۰

هوش مصنوعی: دوست یا دشمن؟

هوش مصنوعی: دوست یا دشمن؟

این روزها هر جایی را نگاه می کنیم حداقل یکبار اشاره ای به هوش مصنوعی شده است. مهم نیست در چه جوزه ای هستید؛ هوش منصوعی در همه جا حضور دارد و تقریبا یکی از داغ ترین مضوعات این روزها در جهان است.
تقریبا تمامی دستگا ها از ساده ترین تا پیچیده ترین ها مجهز هوش مصنوعی (AI) شده اند. همه شرکت های و برند های بزرگ صنعت تکنولوژی درحال تغییر اهداف و نقشه راه خود هستند و این تغییر همان هوش مصنوعی است؛ از مجهز کردن لپتاپ های جدید مایکروسافت به AI گرفته تا معرفی سیستم عامل های جدید شرکت اپل برای آیفون، مک و آی واچ که تقریبا همه ساختار آنها بر اساس هوش مصنوعی شکل گرفته است.
خودرو های هوشمند نیز به صورت مداوم در حال کار بر روی سیستم های هوشمندشان به کمک هوش مصنوعی هستند که بتوانند ماشین هایی بسازند که در هر شرایطب بتواند بهرین عملکرد را داشته باشند و بهترین تصمیم را بگیرند تا سرنشینان آن با راحتی، آرامش و امنست تمام از مسیر خود بدون هیچگونه نگرانی لذت ببرند.
چت بات های هوش مصنوعی هم که دیگر نیاز به معرفی ندارند؛ پلتفرم هایی مانند ChatGPT، Gemini، Claude و … هر روز درحال باهوش شدن هستند و توسعه دهنگان آنها هر لحظه در حال انجام آزمایش و کار های جدید هستند. این چت بات ها تقریبا می توانند مانند یک انشان واقعی با شما صحبت کنند و پاسخ های منطقی به شما بدهند، مسائل شما را حل کنند، ایده های تازه و نو ارئه دهند و در هر موضوعی که نیاز به مشاوره دارید به شما کمک کنند.
حال سوال اینجاست که چه مقدار از این امکاناتی که این روزها هوش های مصنوعی در اختیار ما قرار می دهند واقعا کارایی دارند؟
پاسخ به این سوال می تواند خیلی ساده و در عین حال خیلی پیچیده باشد؛ موضوع اینجاست که از چه زاویه ای ،در چه حوزه ای و برای چه شخصی به آن نگاه کنیم.
مهم ترین بخش تاثیر گذار در این پاسخ به این سوال خود شخصی است که در درحال استفاده از این ابزار است. بعضی از پلتفرم های هوش مصنوعی واقعا توانایی ها بسیار جذاب و قدرتمندی دارند که اگر نیاز باشد همان کار را یک انسان انجام بدهد ممکن است زمان خیلی زیادی را صرف آن کند؛ درحالی که ربات های هوش مصنوعی می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن آنها را انجام بدهند.
اما این ویژگی مختص همه افراد و کاربران نیست؛ چرا که هرچقد کاربر اطلاعات بیشتری داشته باشد و حوزه ای را که در آن درحال فعالیت است را بهتر و عمیق تر بشناسد می تواند نتایج خیلی بهتر، منطقی تر و حرفه ای تری را دریافت کند.
هوش مصنوعی مانند اقیانوسی از اطلاعات پراکنده است که تا بی نهایت عمق دارد، نکته اینجاست که آیا شما آب آن را با یک لیوان کوچک برداشت می کنید یا یک دستگاه صنعتی بزرگ با موتور ها و مکش های قدرتمند؟!
در عموم جامعه کاربران استفاده های تقریبا یکسانی از هوش مصنوعی دارند که در چند مورد مانند ساخت و تولید موسیقی، ادیت عکس و فیلم، ساخت تصویر و یک Prompt ساده و … خلاصه می شود و تقریبا باقی امکانات و ابزاراتی که AI ها به ما ارائه می دهند بی استفاده خواهند ماند.
این موضوع اصلا چیز بدی نیست و درواقع طبیعت هر چیزی در عموم جامعه به همین شکل است. شرکت ها و کمپانی های بزرگ جهان هم که هم اکنون در این حوزه فعالیت می کنند نیز این موضوع را می دانند و اهداف خود را طوری تنظیم می کنند که تقریبا تمام افرادی که محصول و ابزار آنها به دستش می رسد بتواند از آنها استفاده مفید بکند؛ برای همین است که الان شما هر کلمه ای را که در اینترت سرچ بکیند و فقط یک عبارت AI را به آن اضافه کنید، می توانید مشاهده کنید که چقدر سایت ها و ابزار های مختلف برای همان موضوع ساده ساخته شده است که مقدار بیشتری از آنها رایگان و بعضی دیگر پولی هستند.
شرکت های بزرگ می دانند که روش درست درامدزایی، سرمایه گذاری روی عموم جامعه است و به این منظور محصولاتی تولید می کنند که حتی ساده ترین افراد هم بتوانند از آنها استفاده کنند و شاید به همین خاطر است که محصولات با کاربری بسیار حرفه ای زیاد تولید نمی شوند و اگر هم می شوند آنقدر کاربران محدود و متخصصی داند که ناشناخته باقی مانده اند.
تمام این ها را گفتم تا به این موضع برسم که آیا واقعا ابزاری که امروزه با استفاده از عبارت “هوش مصنوعی” به کارابران فروخته و ارائه می شوند ارزش امتحان و هزینه را دارند یا خیر؟
در جواب این سوال می توانم بگویم: خیر!
موضوعی که ما در این دوران درگیر آن هستیم که می تواند صدمه بزرگی به یک حوزه وار کند بازاریابی و فروش محصولات شرکت ها به هر نحوی به مشتری ها است.
هر زمانی که یک مضوع خاص در دنیا شروع به پشخ شدن و یا به اصطلاح ترند شدن می کند، تیم های بازاریابی و مارکتینگ شرکت ها وظیفه دارند تا سریعا محصولات خو در را در راستای آن موشوع بهینه سازی کرده و در مسیر فروش قرار بدهند. برای مثال در همین موضوع بسیار بسیار ترند این روزها، خیلی از کسب و کار ها تنها با اضافه کردن یک عبارت AI به اول یا آخر محصول خود سعی کردند تا به کاربرا نثابت کنند که آنها هم از این بازی جا نمانده اند و محصولات خود را بر اساس این موضع بروزرسانی کرده اند؛ اما در آخر باید گفت که اصلا چنین چیزی نبوده است.
این کار باعث بدبنی خیلی از افزاد پس از استفاده از یک محصول بی کیفیت که فقط با نام هوش مصنوعی توانسه محصول خود را به فروش برساند می شود و در مسیری قدم بر می دارد که اعتماد کاربر را از کلمه AI از بین می برد و به محض دیدن این عبارت سریعا از آن محصول فاصله میگیرد.
همین موضوع به صورت کاملا برعکس نیز صدث می کند؛ به طوری که کسانی که با محصولات درجه یک طراحی شده یا هوش مصنوعی کار کرده اند، گمان می کنند که تمامی محصولات جهان نیز به همین صورت است و با آغوش از به سمت محصولا بی کیفیت در این جوزه می روند.
چیزی که بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است، بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی از محصول یا ابزاتی است که قصد استفاده از آنها را دارید و درواقع با بالا بردن سواد رسانه ای دیگر به سادگی گول تبلیغات محصولات بی کیفیت و حتی مضر را نمیخورید.
منظور از مضر این است که نه تنها به شما کمکی نمی کنند بلکه صدماتی به شما وارد می کنند که ممکن است جبران ناپذیر باشند. برای توضیح بیشتر می توانم از قوانین و مقررات چت بات های معروف و با کیفیت مانند ChatGPT یا Gemini گوگل برای شما مثالی بزنم که حتی این ابزارات که توسط بزرگترین و حرفه ای ترین شرکت ها و افراد طراحی و ساخته شده اند، قبل از استفاده به شما هشدار جدی می دهند که از نوشتن و منتقل کردن هرگونه اطلاعات شخصی مانند شماره های بانکی، اطلاعات فردی مانند کارت و شماره ملی، آدرس محل زندگی، حرف های خصوصی و … خودداری کنید؛ چرا که هرچقدر هم که این ابزارات از امنیت بالای برخوردار باشند باز هم امکان درز اطلاعات شما وجود دارد که می تواند باعث مشکلات بسیار بزرگی برای افراد بشود.
حال شما تصور کنید که وقتی در بزرگترین و با کیفیت ترین ابزارات هوش مصونوعی دنیا چنین اخطارهایی داده می شود، دیگر وضع در ابزارات ناشناخته و بی کیفیت چقدر می تواند بدتر باشد.
در کل باید گفت که دنیای هوش مصنوعی بسیار جذاب تر از چیزی که همه فکرش را می کردیم در حال رشد و بزرگ شدن است و با وجود ترس خیلی از افراد جهان از این تکنولوژی، هنوز هیچ گونه خطر خاصی در آنها وجود ندارد که بتواند لطمه ای به کسی یا شغل خاصی وارد کند؛ چرا که در خیلی از صنایع و حوزه ها وجود هوش مصنوعی از بزرگترین نعمت هایی بوده که می توانسته وجود داشته باشد اما شاید برای بعضی دیگر به این صورت نبوده و به منی دلیل است که تلاش می کنند به هر صورتی که می شود از پیشرفت آن جلوگیری کنند.
اگر توسعه هوش مصنوعی در مسیر درستی انجام بشود می تواند انقلاب های بزرگی در هر صنعت به وجود بیاورد همانطور که تا الان هم کار های خیلی بزرگی انجام داده و صنایع وسیعی را به سود های کلان رسانده و کاربران زیادی را نیز به اهداف خود رسانده است.
تا جایی که می توانید اطلاعات خود را بالا ببرید و بهترین و استفاده را از وش های مصنوعی ببرید تا شاید شما هم زندگی راحت تری را با کمک این ابزارات هوشمند ترجبه کنید؛ از هوش مصنوعی نترسید و تلاش کنید تا مسیر درستش را برای جای دادن آن در زندگی خود پیدا کنید، چرا که فرار از دست آن غیر ممکن است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *