۰

کابل hdmi چیست؟

Shape1

HDMI یک رابط است که به صورت کاملا استاندارد و با وضوحی بالا، باعث انتقال همزمان ویدئو و صداهای دیجیتالی که توسط یک منبع مشخص تولید شده، می‌شود. همه ما درگاه‌های مربوط به HDMI را روی مانیتورها، کامپیوترها و تلویزیون‌ها دیده‌ایم و این موضوع کاملا نشان دهنده جایگاه مهمی است که این کابل‌ها در دنیای دیجیتال دارند. هدف از تولید اولین HDMI در سال ۲۰۰۲ بهبود استانداردهای اتصال موجود با ایجاد یک رابط کوچکتر، بالا بردن کیفیت صدای تولید شده و ارائه سیگنال‌های ویدیویی با وضوح بالاتر بود. استقبال از HDMI به قدری بود که در پایان سال ۲۰۰۹، در تمام تلویزیون‌های HD حداقل یک پورت HDMI در نظر گرفته شد. در این مطلب می‌خواهیم بفهمیم که کابل hdmi چیست؟ انواع آن کدام بوده و از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

کاربرد اصلی کابل hdmi برای چیست؟

HDMI مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface بوده و پرکاربردترین سیگنال HD برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا روی یک کابل واحد است. در گذشته بیشتر دستگاه‌های صوتی تصویری خانگی با استفاده از این کابل اتصال به دستگاه‌های مختلف متصل می‌شدند، اما اکنون می‌توانیم از HDMI روی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی هم استفاده کنیم.

اما عملکرد اصلی این کابل با استفاده از تکنولوژی TDMS که در آن قرار گرفته انجام می‌شود. این تکنولوژی، دو نسخه از یک دیتا را روی دو سیم جداگانه ارسال می‌کند که در نهایت با استفاده از این روش تداخل امواجی که ایجاد می‌شود، حذف شده و بنابراین بالاترین میزان کیفیت را خواهیم داشت. فرقی نمی‌کند که کابل مورد نظر شما ارزان یا گران باشد، در هر صورت این فرایند انتقال موجود باعث تولید یک سیگنال کامل خواهد شد.

انواع کابل hdmi چیست و چه کاربردی دارد؟

Shape2

به طور کلی ۵ نوع کابل HDMI در بازار موجود است که اغلب آنها در ۳ دسته اول قرار می‌گیرند. برای خرید کابل hdmi بهتر است با این مدل‌ها آشنا شوید:

  1. نوع A استاندارد: پرکاربردترین مدل است که کانکتور آن دارای ۱۹ پین بوده و درگاه آن را می‌توان تقریبا در مدل‌های مختلف تلویزیون، مانیتور رایانه، کنسول بازی، کامپیوترهای رومیزی و حتی برخی از لپ‌تاپ‌ها هم ببینید.

  2. نوع C مینی: نوع دیگری از کابل‌های HDMI است که باز هم ۱۹ پین داشته اما اندازه آن نسبت به مدل قبلی کوچکتر است. از این کابل عموما برای دوربین‌های DSLR و تبلت‌ها استفاده می‌شود.

  3. نوع D میکرو: کوچکترین کانکتور HDMI را می‌توانیم در نوع میکروی آن ببینیم که اندازه‌اش تقریبا نصف مدل مینی بوده اما عملکردی مشابه با آن دارد. از نوع D برای اتصال به تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های کوچک استفاده می‌شود.

  4. نوع HDMI Type B Dual Link: مخصوص نمایشگرها با وضوح تصویر بالا تولید شده است.

  5. نوع E: برای کاربردهای خودرویی و صنعتی مناسب است.

تفاوت قیمت در کابل‌های HDMI

مطمئنا با ورود به فروشگاه‌های لوازم جانبی، با انواع مختلف کابل و قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو خواهید بود. در اینجا می‌خواهیم به بررسی عواملی بپردازیم که روی قیمت نهایی این محصولات تاثیر مستقیم دارند:

  1. سرعت کابل: سرعت یک ویژگی مهم در کابل‌های HDMI است که روی قیمت آن نیز تاثیر می‌گذارد. ۴ دسته پرسرعت، پریمیوم سرعت بالا، سرعت فوق‌العاده و استاندارد، جزو کابل‌هایی هستند که در بازار می‌توانید آنها را ببینید. مسلما هرچه سرعت بالاتر باشد، قیمت نیز بیشتر است.

  2. حفظ وضوح تصویر: یکی از مهمترین پارامترهای متفاوت در کابل‌های مختلف حفظ وضوح تصاویر است. باید در زمان خرید در نظر بگیرید که آیا کابل مورد نظر شما با تلویزیونتان هماهنگ است. سپس مدلی را انتخاب کنید که بتواند بالاترین وضوح تصویر را برای شما داشته باشد.

  3. قابلیت‌های ویژه: برخی از قابلیت‌ها درون کابل‌های HDMI وجود دارد که قیمت آن را بیشتر می‌کند. به عنوان مثال HDR یا سازگاری کابل HDMI با دو دستگاه، تکنولوژی است که در برخی از سیم‌ها دیده می‌شود.

  4. طول کابل‌: ویژگی بعدی که در مورد کابل‌های HDMI وجود دارد طول آن است که با سایزهای ۱ تا ۱۵ متری می‌توانید آنها را در بازار ببینید. البته نکته مهم این است که هرچه طول کابل کمتر باشد، تصاویری را با وضوح بالاتر در اختیار شما قرار خواهد داد.

انواع نسخه‌های HDMI

Shape3

مدل‌های قدیمی و جدید این کابل‌ها به خوبی با هم سازگاری دارند، اما مدل‌های قدیمی آنها گاهی ما را با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌کنند. به عنوان مثال برخی از آنها کیفیت و رزولوشن پایین‌تری دارند. در این قسمت از مطلب می‌خواهیم به معرفی نسخه‌های مختلف HDMI که با ورژن‌های متفاوت ساخته شده‌اند، بپردازیم:

HDMI با ورژن ۱.۴

این مدل از کابل‌های HDMI در سال ۲۰۰۹ تولید شده و می‌تواند به راحتی از ویدئوهایی که از ۴K تا ۳۰ هرتز هستند، پشتیبانی کنند. البته مدل‌های قدیمی این ورژن اکنون به صورت ارتقا یافته و با اسامی HDMI 1.4b و HDMI 1.4a در بازار موجودند.

HDMI با ورژن ۲.۰

پس از ورژن قبلی در سال ۲۰۱۳ بود که ورژن ۲.۰ وارد بازار شد. این نسخه کمی قوی‌تر از قبلی عمل کرده و از فایل‌هایی که دارای وضوح ۴K تا ۶۰ هرتز هستند، پشتیبانی می‌کند.

HDMI با ورژن ۲.0a

پس از گذشت دو سال از ظهور نسخه قبلی نوع جدیدتری از آن وارد بازار شد و با نام ۲.0a به فروش رسید. ویژگی متمایزی که در این نسخه HDMI وجود دارد، قابلیت HDR است.

HDMI با نسخه ۲.0b

پس از نسخه ۲.0a، در سال ۲۰۱۷ ورژن جدید HDMI با قابلیت HDR HLG به بازار معرفی شد.

HDMI با نسخه ۲.۱

جدیدترین نسخه HDMI مربوط به ورژن ۲.۱ است که تفاوت‌های اصلی را با دیگر مدل‌ها دارد. در این میان می‌توانیم به پهنای باند و نرخ تازه‌سازی بالاتر اشاره کنیم. به جز این، مدل جدید کابل‌های HDMI، از فرمت‌های ۸k UHD در ۶۰ هرتز و ۴k در ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند.

کابل HDMI 4K چیست؟

این کابل یکی از انواع HDMI است که یک رابط یا واسط بین دو منبع ارتباطی مختلف به حساب می‌آید. بنابراین می‌توانند تصاویری را که دارای وضوح بالای ۴K هستند را به راحتی منتقل و پخش کنند. نکته‌ای که در این کابل‌های وجود دارد، بلند نبودن آن است. هر چه این سیم بلندتر باشد، کیفیت آن کمتر می‌شود. به جز این معمولا کابل‌های HDMI 4Kیی مناسب است که حداکثر پهنای باند ۱۸ گیگابایت بر ثانیه داشته باشد تا بتواند با سرعت بالایی تصاویر ۴K را پخش کند.

کابل hdmi arc چیست؟

ARC مخفف عبارت Audio Return Channel به معنی کانال بازگشت صدا بوده و توانایی کنترل دستگاه‌های متصل به تلویزیون را به شما می‌دهد. اگر گیرنده دیجیتالی در کنار تلویزیون خود داشته باشید که از طریق hdmi arc به هم متصل شده باشند، می‌توانید برخی از تنظیمات مانند روشن و خاموش کردن یا کم و زیاد کردن صدای دستگاه دیجیتال را تنها با استفاده از ریموت تلویزیون به دست گیرید. البته از این کابل برای اتصال کنسول‌های بازی هم استفاده می‌شود. به جز این کاربرد دیگر این کابل در انتقال صدا به صورت معکوس است.

خرید کابل HDMI

در این مطلب به طور کامل در مورد کابل HDMI صحبت شد و اکنون می‌دانید که کابل HDMI چیست؟ کابل mini hdmi چیست یا مدل‌های استاندارد و میکروی آن به چه دردی می‌خورد؟ مطمئنا بسیاری از ما این محصول را از نزدیک دیده و به دستگاه‌های مختلف خود مانند تلویزیون و … وصل کرده‌ایم، اما آنچه که مهم است خرید کابل hdmiیی است که بتواند با بالاترین کیفیت وظیفه خود را انجام دهد و در عین حال از طول عمر بالایی برخوردار باشد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *