگاهی برساند که خود را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین شخصیت‌ها بکند؛ به لطف چندین فیلم و همچنین مجموعه‌ای که توسط آلن مور نوشته شده است.

دی سی

۲-رد لایِن و بلک پنتر (شخصیت اولیه: بلک پنتر)

یکی دیگر از مقایسه‌هایی که در این مقاله وجود دارد، مقایسه‌ی بین رد لاین و بلک پنتر است. خالقان رد لاین به طرز واضحی برای خلق شخصیت خود از بلک پنتر الهام گرفته‌اند. خالق برجسته‌ی بلک پنتر یعنی کریستوفر پریست، شخصیت رد لاین را خلق کرده است. متیو بلند یک دیکتاتور آفریقایی به حساب می‌آید و «رئیس جمهور مادام‌العمر» ملت آفریقاییِ بوردونیا است. شخصیت رد لاین برای اولین بار در سری کتاب کمیک دث استروک ظاهر شد. بعد از اینکه بلند، اسلید را قانع کرد تا خودش را ارتقاء دهد و لباس مخصوص قدرتمند «آیکان» را بر تن کند، خودش آن لباس قدیمی پرومیتیومی را برداشت، آن را تغییر داد و به لباس جدید مخصوص خودش تبدیل کرد. با این حال، برخلاف بلک پنتر، قدرت‌های بلند اصلا خاص و ابرانسانی نیست، بلکه هر چیزی که دارد، کاملا از تمرین‌هایی که دارد و همچنین لباسی که از دث استروک دزدیده، می‌آید.

۳-رد تورنیدو و ویژن (شخصیت اولیه: رد تورنیدو)

کاراکترهایی که ما تا این قسمت از مقاله بررسی کردیم، همگی انسان، ابرانسان و انسان‌هایی با قدرت‌های فوق‌العاده بودند. اما جالب است بدانید که در کمپانی دی سی و مارول، یک شخصیت قهرمانی وجود دارد که اندروید به حساب می‌آیند. شخصیت ویژن و رد تورنیدو نه‌تنها از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت دارند، بلکه داستان‌های گذشته‌ی آنها هم کاملا به هم شبیه هستند. هر دوی آنها انسان‌های مصنوعی‌ای هستند که با قصد نابود کردن یک تیم ابرقهرمانی ساخته شده‌اند (انتقام جویان و جامعه عدالت آمریکا) اما در نهایت آنها متوجه می‌شوند، راهی که در حال طی کردن آن هستند اشتباه است به همین دلیل به یکی از اعضای همان گروه‌های ابرقهرمانی می‌پیوندند. رد تورنیدو و ویژن هر دو سطح بالایی از هوش مصنوعی را در اختیار دارند. با اینکه این دو شخصیت شباهت بسیار زیادی دارند، اما به نظر می‌رسد که ویژن تا به امروز بیشتر از رقیب خودش پیشرفت کرده و حتی برای اولین بار با فیلم اونجرز دوران التران به روی پرده سینماها آمد.
هر دوی این ابرقهرمانان در یک برهه زمانی و دوره‌ی یکسان خلق و معرفی شدند به طوری طرفداران هنوز این سوال برایشان وجود دارد که ایده‌ی ابتدایی از چه کسی بوده است. رد تورنیدو توسط دانشمند شروری به نام تی. او. مارو به وسیله‌ی تکنولوژی‌های پیشرفته که از آینده دزدیده بود، خلق شد. این شخصیت در سال ۱۹۶۰ معرفی شد. در عین حال، ویژن توسط آلترون و به وسیله‌ی تکنولوژی‌های باستانی‌ای که از گذشته آمده بود، خلق شد. این شخصیت اولین بار در سال ۱۹۶۸ ظاهر شد. تفاوت اصلی‌ای که بین این دو شخصیت وجود دارد این است که رد تورنیدو، انفجارهای بادی و هوایی ایجاد می‌کند و طوفان‌هایی را به وجود می‌آورد اما ویژن با استفاده از سنگ ذهنی که روی سرش قرار دارد، انفجارهای پرقدرت ایجاد می‌کند. شباهت دیگری هم که بین این دو شخصیت وجود دارد، این است که هر دوی آنها، به یک زن انسان علاقه‌مند شدند.

مارول

۴-اتم و انت من (شخصیت اولیه: اتم)

این مورد هم یکی از مواردی است که مشکوک به نظر می‌رسد زیرا انت من درست چهار ماه بعد از خلق و اولین حضور شخصیت اتم، معرفی شد و برای اولین بار در کتاب‌های کمیک حضور یافت. ری پالمر و هنک پیم یکی دیگر از شخصیت‌های قهرمانی دی سی و مارول هستند که می‌توانند سایز و اندازه‌ی خود را تغییر دهند.
این دو شخصیت شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هر دوی آنها می‌توانند بدن خود را کوچک و بزرگ کنند. البته قدرت آنها تنها به بدن خودشان ختم نمی‌شود بلکه آنها اجسام مختلف را هم بزرگ و کوچک می‌کنند. هر دوی این شخصیت‌ها، در ابتدا دانشمندان فوق‌العاده باهوشی بودند که هیچ قدرت ابرانسانی‌ای نداشتند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *