۰

NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

NFT چیست ؟

NFT چیست

در چند ماه گذشته اخبار و حواشی زیادی از خرید و فروش NFT ها و جا‌به‌جایی پول های بسیار هنگفت میلیون دلاری در تمام جهان پراکنده شده است و به اعتقاد خیلی ها این معاملات نوعی کلاهبرداری و دلالی دیجیتالی است و از نگاه افردای دیگر، وارد شدن انسان ها به نسبی جدید از خرید و فروش و درامدزایی است.

اما مشکل اینجاست که به دلیل تازه و گنگ بودن این موضوع هنوز نمی توان هیچ نتیجه گیری درستی از آن داشت، چرا که خیلی هنوز نمی دانند که اصلا NFT ها چه هستند و ما در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه و مختصر این مفهوم را به شما بیاموزیم.

NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

NFT چیست

NFT چیست ؟

NFT که مخفف Non-fungible token است در واقعه یک توکن غیرقابل تعویض، گواهی مالکیت دیجیتالی است که بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده است، که شامل منشأ، تاریخچه و تمام فعالیت‌های پیرامون یک دارایی دیجیتال است. روی بلاک چین است به این معنی که فعالیت ها می توانند برای عموم قابل مشاهده باشد که تغییرناپذیر است و کسی نمی توان آن را جعل کرد.

غیر قابل تعویض به این معنا است که این توکن قابل معامله یا trade کردن نیست یعنی نمی توانیم آن را مانند رمز ارز ها مثل Bitcoin معامله کنیم ولی امکان تغییر مالکیت آن وجود دارد. برای درک بهتر می توانیم آن را به خرید ماشین تشبیه کنیم، در این مثال سند ماشین را به عنوان NFT می توانیم در نظر بگیریم که در هنگام فروش مالکیت سند را به طور کل تغییر می دهیم و آن را به مالک جدید نسبت می دهیم.

از NFT ها برای گواهی کردن چه چیزهایی استفاده می شود؟

NFT چیست

NFT ها واقعاً می توانند هر چیزی دیجیتالی باشند مانند نقاشی، موسیقی، دانلود اطلاعات مغز شما، آنالیز آن و تبدیل آن به هوش مصنوعی اما در حال حاضر از این فناوری برای خرید فروش و هدیه کردن هنرهای دیجیتال استفاده می کنند. هنر های دیجیتال حتی می تواند یک اسکین خاص در یک بازی یا یک ماشین رندر گرفته شده نیز باشد.

اگر بخواهیم به فناوری NFT ها علمی تر نگاه کنیم باید بگوییم که اکثرNFT ها در واقعه بخشی از بلاک چین اتریوم هستند. اتریوم یک ارز رمزنگاری شده است، مانند بیت کوین یا دوج کوین، اما بلاک چین آن نیز از این NFT ها پشتیبانی می کند، که اطلاعات اضافی را ذخیره می کند که باعث می شود آنها متفاوت از مثلاً یک سکه ETH کار کنند. شایان ذکر است که سایر بلاک چین ها می توانند نسخه های NFT خود را پیاده سازی کنند.

امکان دارد این سوال برایتان پیش بیاید که آیا فقط یک NFT برای یک هنر دیجیتال تنظیم می شود یا خیر؟

در واقع به صورت تکنیکی بله فقط یک NFT برای یک هنر دیجیتال تنظیم می شود ولی این امکان وجود دارد که شخص سازنده هنر از آن هنر چند مدل مشابه طراحی کرده باشد که حق مالکیت هر یک از آن ها را به یک شخص اختصاص دهد. برای درک بهتر این موضوع می توانیم به ماشین های Bugatti اشاره کنیم که در تعداد محدود یک مدل ماشین تولید می کنند و حق مالکیت هر یک از خودروها را به یک شخص می دهد و سندی برای آن تنظیم می کند.

بطور کلی بحث NFT مبحث پیچیده و کمی نافهموم است زیرا کاملا جدید است. هنوز کاملا بین اکثریت مردم جا نیفتاده است اما سعی می کنیم در آینده به طور تخصصی تر به این موضوع بپردازیم.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

کامدین کنشتی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *