۰

شخصیت های شبیه به هم در کامیک های دی سی و مارول بخش اول

شخصیت های شبیه به هم در کامیک های دی سی و مارول بخش اول

همه‌ی ما این موضوع را می‌دانیم که به خاطر دلایل بسیار زیاد، دیدن شخصیت‌های مشابه و به اصطلاح «منعکس شده» اصلا مورد عجیب و غریب و جدیدی در دنیای کتاب‌های کمیک نیست. حداقل یک مورد برای همه‌ی خوانندگان کمیک واضح است، آن مورد هم این است که برخی از شخصیت‌های ابرقهرمانی بسیار معروف و محبوب، براساس نمونه‌های اولیه‌ی بسیار مشهوری هستند که برای پر کردن این دنیای با این عظمت، کاملا ضروری به حساب می‌آیند: شخصیت‌هایی مانند کمانداران، دزدهای گربه‌ای، مردم زره‌پوش یا حتی جادوگرها. هر کدام از این موارد آنقدر گسترده هستند که چندین بار می‌توان از آنها الهام گرفت. اما این موضوع به این معنی نیست که تمامی این الهام‌ها شبیه به هم هستند؛ برعکس، این وسعت آنقدر زیاد است که می‌تواند تنها چند مورد مشابه کوچک درون آنها پیدا کرد.

این شباهت ممکن است در میان انسان‌ها هم به وفور دیده شود اما ابرقهرمانان و شرورها، نسبت به انسان‌ها بسیار متمایزتر هستند. شخصیت‌های فوق‌العاده زیادی در کتاب‌های کمیک وجود دارد؛ آنقدر زیاد که ممکن است میان برخی شخصیت‌ها شباهت‌هایی هم پیدا شود اما برخی اوقات این شباهت‌ها آنقدر زیاد و چشمگیر است که اصلا نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. در این میان، برخی از نویسندگان و خالقان شخصیت‌های کمیک، از کاراکترهایی که سال‌های قبل خلق شدند الهام می‌گیرند تا شخصیت مورد نظر خود را خلق کنند به همین دلیل پیش آمدن این موضوع کاملا قانع کننده و طبیعی است. اما از طرف دیگر هم ممکن است دو شخصیت از یکدیگر الهام نگرفته باشند و شباهت‌های میان آنها کاملا و واقعا اتفاقی صورت گرفته باشد. می‌توان گفت این موضوع، یکی از محبوب‌ترین بحث‌هایی است که در میان طرفداران و خوانندگان کمیک اغلب اوقات صورت می‌گیرد.

۱-ددپول و دث استروک (شخصیت اولیه: دث استروک)

شاید خالق شخصیت ددپول دوست داشته باشد تا شما خوانندگان تصور کنید که این کاراکتر وراج و شوخ‌طبع اصلا از روی قاتل فوق‌العاده محبوب دنیای دی سی یعنی دث استروک، که در سال ۱۹۸۰ خلق شده، تقلید نشده است؛ اما بیایید با هم صادق باشیم. او یک مزدور به حساب می‌آید و برای اولین بار تلاش می‌کند تا یک تیم از اعضای نوجوان را به قتل برساند، او فاکتور بهبودی دارد و اگرچه او از اسلحه‌های زیادی استفاده می‌کند اما نماد و اسلحه‌ی اصلی او، یک شمشیر است. این ویژگی‌ها شما را به یاد شخصیت خاصی نمی‌اندازد؟
برخی از طرفداران تصور می‌کنند که ددپول یک تقلید مسخره از دث استروک است

ممکن است شما این دو شخصیت را شبیه به یکدیگر ندانید و تصور کنید که ددپول یک تقلید مسخره و به اصطلاح پارودی از دث استروک است اما اگر از همان روز اول داستان‌های ددپول را دنبال می‌کردید، قطعا همین عقیده را داشتید و آنها را شبیه می‌دانستید. در این برهه زمانی، وید تا حد زیادی پیشرفت کرده و تقریبا تمام چیزهایی که بین او و اسلید ارتباط برقرار می‌کرد، حذف شده است و در حال حاضر این دو شخصیت، دو موجود متمایز در نوع خود هستند. تنها چیزی که همچنان بین این دو شخصیت مشترک است، همان علاقه به لباس‌های دو رنگ و شمشیرهایی است که در آنها جریان دارد.

زمانی که آنها ماسک خود را در می‌آورند، بیش از پیش نسبت به هم متفاوت می‌شوند. تنها شخصیتی که شبیه به ددپول بدون ماسک به نظر می‌رسد، شخصیت اسپاون بدون ماسک است. از سوی دیگر، اسلید یک جنگجوی نسبتا مسن به حساب می‌آید که موهایی خاکستری رنگ دارد و یکی از چشمان خود را از دست داده است. درست است که لباس مخصوص آنها شباهت زیادی به یکدیگر دارد اما خصوصیات شخصیتی این دو آنقدر متفاوت است که ما به این موضوع شک می‌کنیم که ممکن است سبک آنها متمم و مکمل یکدیگر باشد یا خیر.

۲-بامبل بی و واسپ (شخصیت اولیه: واسپ)

در این لیست، ما به نمونه‌های زیادی برخورد می‌کنیم که متشکل از دو شخصیت به‌شدت محبوب هستند. اما این قضیه، درباره‌ی این دو شخصیت صدق نمی‌کند. درست مانند خیلی از موارد، شخصیت بامبل بی، تا حد زیادی براساس شخصیت واسپ از دنیای مارول خلق شده است. او حتی نامی مشابه، قدرت‌هایی مشترک و لباسی با طراحی نسبتا یکسان دارد. با این حال، جنت ون دین یکی از اعضای اصلی و بنیانگذار تیم ابرقهرمانی انتقام جویان به حساب می‌آید. او بیشتر از هر عضو دیگری در این گروه، اعضای تیم را هدایت کرده است. واسپ در طی زمانی که رهبر و رئیس تیم انتقام جویان به حساب می‌آمد، تلاش خیلی زیادی در جهت ایجاد برابری جنسیتی در تیم انجام داد و به نتیجه‌هایی هم رسید.

اما از طرف دیگر کارن بیچر؟ خب، او مدت خیلی زیادی پیش از مجموعه‌ی جورج پرز و مارو ولفمن، به تیم تایتان‌های نوجوان پیوست. او برای سال‌های بسیار زیادی کنار گذاشته شد. حتی حالا که او بعد از مدت‌ها به دنیای کمیک بازگشته، در دسته‌ی شخصیت‌های مهمان قرار گرفته و گاه گاهی در داستان‌ها شرکت می‌کند. جالب است بدانید که در مجموعه‌ی جدیدی که حتی یک خط داستانی در رابطه با این شخصیت دارد، بامبل بی در حاشیه ایفای نقش می‌کند.

بولز آی و ددشات (شخصیت اولیه: ددشات)

۳-بولز آی و ددشات (شخصیت اولیه: ددشات)

این یک مورد، با موارد مقایسه شده‌ی دیگر کمی تفاوت دارد. بولز آی و ددشات هر دو قاتل هستند و هر دوی آنها به‌شدت در کاری که به آنها واگذار می‌شود و انجام می‌دهند، حرفه‌ای و بااستعداد هستند. ددشات در قسمت ۵۰ سری کتاب کمیک بتمن که در سال ۱۹۵۰ منتشر شد، حضور داشت. او اغلب اوقات به عنوان فردی به تصویر کشیده می‌شود که هیچ وقت هدف خود را از دست نمی‌دهد یا تیرهایش خطا نمی‌رود. او همه کارها را به درستی انجام می‌دهد. ددشات حتی برخی اوقات هم نقش «آدم خوب» را ایفا می‌کند تا بتواند از فرزند خود یا حتی جان خودش محافظت کند.

در عین حال، مدت‌ها بعد بولز آی معرفی شد و به عنوان یکی از دشمنان اصلی شخصیت دردویل به تصویر کشیده می‌شد. این شخصیت توسط مارو ولفمن و جان رومیتا خلق شده است. استعدادی که درون بولز آی وجود دارد این است که او می‌تواند هر شیء خاصی را تبدیل به سلاح خود بکند تا بتواند در نهایت هدف خود را به قتل برساند. بولز آی بیش از هر چیزی برای کشتن الکترا شناخته شد و برای این کار خود، تا جایی که امکان داشت دشمنش یعنی دردویل را در رنج و ماتم غرق کرد. او به طرز قابل توجهی یک بیمار روانی به حساب می‌آید؛ حتی چند برابر بیشتر از جنونی که در رقیب خودش در کمپانی دی سی وجود دارد. با اینکه بولز آی هیچ قدرت ابرانسانی‌ای ندارند اما همین موضوع که او می‌تواند هر چیزی مانند مداد و کارت‌های بازی را تبدیل به سلاح خود کند و کسی را با آنها به قتل برساند، خودش یک قدرت فوق‌العاده محسوب می‌شود.

۴-دکتر فیت و دکتر استرنج (شخصیت اولیه: دکتر فیت)

خوانندگان کتاب‌های کمیک، زمانی که دو شخصیت رقیب را در دو دنیای متفاوت مشاهده می‌کنند که از نام‌های مشابهی هم برخوردار هستند، ترغیب می‌شوند تا به دنبال شباهت‌های بیشتری بروند. اگر بخواهیم منصفانه رفتار کنیم، با اینکه دکتر استرنج تا به امروز محبوبیت بیشتری به‌دست آورده اما دکتر فیت، ۲۰ سال پیش از اینکه دکتر استرنجی در کار باشد، جادوگر عالی‌رتبه بود و این لقب را در اختیار داشت. در برهه‌ای از زمان، کمپانی‌ای با نام کامیک های امالگام روی کار آمد و مجموعه‌ی محدودی را به راه انداخت که در آن، شخصیت‌های دی سی و مارول با یکدیگر ترکیب شدند و قهرمانان جدیدی را به وجود آوردند. در این برهه زمانی، این دو شخصیت هم با هم ترکیب شدند و کاراکتر دکتر استرنج‌فیت را به وجود آوردند.

چیزی که این دو شخصیت را به‌شدت به یکدیگر شبیه می‌کند، نحوه‌ی استفاده‌ی آنها از سحر و جادو و همچنین طلسم‌های مختلف در نبرد خود با دشمنانشان است. دکتر فیت و دکتر استرنج، قدرتمندترین جادوگران دنیای مخصوص خودشان به حساب می‌آیند. علاوه بر تخصصی که آنها در زمینه‌ی جادو دارند، دکتر فیت کلاهِ فیت، رداء سرنوشت و همچنین سنگ طلسم آنوبیس را دارد. این در حالی است که از طرف دیگر، دکتر استرنج چشم آگاموتو، رداء پرواز و شناوری و همچنین گوی آگاموتو را دارد. این موارد باعث می‌شوند که این دو جادوگر، قدرتمندتر از همیشه شوند.

۵-رد هود و وینتر سولجر (شخصیت اولیه: وینتر سولجر)

هم جیسون تاد و هم باکی بارنز، از همکاران و یاران سابق دو قهرمان بسیار محبوب و معروف به حساب می‌آیند؛ کسانی که اینگونه تصور می‌شد که جان خود را از دست داده‌اند اما بعد از گذشت مدتی در قالب یک قاتل اسلحه به دست، بازگشتند و مقابل مربی سابق خود ایستادند. جیسون تاد که دومین رابین برای بتمن به حساب می‌آید، ظاهرا توسط جوکر کشته شده بود اما بعد از گذشت سالها دوباره ظاهر شد، اما این بار در قالب رد هود؛ یک ضد قهرمان که در پاک کردن خیابان‌های شهر گاتهام از جرم و جنایت، اصلا ترسی از استفاده از اسلحه‌ها و نیروهای مرگبار نداشت. از طرف دیگر هم باکی بارنز حضور دارد که او هم دوست صمیمی و خوب کاپیتان آمریکا به حساب می‌آید و یار او در جنگ جهانی دوم بود. اینگونه به نظر می‌رسید که او در یک ماموریت کشته شده اما در واقع توسط نیروهای روسی پیدا و یک دست سایبرنتیکی به او داده شد.

این نیروهای روسی، مغز باکی را شستشو دادند و همانند یک قاتل مرگبار و خونسرد، او را تربیت کردند و نام وینتر سولجر را به او دادند. با اینکه دنیای سینمایی مارول وینتر سولجر را بارها به روی پرده سینماها آورده، اما کمپانی برادران وارنر هنوز راه خوبی پیدا نکرده تا یک لایو اکشن زیبا از این شخصیت جذاب در سینماها به نمایش بگذارد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *